آخرین وضعیت قانون رتبه‌بندی معلمان | رتبه‌بندی معلمان بالاخره اجرایی می‌شود

قانون رتبه بندی معلمان به تصویب هیات دولت رسیده و وزارت آموزش و پرورش از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ملزم به اجرایی کردن آن شده است.

آخرین وضعیت قانون رتبه‌بندی معلمان | رتبه‌بندی معلمان بالاخره اجرایی می‌شود

آیین نامه اجرایی ناظر به قانون رتبه‌بندی معلمان در نشست هیئت وزیران مطرح و تصویب شد. این آیین نامه هفت جلسه در کمیسیون‌های متعدد دولت مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به جایگاه معلمان گرامی و جامعه فرهنگیان موضوع نیاز به بررسی‌های کامل داشت تا شان آن‌ها رعایت شود و با در نظر گرفتن تمام جوانب، کلیات آیین نامه به تصویب دولت رسید.

این سخنان کوتاه، گفت و گوی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در حاشیه نشست روز ۱۸ خرداد هیئت دولت با خبرنگاران بود.

این صحبت‌ها به معنای آن بود که پس از گذشت ۱۰ سال از مطرح شدن این طرح و حضور ۶ وزیر در مسند ریاست آموزش و پرورش بالاخره اجرایی شدن قانون رتبه بندی معلمین به انتها می رسد.

وزارت آموزش و پرورش ملزم به اجرای این طرح است و بر اساس قانون مدیران این وزارتخانه مهم از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ملزم هستند ضمن تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون، آن را به مرحله اجرا درآورند.

پس از تصویب این طرح سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز با تنها انتشار یک توئیت در صفحه مجازی خود خبر از تصویب این طرح و اجرایی شدن آن داد. طرحی که با توجه به مشکلاتی که داشته و زمانی که در این سال‌ها از آن گذشته است، فرهنگیان چندان به آن امیدوار نیستند و حتی به بعضی از موارد تصویب شده این طرح مانند برگزاری آزمون برای این رتبه بندی اعتراضاتی داشتند.

حسین حق وردی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: بر اساس کلیاتی که در جلسه هیئت دولت تصویب شده است، فعلا دیگر آزمونی وجود ندارد و رتبه بندی معلمان بدون آزمون انجام خواهد شد.

بنابراین رتبه بندی معلمان بر اساس نص قانونی که مجلس تصویب کرده است، اجرا می‌شود؛ چرا که در آن نیز اسمی از آزمون نیامده است.

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح شده اند که پیش از این یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش از الزامی بودن برگزاری آزمون برای طرح رتبه بندی معلمین گفته و انجام این کار را برای اجرایی کردن طرح رتبه بندی مهم خوانده بود.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: نباید شیرینی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در کام فرهنگیان تلخ شود؛ بلکه بهتر است هر چه سریع‌تر وزیر آموزش و پرورش بدون تعلل و تاخیر اجرای آن را آغاز کرده و از شهریور سال گذشته پرداخت مابه‌التفاوت حقوق معلمان را در قالب این طرح انجام دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با عنوان کردن افزایش حقوق معلمین با اجرایی شدن طرح رتبه بندی گفت: به نظر می‌رسد با قانون رتبه‌بندی معلمان حقوق فرهنگیان به طور متوسط سه تا ۶ میلیون تومان افزایش یافته و در کنار افزایش حقوق، جایگاه معنوی و شان و منزلت معلمان نیز در گروه‌های مختلف حفظ خواهد شد.

نیکزاد گفت: در اجرای این قانون معلوم نیست وزیر آموزش و پرورش به دنبال چه موضوعی است که در روند اجرای آن تعلل و تاخیر ایجاد کرده و بهتر است هر چه سریع‌تر این قانون اجرایی و عملیاتی شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اعلام آمادگی کامل وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی کردن طرح رتبه بندی درباره آخرین وضعیت این طرح گفت: آمادگی کامل اجرایی کردن این طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و با توجه به مهلت داده شده منتظر هستیم که دولت تاییدیه این پیش‌نویس را به ما ابلاغ و آن را نهایی کند.

به گفته این مسئول وزیر به تمامی استان‌ها و ۷۵۰ رئیس اداره، کار تنظیم اطلاعات معلمان زیرمجموعه خود را بر اساس امتیاز ابلاغ کرده است.

او گفت: ما در آموزش و پرورش برای این طرح موظفیم که ۸۰۴ هزار معلم را بر اساس امتیازاتی که کسب می‌کنند به گروه‌های پنج‌گانه آموزشیارمعلم، مربی معلم، استادیار معلم و دانش‌یار معلم و استاد معلم تقسیم کنیم.

فرهنگیان و معلمین می‌توانند درباره اجرایی شدن این طرح نظرات خود را با ما در میان بگذارند./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25325

ارسال نظر