کارمندان با تغییر ساعت کاری ادارات چه کنند؟

در این گزارش مواردی بیان شده است که با انجام آن‌ها می‌توانید خواب بهتری داشته باشید و صبح‌ها راحت از خواب بیدار شوید.

کارمندان با تغییر ساعت کاری ادارات چه کنند؟

بعد از منتشر شدن اسامی ۱۰ استان گرمسیری کشور که تغییر ساعات اداری آن‌ها به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف برق نهایی شده است، مدیرعامل شرکت توانیر گفته که احتمالاً در روز‌های آینده تعداد استان‌های مشمول این طرح به ۲۰ استان می‌رسد. تغییر ساعات ادارات کشور به‌گونه‌ای است که باید صبح زودتر کارمندان به کار مشغول و پیش از ساعت ۱۴ ادارات تعطیل شوند.

در این بین و طبق اعلام استانداری‌ها، کارمندان کرمانی از ساعت ۶:۱۵، گلستان، هرمزگان و ... از ساعت ۶:۳۰، قم، قزوین و ... هم از ساعت ۷ باید شروع به کار کنند. این مسئله مستلزم این است که کارمندان تقریبا از ساعت ۵ یا ۵/۵ صبح بیدار و راهی محل کارشان شوند؛ مسئله‌ای که ضرورت بیان نکاتی درباره بهداشت خواب را نمایان می‌کند.

۴ مقصر سخت‌شدن سحرخیزی

کارمندان در این روز‌ها باید ساعت خواب‌شان را تغییر دهند و نسبت به گذشته، سحرخیزتر شوند. این مسئله اگر به صورت اصولی اتفاق نیفتد، باعث یک سری اختلال‌های خواب خواهد شد که روی رفتار آن‌ها با ارباب رجوع هم تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ بنابراین از ضرورت اهمیت توجه به این مسئله نباید غفلت شود؛ اما چهار دلیلی که بیدار شدن در صبح زود را برای انسان سخت می‌کند، عبارتند از: ۱- کم خوابیدن؛ کمبود خواب می‌تواند شامل دو زیر مجموعه نداشتن کیفیت مطلوب در خواب یا کم خوابیدن از لحاظ میزان ساعت باشد. ۲-اضطراب و استرس؛ داشتن استرس و اضطراب مانع از خوابیدن شخص می‌شود یا در مواردی بیش از حد خوابیدن فرد را به دنبال خواهد داشت. ۳-افسردگی؛ دلیل اصلی خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یا بی‌خوابی تلقی می‌شود. ۴- اختلال ریتم خواب؛ یعنی وضعیتی که در آن فرد، به دلیل داشتن شیفت‌های کاری نامنظم یا هر دلیل دیگری از داشتن یک خواب منظم محروم است.

علایم نداشتن خواب کافی

سخت بیدار شدن‌های صبحگاهی شما ممکن است تنها به یک دلیل، آن هم نداشتن خواب کافی باشد. علایم نداشتن خواب کافی عبارتند از: خمیازه بیش از حد در طول روز، کج خلقی، کمبود انگیزه، خستگی، خواب‌آلودگی مفرط در طول روز، اختلال حواس‌پرتی و افزایش اشتها.

وقتی خواب‌مان می‌آید چطور بیدار شویم؟

به احتمال زیاد، یکی از درددل‌های امروز کارمندان با یکدیگر این است که واقعا وقتی خواب‌مان می‌آید و هنوز احساس خستگی می‌کنیم، چطور از خواب بیدار شویم؟ برای راحت‌تر بیدار شدن در صبح زود، کار‌های زیادی می‌توانید انجام بدهید. در ادامه مواردی را برایتان توضیح داده‌ایم که با انجام آن‌ها می‌توانید خواب بهتری داشته باشید و صبح‌ها راحت از خواب بیدار شوید.

میزان احتیاج بدن‌تان به خواب را بیابید

قبل از هرچیزی باید بدانید بدنتان به چند ساعت خواب احتیاج دارد. به طور معمول توصیه می‌شود بین ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید تا صبح‌ها بعد از بیداری حس شادابی و سرزندگی را تجربه کنید. هر شب به برنامه‌ای که تنظیم می‌کنید، حتی در روز‌های تعطیلی حتما پایبند باشید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که بدنتان هر روز به صورت خودکار راس ساعت تعیین شده بیدار می‌شود.

شب‌ها به‌جای بازی با گوشی، کتاب بخوانید

توجه داشته باشید نوشیدن کافئین در ساعات پایانی روز و استفاده از گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، تماشای تلویزیون و سایر موارد مشابه به دلیل انتشار نور آبی باعث می‌شود تا شما در شب به سختی به خواب بروید. برای این‌که روتین خواب خود را بهتر کنید توصیه می‌کنیم از فعالیت‌های آرامش بخش مثل خواندن یک کتاب یا دوش آب گرم، کمک بگیرید.

هشدار ساعت‌تان را دورتر بگذارید

ممکن است بار‌ها برایتان پیش آمده باشد که بعد از شنیدن صدای هشدار گوشی یا ساعت، با گفتن جمله ۱۰ دقیقه دیگر بیدار می‌شوم دکمه خاموشی را زده باشید! این سناریو برای همه ما آشناست، اما در این خصوص باید بدانید دوباره خوابیدن بعد از بیداری، مساوی با تکه‌تکه شدن خواب‌تان است.

طبق تحقیقات صورت گرفته این پیوسته نبودن و چند بار خوابیدن و بیدار شدن باعث می‌شود شما در طول روز بیشتر احساس بی‌حوصلگی، خستگی و خواب‌آلودگی داشته باشید که به طور کل در طول روز عملکردتان را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد. برای حل این مشکل به شما توصیه می‌کنیم دفعه بعدی که خواستید زنگ گوشی را خاموش کنید آن را دور از دسترس قرار دهید تا برای قطع کردن زنگ آن مجبور به بلند شدن از رختخوابتان شوید./ خراسان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24721

ارسال نظر