گوزن زرد ایرانی مادر شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از زادآوری گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه خبر داد.

گوزن زرد ایرانی مادر شد

سعید شهند با بیان اینکه برای اولین بار در سال جاری، در خرداد ماه سال جاری گوساله زایی در جزیره اشک مشاهده شد، اظهار کرد: همه ساله جفت گیری گوزن زرد از اواخر تابستان شروع می‌شود که طول دوره آبستنی گوزن ماده ۸ ماه است و گوساله زایی گوزن زرد ایرانی از اوایل خرداد آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه جزیره اشک در پارک ملی دریاچه ارومیه به اعتقاد کارشناسان بین المللی و ملی یکی از زیستگاه‌های مناسب حیات گوزن زرد ایرانی در دنیاست عنوان کرد: جهت حفظ شرایط زیستی مطلوب در این زیستگاه در طی سال جاری اقداماتی در این منطقه صورت پذیرفته که از جمله آنها می‌توان به ایجاد آب انبارهای بتنی و پلاستیکی، تجهیز پاسگاه محیط بانی، اختصاص ادوات مناسب و نیروی حفاظتی کافی، رفع تهدیدات و تعارضات و … از جمله مهمترین آنها به شمار می‌رود.

شهند افزود: با توجه به وجود برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه و تلاش در جهت اجرای دقیق آن امید می‌رود در آینده نزدیک بتوان گونه مذکور را از خطر جدی انقراض نجات داد.

وی گفت: همچنین به منظور پایش آنلاین و اطلاع از وضعیت گونه در حال حاضر تعداد دو دستگاه دوربین در جزیره اشک نصب که تصاویر آن به صورت آنلاین دریافت می‌شود که کمک فراوانی به پایش جمعیت گونه می‌کند ضمن اینکه طبق برنامه قرار است تعداد دو دستگاه دوربین دیگر در این جزیره نصب شود.

شهند جزیره اشک دومین جزیره بزرگ پارک ملی دریاچه ارومیه بوده که با وسعت ۲۳۰۰ هکتار و پوشش گیاهی مناسب‌تر، امنیت بهتر زیستگاهی و شرایط مناسب زیستی در دهه پنجاه شمسی از طرف کارشناسان وقت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان محل جدید زیست گوزن زرد ایرانی در کشور شناسایی و بعد از معرفی گونه به این جزیره در سال‌های بعد از آن شاهد افزایش جمعیت در این جزیره بوده به طوری که در حال حاضر تنها جمعیت وحشی گوزن زرد ایرانی در دنیا در این جزیره وجود دارد.

زایمان میش‌های ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه آغاز شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی همچنین از آغاز زاد آوری میش‌های وحشی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: میش‌های ارمنی پس از حدود ۱۶۰ روز بارداری، در خرداد ماه به مناطق امن تر در داخل جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه رفته و وضع حمل می‌کنند.

شهند افزود: وجود شرایط مناسب زیستی و امنیت خوب زیستگاهی باعث شده که اکثر زایمان‌ها در سال جاری به صورت دوقلو زایی باشد که بره‌ها بعد از تولد بلافاصله قدرت حرکت پیدا کرده و در حدود دو سالگی به بلوغ کامل می رسند.

وی ادامه داد: پارک ملی دریاچه ارومیه با داشتن تعداد ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک از جمله زیستگاه‌های مهم گونه‌های جانوری در کشور و منطقه محسوب شده که تعداد ۴ جزیره کبودان، اشک، اسپیر و آرزو به مساحت مجموع ۶۵۰۰ هکتار از جمله زیستگاه مهم قوچ و میش ارمنی در کشور محسوب می‌شود.

شهند با بیان اینکه علاوه بر قوچ و میش ارمنی سایر گونه‌های مهم جانوری نیز در این جزایر و دریاچه زیست می‌کنند، افزود: گوزن زرد ایرانی، پلنگ ایرانی، شغال، روباه و جرد ایرانی نیز از جمله گونه‌های مهم پستاندار ساکن این جزایر هستند.

پارک ملی دریاچه ارومیه با مساحت ۵۰۰۰ کیلومتر مربع علاوه بر گونه‌های مهم پستاندار، محل زیست و جوجه آوری گونه‌های مهم و شاخص پرندگان نیز بوده که از این بین می‌توان به فلامینگوی بزرگ، پلیکان سفید، کفچه نوک، آن قوت، تنجه و… نیز اشاره کرد./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24664

ارسال نظر