جلوی متروپل‌های شمال را بگیرید!

رشد قارچ گونه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرهای مختلف گیلان به ویژه رشت و وجود آمارهای نگران‌کننده خبر از وقوع اتفاقاتی نظیر متروپل را در این استان شمالی در آینده ای نزدیک می‌دهد.

جلوی متروپل‌های شمال را بگیرید!

واقعه تلخ و تأسف بار پلاسکوی دیروز تهران و متروپل امروز آبادان و احیاناً دومینوی متروپل‌های دیگر در سراسر کشور نتیجه عدم نظارت‌های دقیق و مستمر در ساخت و سازها در نقاط شهری و روستایی است.

گیلان بویژه رشت مرکز استان از جمله شهرهایی است که در آن ساخت و ساز زیادی صورت می‌گیرد، اما بالا بودن آمار ساخت و ساز در این شهر اگرچه نشان از توسعه شهرنشینی و عمران و آبادانی است اما نسقی بودن بسیاری از این املاک و ساخت و سازها آفت مردم و مدیریت شهری رشت شده است، آفتی که با رویش قارچ گونه ساختمان‌ها آینده تاریکی را برای رشت ترسیم کرده است.

عدم توجه و نظارت درست، دقیق و مستمر در ساخت و سازها بویژه در مناطق شهری و رویش ساختمان‌های غیرمجاز در آینده نزدیک منجر به فجایع انسانی نظیر متروپل می‌شود و صدمات جبران ناپذیری به مردم و دولت وارد می‌کند، صدماتی که سال‌ها قابل جبران نخواهد بود. روز گذشته کارگروه ساخت و ساز غیر مجاز در استان گیلان برگزار شد همه مسئولان بر برخورد قاطع با اینگونه ساخت‌ها تأکید کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به مسئله تملک اراضی در شهرهای استان، اظهار کرد: مسئله تملک اراضی در اکثر شهرهای گیلان به چشم می‌خورد و همین موضوع منجر به ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز و فاقد سند می‌شود.

وی با اشاره به آمارهای انشعابات غیردائم در استان، اضافه کرد: تعداد ۳۷ هزار انشعاب غیردائم برق و ۲۴ هزار انشعاب غیردائم گاز نشان دهنده اهمیت ساماندهی ساخت و سازهای فاقد مجوز بوده و دستگاه‌های ذیربط باید اقدامات جدی تری در این راستا انجام دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه ریشه تخلفات ساخت و ساز را باید از همان ابتدا خشکاند، تصریح کرد: برای ساخت و سازهای انبوه و چند طبقه اگر تخلفی مشاهده می‌شود باید از همان طبقه اول و شروع کار جلوی آن گرفته شود.

صابر با اشاره به وظیفه سنگین مدیران شهری و روستایی در ساخت و سازها، بیان کرد: دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز باید دقت و نظر بیشتری داشته باشند و جدی تر عمل کنند.

دیرعامل آبفای گیلان نیز با اشاره به اجرای محدودیت‌های سخت گیرانه برای صدور انشعابات آب برای املاک نسقی و فاقد سند، بیان کرد: قبل از صدور و نصب انشعابات، استعلامات لازم از مراجع ذیربط اخذ می‌شود.

مازیار علیپور با بیان اینکه امتیاز آب به ساخت و سازهای جنگلی و منابع طبیعی داده نمی‌شود، گفت: برای صدور و نصب انشعابات آب در مناطق روستایی از دهیاران و بخشداری‌ها استعلام می‌گیریم.

وی با ارائه آماری از صدور مجوز موقت انشعاب آب در گیلان، افزود: حدود ۷۰۰ انشعاب آب موقت در گیلان صادر شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان نیز در رابطه به این موضوع اظهار کرد: بیش از ۲۴ هزار انشعاب غیر دائم به مشترکین گیلانی واگذار شده که از این تعداد فقط ۱۴ هزار تبدیل به انشعابات دائم شده است.

جمال نیکویی با اشاره به بلاتکلیفی انشعابات غیر دائم و تبعات حقوقی آن، تصریح کرد: تاکنون دستورالعملی مبنی بر ساماندهی انشعابات غیر دائم دریافت نکردیم و تکلیف این تعداد انشعابات مشخص نیست.

وی همچنین خواستار تعیین تکلیف انشعابات غیر دائم در استان شد و افزود: جهت ساماندهی انشعابات غیردائم باید به دستگاه‌های خدمات رسان تفویض اختیار شود.

شهردار رشت سازمان مطبوعه وی نقش مهم و اصلی در این ساخت و ساز وجود خلاء های قانونی را دلیل بر وجود ساخت و سازهای غیرمجاز دانست و بیان کرد: باید تدابیری برای اراضی فاقد سند و املاک نسقی اندیشیده شود.

سیدامیرحسین علوی با بیان اینکه مدیریت شهری رشت نسبت به ساماندهی املاک نسقی دغدغه مند است، گفت: ساماندهی املاک نسقی و اراضی فاقد سند نیازمند مساعدت همه دستگاه‌ها است و مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

وی با ارائه آماری مبنی بر صدور رأی و اجرای حکم تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در رشت، افزود: در طول چهار سال گذشته بیش از ۷۰۰ رأی تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در رشت اجرا شده است.

ارگروه ساخت و سازهای غیرمجاز در حالی تشکیل جلسه داد که در جای جای استان گیلان ساختمان‌های چندین طبقه روی اراضی فاقد سند و به تعبیری املاک نسقی بنا می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست. ساختمان‌های فاقد سند و غیر مجازی که هیچ نظارتی بر شیوه ساخت و استحکام آن صورت نگرفته و برای ایمنی هیچ جای تضمینی باقی نگذاشته است اما این ساختمان‌ها علیرغم عدم تضمین در استحکام و ایمنی بنا، در بازار هیاهوی خرید و فروش‌ها با قیمت گزاف معامله می‌شود.

در اکثر این گونه ساخت و سازها حتی استانداردهای اولیه ایمنی بنا و استفاده از مصالح مرغوب و با کیفیت رعایت نمی‌شود و منفعت طلبان با این کار، ساختمانی را با قیمت گزاف تحویل افراد می‌دهند که همانند متروپل قربانگاه مردم می‌شود. اینجا چه کسی مقصر اصلی شناخته می‌شود!؟ مدیران شهری و دستگاه‌های خدمات رسان، متولیان راه و شهرسازی، یا پیمانکارانی که دنبال منافع بیشتر هستند و یا آن مردم بی گناهی که ناآگاه زیر یک سقف پوشالی رفتند.!؟

انتظار می‌رود متولیان امر در کنار برگزاری جلسات و کارگروه‌های موضوعی، مقطعی و تکراری، به صورت میدانی و جهادی وارد عمل شوند و یک بار برای همیشه مسئله ساخت و سازهای غیر مجاز و فاقد سند را حل کنند تا متروپل‌های دیگری این بار در شمال ایران رخ ندهد./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24483

ارسال نظر