طرح شیر به مدارس بر می‌گردد؟

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران گفت: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار ایران سرانه مصرف لبنیات در کشور ما برای هشت دهک جامعه به کمتر از ۷۰ کیلوگرم در سال رسیده که این امر حداقل لزوم احیای توزیع شیر در مدارس را می‌طلبد.

طرح شیر به مدارس بر می‌گردد؟

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران گفت: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار ایران سرانه مصرف لبنیات در کشور ما برای هشت دهک جامعه به کمتر از ۷۰ کیلوگرم در سال رسیده که این امر حداقل لزوم احیای توزیع شیر در مدارس را می‌طلبد.

به گزارش عرشه آنلاین، «حسین چمنی» روز دوشنبه در نشست خبری صنایع لبنی که به مناسبت روز جهانی شیر برگزار شد، افزود:  میانگین سرانه مصرف شیر و لبنیات در ۲۷ کشور اروپایی حدود ۲۶۰ کیلوگرم است که آمارها بیانگر فاصله زیاد با میانگین جهانی است.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران در حوزه سرانه مصرف شیر با بیان اینکه مصرف شیر باید از دوران کودکی در بین مردم جامعه نهادینه شود، اظهار داشت: طرح شیر مدارس در ایران که برای ۷۰ نوبت مصوب شده به‌صورت ناقص اجرا می‌شود، بنابراین این طرح در دولت‌های گذشته موفق نبوده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح شیر مدارس در کشور نیازمند آسیب‌شناسی و بازنگری است، گفت: یکی از طرح‌هایی که به افزایش سرانه مصرف شیر در کشور کمک می‌کند و در دهه‌های گذشته اجرا می‌شده طرح شیر مدارس است.

چمنی با بیان اینکه ایران در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵  یکی از کشورهای موفق در اجرای طرح شیر مدارس بود، خاطرنشان کرد: بین سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ در کشور تغذیه رایگان در مدارس داشتیم که شیر جز آنها بود و در سال ۱۳۷۹ طرح شیر مدرسه در برخی از استان‌های کشور برای یک هزار  دانش‌آموز به‌صورت آزمایشی انجام شد و در سال ۱۳۸۰ این طرح در مناطق محروم توسعه یافت.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح ترویج فرهنگ مصرف شیر بین دانش‌آموزان، افزایش سطح سلامت جامعه، تامین میان وعده مناسب غذایی برای دانش‌آموزان، افزایش اشتغال، تشویق دانش‌آموزان به مصرف شیر، ارتقای آگاهی، کاهش هزینه‌های درمانی جامعه و تامین زیرساخت‌های لازم برای دوره جوانی و میانسالی وبوده است.

وی درباره آسیب‌شناسی طرح شیر مدارس ضمن درخواست از مسوولان آموزش‌وپرورش برای بازنگری در شیوه اجرای این طرح، گفت: به مناقصه گذاشتن طرح شیر مدارس منجر به کاهش کیفیت شیر مدارس و از سوی دیگر استانی کردن بودجه این طرح منجر به تاخیر در توزیع در طول دوره سال تحصیلی شد، بنابراین شیوه اجرای این طرح نیازمند بازنگری است.

این کارشناس صنعت لبنیات بودجه طرح شیر مدارس را ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و  گفت: بودجه امسال شیر مدارس ۱.۶ (یک ششم)  سال ۱۳۹۵ است.

چمنی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نزدیک دو ماه قبل طی نامه‌ای از وزارت جهاد کشاورزی خواستار احیای طرح شیر مدارس شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ سال طرح شیر مدارس به‌درستی اجرایی نشده و نیازمند آسیب‌شناسی است افزود: نقاط ضعف طرح شیر مدارس شامل عدم تخصیص به‌موقع و کافی منابع مالی، توزیع نامنظم با عدم توزیع شیر در برخی مدارس، نبود پیوست فرهنگی، رعایت‌نکردن استانداردها در شیرهای توزیعی، توزیع استانی شیر مدارس، مشکلات تامین زنجیره سود برای توزیع و نگهداری شیر است.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران درباره کاهش مصرف شیر و فراورده‌های لبنی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر صنایع لبنی برای بیش از دو میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است که کاهش مصرف این فرآورده‌ها می‌تواند علاوه بر آسیب به جامعه، برای دولت و بخش خصوصی زیان‌بار باشد.

چمنی اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ در صنعت شیر کشور مربوط به بخش خصوصی است، بنابراین در پی ادامه کاهش سرانه مصرف باید شاهد خروج سرمایه از این بخش و کاهش فرصت‌های شغلی باشیم.

وی گفت: درعین‌حال کاهش مصرف شیر می‌تواند منجر به افزایش بیماری‌های مختلف در جامعه شود که به طور حتم هزینه‌های سنگینی را در بخش درمان برای دولت به همراه خواهد داشت، بنابراین با احیای شیر مدارس می‌توانیم از بروز برخی بیماری‌ها پیشگیری کنیم.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران بیان کرد: به طور حتم رفع نواقص در شیوه‌نامه اجرای طرح شیر مدارس، منجر به ارایه شیر باکیفیت و در موقع مقرر به دانش‌آموزان شود.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24393

ارسال نظر