شکایت 3 هزار کارگر از دولت برای عدم افزایش 57 درصدی حقوق

​حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از ثبت بیش از سه هزار شکایت در دیوان عدالت اداری خبر می‌دهد. وی می‌گوید شاکیان خواهان افزایش دستمزد کارگران دولتی براساس مصوبه بخشنامه مزد سال ۱۴۰۱ هستند.

شکایت 3 هزار کارگر از دولت برای عدم افزایش 57 درصدی حقوق

 حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از ثبت بیش از سه هزار شکایت در دیوان عدالت اداری خبر می‌دهد. وی می‌گوید شاکیان خواهان افزایش دستمزد کارگران دولتی براساس مصوبه بخشنامه مزد سال ۱۴۰۱ هستند.

از واکنش‌ها به ممانعت دولت از افزایش دستمزد  ۱۴۰۱ چه خبر؟ یک ماه بعد از بسته شدن ابلاغ مصوبه افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱، کاشف به عمل آمد که دولت خودش را از شمول این افزایش مستثنی کرده است.

افزایش دستمزد سالانه تمام کارگران دولتی و غیر دولتی تابع مصوبه شورای عالی کار است و از نظر قانونی این مصوبه مستقل از افزایش حقوقی است که در قانون بودجه برای کارمندان درنظر گرفته می‌شود.

برای سال ۱۴۰۱ شورای عالی کار دستمزد کارگران ساده را تا ۵۷ درصد افزایش داد و در مقابل برای افزایش مزد کارگران سایر سطوح ۳۸ درصد درنظر گرفت. این افزایش در پایان سال ۱۴۰۰ محرز و برای اجرا به تمامی کارفرمایان دولتی و غیر دولتی  ابلاغ شد اما بعدتر خود دولت تصمیم گرفت تا خودش را از شمول این افزایش مستثنی کند.

در حال حاضر دستمزد کارگران بخش‌های دولتی به اندازه افزایش حقوق کارمندان زیاد شده است، این یعنی درآمد ماهانه این افراد تنها ۱۰ درصد به نسبت سال قبل زیاد شده است.

مبنای این افزایش، یکی از مصوبات اخیر هیات دولت است که در آن به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه از بخش افزایش حقوق کارمندان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ الگوبرداری شد و در نتیجه برای افزایش دستمزد کارگران دولتی، سقفی ۱۰ درصدی تعیین شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23985

ارسال نظر