3 شهر جدید اطراف تهران ساخته می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد که سه شهر جدید فردوس، خوارزمی و اعتمادیه در اطراف تهران در مرحله مطالعات قرار دارد.

3 شهر جدید اطراف تهران ساخته می‌شود

سهمیه شرکت عمران شهرهای جدید از طرح ۴ میلیون واحدی نهضت ملی مسکن ۷۰۰ هزار واحد است که بنا به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تا کنون ۱۰۰ هزار واحد آغاز شده و تا تیرماه امسال ۱۰۰ هزار واحد دیگر به مرحله اجرا می‌رسد. از سوی دیگر تعدادی از واحدهای مسکن مهر نیمه‌تمام است که با تامین اعتبارات تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

مشروح گفت‌وگو با علیرضا جعفری را در ادامه می‌خوانید:

- ظاهرا در ابتدای کار، روند اجرای طرح چهار میلیون واحدی نهضت ملی مسکن با گذشت ۹ ماه از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن، چندان مطلوب نبوده، علت کندی اجرا چیست؟

پروژه نهضت ملی مسکن ابعاد مختلفی دارد و نباید فقط نگاهمان این باشد که در زمین‌های در اختیار، کلنگ بزنیم و شروع کنیم بلکه سه نکته را مدنظر قرار دهیم. اولین مساله اینکه بر اساس موقعیت متقاضیان موثر، ظرفیت‌سازی کنیم.

مساله دوم این است که بر اساس طرحهای جامع و تفصیلی شهرها ظرفیت توسعه شهری را به وجود بیاوریم. در کنار آن طرحهای زیربنایی و روبنایی را احداث کنیم. این نکته حائز اهمیتی برای من است که فقط دنبال مسکن‌سازی نیستم بلکه دنبال شهرسازی هستم. در واقع باید سکونت مطلوب برای زیست ایجاد کنیم.

پروژه‌های مسکن، مقدماتی دارد که مقدمه اول، مکان‌یابی است. دوم آماده‌سازی زمین، سوم آماده‌سازی زیرساختها و تاسیسات شهری است که باید در آن نقطه این ظرفیت وجود داشته باشد. بعد تازه وارد بحث انتخاب پیمانکار، تهیه طرح، اخذ مجوزها و آغاز عملیات اجرایی می‌شویم. بعضا دوستانی که با مساله مسکن مواجه هستند نگاهشان گام آخر است و صرفا به عملیات اجرایی فکر می‌کنند. ولی همانطور که گفتم رویکرد ما توسعه همه‌جانبه است.

- برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین چیست؟

کار اساسی که در دولت شروع شده ایجاد بانک اطلاعاتی زمین است. ظرفیتهای واحدپذیری اراضی بر اساس یک الگوی توسعه متوازن باید شکل بگیرد. در کنار آن اخذ مصوبات طرحهای جامع و تفصیلی برای کاربری زمینها است که یک بحث جدی است. این اقدامات در مجموعه شرکت عمران انجام شده است.

- چه تعداد واحد در مرحله اجرا قرار دارد؟

شهرهای جدید مسئولیت اجرای ۷۰۰ هزار واحد از طرح چهار میلیون واحدی نهضت ملی مسکن را بر عهده دارد. تعداد ۱۰۰ هزار واحد را در ابتدای سال آغاز کردیم و عملیات اجرایی آن پیش می‌رود. ۱۰۰ هزار واحد دیگر هم تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی می‌کنیم که انشاءالله در تیرماه آغاز کنیم.

- از احداث ۴۰ شهرک جدید که قبلا اعلام شده بود چه خبر؟

با توجه به اینکه نگاه ما برنامه‌ریزی و ساخت مسکن در کنار نگاه شهرسازانه است علاوه بر ظرفیت سازی در ۲۱ شهر فعال موجود، به دنبال ایجاد ۴۰ شهر و شهرک جدید هستیم. کارهای مکان‌یابی مطالعات، اخذ استعلامات هفت گانه، طرح موضوع در کمیته زیربنایی استان‌ها و شورای برنامه‌ریزی استان در حال پیگری است که امیدوارم در شش ماهه دوم سال شاهد تحقق اهداف باشیم.

- چند شهر جدید قرار است در اطراف تهران ساخته شود؟

در اطراف تهران شهر جدید فردوس، خوارزمی و اعتمادیه در مرحله مطالعات است. جمعیت‌پذیری که در این شهرها در نظر می‌گیریم بر اساس استعدادهای تامین زیرساختها بخصوص موضوعات مرتبط با وزارت نیرو در حوزه آب است. مساله دیگر به معارضات مربوط می شود که باید تعیین تکلیف شود.

- تعدادی از واحدهای مسکن مهر از جمله در استانهای تهران و البرز باقی مانده است، چه برنامه‌ای برای اتمام آنها دارید؟

تاکید آقای رییس‌جمهور و دستور وزیر راه و شهرسازی است که مسکن مهر تا پایان سال تعیین تکلیف شود. در این زمینه دو ملاحظه داشتیم؛ یکی بحث بودجه و اعتبارات مورد نیاز است که درخواست کردیم یا از طریق صندوق ملی مسکن یا تهاتر بتوانیم بودجه مورد نیاز را برای تکمیل مسکن مهر داشته باشیم. با نظر مثبت ساختار دولت و وزارت راه و شهرسازی، امیدواریم مشکل اصلی که بحث تامین منابع مالی و بودجه است رفع شود.

مساله دوم تعیین تکلیف پیمانکاران است. با توجه به افزایش قیمتهایی که در اتمام عملیات عمرانی شکل گرفته امیدواریم بتوانیم وضعیت پیمانکاران را تعیین تکلیف کنیم. درشورای برنامه‌ریزی استانها همکاری مناسبی شکل گرفته است. اغلب این واحدها در استان تهران قرار دارد که در این زمینه استاندار و معاونت عمرانی استان، همکاری بسیار خوبی با ما دارند. این اراده در کل عناصر مدیریتی دولت است که انشاءالله بتوانیم موضوعات مسکن مهر را با وجود آنکه بودجه آن بار سنگینی به دولت تحمیل می‌کند تا پایان سال جاری به سرانجام برسانیم.

- مترو پرند و پردیس در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

درخصوص مترو شهر جدید پرند، شرکت عمران متعهد شده که در راستای این طرح ملی، تامین اعتبار کند که این بخش را در دستور کار قرار داده‌ایم و بقیه منابع هم توسط شهرداری تهران و شرکت مجری تامین می‌شود. در حال حاضر مترو پرند به شدت فعال است و امیدواریم شاهد افتتاح آن در دهه مبارک فجر سال جاری باشیم.

مترو پردیس هم بر اساس مطالعات نشریه ۷۷۷ که ضوابط آیین‌نامه‌ای بازنگری طرحهای حمل و نقل را شامل می‌شود توسط مشاور در حال بازنگری است. هم اکنون برآوردها و طرح اجرایی در حال بررسی مجدد است. مترو پردیس هم یک پروژه ملی است که برای تسهیل در رفت و آمد ساکنان شهر جدید پردیس با شهرهای همجوار اهمیت بسیاری دارد. امیدواریم بتوانیم این قضیه را بعد از یک کار کارشناسی دقیق تعیین تکلیف کنیم./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22980

ارسال نظر