جزئیات مهم از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت | تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و ایجاد امنیت شغلی اجرایی می‌شود

عضو کمیته طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مورد ویژگی این طرح می‌گوید: در طرح مورد اشاره، آن دسته از کارکنان دولت را مد نظر داریم که در قالب شرکت‌های تأمین نیروی انسانی، وارد بدنه دولت می‌شوند، اما با دولت و شرکت‌های آن قرارداد ندارند.

جزئیات مهم از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت | تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و ایجاد امنیت شغلی اجرایی می‌شود

تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی دستگاه‌های دولتی، وعده‌ای است که دست‌کم از دهه‌۸۰ به‌صورت جدی‌تری مطرح شد، اما تا پیش از پایان کار دولت دهم تحول خاصی در این زمینه ایجاد نشد. تنها در سال پایانی دولت قبل بود که هیأت وزیران، تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی را تصویب کرد. منطق تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی، ایجاد امنیت شغلی و یکسان‌سازی قرارداد‌های کار در قالب «قانون مدیریت خدمات کشوری» است. بر اساس این قانون، نیرو‌های شاغل در بدنه دولت در دو دسته پیمانی و رسمی صاحب شناسه استخدامی می‌شوند. شرط تبدیل به وضعیت رسمی، عبور از استخدام پیمانی است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از نهایی‌شدن طرح ساماندهی کارکنان دولت تا آخر فصل بهار خبر داد.

«ولی اسماعیلی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در این کمیسیون، گفت: این طرح پس از چندین ماه بررسی در کمیسیون اجتماعی نهایی و برای اینکه به رأی نمایندگان گذاشته شود به هیئت رئیسه پارلمان تقدیم شده است.

وی با بیان اینکه طی نامه‌ای و با امضای ۱۷۵ نماینده از هیئت رئیسه مجلس درخواست شد که این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد، افزود: این طرح در نوبت رسیدگی صحن مجلس قرار دارد و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود احتمالاً بررسی خواهد شد.

نماینده گِرمی در مجلس با اعلام اینکه “اخیراً نیز درباره این موضوع با رئیس مجلس، رئیس سازمان امور استخدامی و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها جلسه‌ای داشتیم که در آن جلسه تصمیماتی اتخاذ شد”، ادامه داد: در این جلسه مقرر شد پیش از مطرح شدن این طرح بار دیگر به‌روی آن کار کارشناسی انجام شود تا ایراداتی که وجود دارد نیز برطرف شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با ابراز اینکه در جلسه اخیر، معاونت قوانین مجلس اعلام کرد که مشکل اصل ۷۵ قانون اساسی این طرح که درباره بار مالی آن برای دولت است برطرف شده است، اظهار کرد: کارگروهی نیز متشکل از مسئولان سازمان اداری استخدامی، نمایندگان طراح و همچنین مرکز پژوهش‌ها تشکیل شده است تا بار دیگر چکش‌کاری روی این طرح انجام شود.

اسماعیلی با بیان اینکه مقرر شده است تا ۱۴۰۱/۲/۷ مصوبه و متن نهایی طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت به مجلس ارائه شود تا در هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد، عنوان کرد: قرار بر این است اگر اختلاف نظری هم درباره این موضوع وجود داشت در جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس کمیسیون اجتماعی تشکیل می‌شود این اختلاف نظرها را حل کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در نهایت جمع‌بندی آن جلسه اخیر این شد که تا آخر فصل بهار این طرح در مجلس تصویب و ایرادات شورای نگهبان نیز برطرف و قانون برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

جزئیات مهم از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت | تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و ایجاد امنیت شغلی اجرایی می‌شود

جاری شدن اقسام قرارداد‌های کار غیررسمی در قالب کار معین، مدت موقت، مدت معین، طرحی و قرارداد ۸۹ روزه موجب برهم ریختن شاکله استخدامی دولت‌ها شد. این وضعیت در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ تشدید شد. در آن دوران، دولت نیاز به جذب نیرو داشت، اما به دلیل اجرای سیاست‌های «تعدیل ساختاری» به دنبال جذب نیروی رسمی و بزرگ کردن بدنه خود نبود. در همین دوران اقسام قرارداد‌های کار تعریف شد و کارکنان خود را در قالب نیرو‌های غیررسمی که از مزایای قانون مدیریت خدمات کشوری محروم هستند، افزایش داد.

سیاست جذب نیرو در این قالب در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم متداول بود، اما در سال پایانی دولت دوازدهم، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، طرح تبدیل وضعیت کارکنان شرکت‌های دولتی را ارائه کرد. این طرح در دولت وقت به جایی نرسید. به همین دلیل نمایندگان، سازمان برنامه و بودجه را به همکاری نکردن با سیاست تأمین امنیت شغلی کارکنان متهم کردند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سازمان اداری و استخدامی کشور به نمایندگی از دولت، مسئول تعامل با کمیسیون اجتماعی مجلس برای نهایی سازی این طرح شد. با وجود این‌که حدود ۹ماه از شروع به کار دولت، سیزدهم می‌گذرد به‌تازگی، ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام خبر حصول توافق با دولت، یادآور شد مجلس از اهداف اولیه طرح خود فاصله گرفته است.

در چارچوب اولیه طرح، مقرر شده بود تمام کارکنان دولت که به نوعی خارج از وضعیت پیمانی و رسمی اشتغال دارند، بدون برگزاری آزمون یا با برگزاری آن تبدیل وضعیت شوند. بر این اساس، سقف زمانی تعیین شد تا هر نیرویی که بیشتر از این سقف زمانی اشتغال داشت، بدون برگزاری آزمون تبدیل وضعیت شود، اما برای کمتر از این سقف شرط آزمون مطرح شد. به هر شکل به لحاظ گستره پوشش طرح، وضعیت بهتری رقم خورد، اما به نظر می‌رسد سازمان اداری و استخدامی، مجلس را برای هم جهت شدن با دولت قانع کرده به‌طوری که مجلس پس از ماه‌ها اختلاف نظر، حاضر به عقب‌نشینی شده است. در نهایت این طرح به صورت تعدیل شده در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد.

به گفته این نماینده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، قرار است این طرح پس از تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان از امسال به اجرا گذاشته شود تا حقوق‌ها بدون واسطه پرداخت شود، اما چنانچه برخی از این نیرو‌ها امسال تبدیل وضعیت نشوند، دولت حقوق آن‌ها را به شکل «پرداخت به ذی نفع نهایی» انجام می‌دهد تا دست واسطه‌ها از بیت المال قطع شود. نیرو‌هایی که در چارچوبی خارج از قرارداد تأمین نیرو جذب شده‌اند، ولی شرکتی محسوب می‌شوند و طرف قرارداد با دولت نیستند، مشمول این طرح نمی‌شوند. خوشبختانه دولت ارائه لایحه برای تبدیل وضعیت سایر نیرو‌ها را پذیرفته است، اما در حال حاضر مقرر شده تبدیل وضعیت برای کارکنان تأمین نیرو که دو سال سابقه کار دارند با برگزاری آزمون اجرا شود.

عنابستانی ادامه می‌دهد: «به نظر می‌رسد از برون‌سپاری، برداشت غلطی به وجود آمده و در بخش عمده‌ای از ساختار استخدامی بدنه دولت کار به صورت واقعی برون‌سپاری نشده است. در نتیجه تنها شرکت‌ها عوض می‌شوند و نیرو‌ها باقی می‌مانند و با شرکت‌های جدید طرف قرارداد می‌شوند. در حالی که این اتفاق مدنظر درست نیست و شرکت‌هایی که اضافه هستند و از منابع عمومی بهره می‌برند، باید حذف شوند.» بررسی‌ها نشان می‌دهد چارچوب ساماندهی استخدام کارکنان دولت در سال جاری، نهایی نمی‌شود و فقط بخشی از نیرو‌های غیررسمی از تبدیل وضعیت منتفع می‌شوند. بر اساس تخمین‌های مختلف بیش از ۱۵۰هزار نیروی پیمانکاری از جمله در بخش‌های مرتبط با نفت و گاز و بهداشت و درمان اشتغال دارند که قاعدتا باید درصد بالایی از آن‌ها تبدیل وضعیت شوند.

علی اصغر عنابستانی، عضو کمیته طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مورد ویژگی این طرح می‌گوید: «در طرح مورد اشاره، آن دسته از کارکنان دولت را مد نظر داریم که در قالب شرکت‌های تأمین نیروی انسانی، وارد بدنه دولت می‌شوند، اما با دولت و شرکت‌های آن قرارداد ندارند. در واقع شرکت‌هایی که نیرو‌های غیررسمی با آن قرارداد دارند، حقوق آن‌ها را می‌پردازند.»/ جام جم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22869

  • علی حسنی

    باعرض سلام وخسته نباشید خواهش میکنم شما فکرما باشید اکرشمابه فکرنباشید دیگران که نمی تواندبهفکردیگران باشدچون به فکرجیب شأن هستن فروردین و اردیبهشت دریافتی فضای سبزسه میلیون وهشت صدتومان بودکی بفکرکی هست خواهش میکنیم دولت بفکر کارگران باشد ممنون

  • علی حسنی

    سال۱۴۰۰ دریافتی کارگران فضای سبزسه میلیون پانصد هزار تومان بود قراربود عقب افتاده اش رابدن ولی هیچ خبری نیست سال ۱۴۰۱که فروردین اردیبهشتباشد سه میلیون وهشت صدهزارتومان دادندماباید به کی بگیم آیا کسی هست بهفکرما باشدخواهش می کنم بهفکرماهم باشیدماهم دراین کشور بااین گرانی زندگی میکنیم به خدا گرانی کمرما راشکسته

ارسال نظر