جزئیات جدید از مسمومیت مرموز دانشجویان فرهنگیان و امام صادق | | چرا دانشجویان مسموم شدند؟

معاون دانشجویی دانشگاه پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان گفت: وضعیت فعلی این دانشجویان خوب است و برای جلوگیری از سرایت بیماری به دانشجویان دیگر، این دانشجویان قرنطینه شده‌اند

جزئیات جدید از مسمومیت مرموز دانشجویان فرهنگیان و امام صادق |  | چرا دانشجویان مسموم شدند؟

در روزهای اخیر ده‌ها دانشجو در تهران مسموم و راهی بیمارستان شدند. اما چرا دانشجویان بیمار شدند؟ آیا علت بیماری آنها غذای بی‌کیفیت در خوابگاه و دانشگاه است؟ متخصصان از شیوع ویروس جدید گوارشی در کشور خبر می‌دهند.

اما این ویروس جدید گوارشی چگونه دانشجویان را بیمار کرد؟ دوشنبه شب، بیش از ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه امام صادق راهی بیمارستان شدند. حدس اولیه درباره آنها مسمویت غذایی بود.

پیش از آن نیز ۳۹ نفر از خوابگاه نسیبه دانشگاه فرهنگیان به لحاظ گوارشی در وضعیت نامناسبی قرار گرفتند و راهی بیمارستان شدند. در هر دو مورد مسمویت غذایی از سوی مسئولان این دانشگاه رد شد. کمی بعد صحبت از ویروس جدید گوارشی شد که دانشجویان را بیمار کرده است.

ماجرا چه بود ؟

در پی اعلام اورژانس تهران در خصوص مسمومیت تعدادی از دانشجویان پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان، معاون دانشجویی این دانشگاه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت مصدومان اظهار کرد: دانشجویان خوابگاهی که دچار مسمومیت شده و راهی بیمارستان شده‌بودند، هم اکنون در وضعیت خوبی هستند و به خوابگاه بازگشته‌اند.

دکتر پرویز انصاری راد اظهار کرد: از روز گذشته تعدادی از دانشجویان خوابگاه نسیبه دانشگاه فرهنگیان، به لحاظ گوارشی در وضعیت نامساعدی قرار گرفتند و ساعت ۵ صبح امروز مسمویت ۳۹ نفر از دانشجویان دختر این خوابگاه به اورژانس گزرش شد و افراد مسمم شده با همکاری اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

وی در خصوص دلیل مسمویت دانشجویان خوابگاهی گفت: علت ایجاد مشکل گوارشی برای این دانشجویان، مسمویت غذایی نبوده و ارتباطی به غذای خوابگاه نداشته است. پزشکان معالج این دانشجویان به ما اعلام کردند که دلیل ایجاد این مسمومیت در دانشجویان ویروس بوده است و این ویروس از بعد از عید فطر در کشور شایع شده است. پزشکان بیمارستان میلاد نیز این دلیل را تایید کرده‌اند.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تاکید مجدد بر اینکه این مسمویت ربطی به غذای دانشجویان نداشته، افزود: این مسمومیت میان دانشجویانی شیوع پیدا کرده که در چند اتاق کنار هم ساکن بودند و با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند.

وی درباره وضعیت فعلی این دانشجویان گفت: در حال حاضر تمامی این دانشجویان در وضعیت مساعدی به سر می‌برند و همه آنها ترخیص شده‌ و به خوابگاه بازگشته‌اند.

دکتر انصاری راد خاطرنشان کرد: دانشجویان ما به صورت شبانه روزی در خوابگاه ساکن هستند و برای هر ۳ وعده غذایی را از غذای خوابگاه استفاده می‌کنند و این اتفاق نادر بوده و تاکنون شاهد چنین اتفاقی در خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان نبوده‌ایم.

وی در پایان درباره نحوه حضور مصدومان در کلاس‌های درس اظهار کرد: وضعیت فعلی این دانشجویان بسیار خوب است و برای جلوگیری از سرایت بیماری به دانشجویان دیگر، این دانشجویان قرنطینه شده‌اند و به آنها اعلام شده که به صورت مجازی در کلاس‌های امروز خود حضور پیدا کنند تا ویروس به دیگران منتقل نشود.

به گزارش ایسنا، دکتر یحیی صالح طبری رییس مرکز اورژانس تهران صبح امروز اعلام کرد : ساعت ۵ صبح روز جاری مواردی از مسمومیت جنرال به سامانه ١١۵ سازمان اورژانس اطلاع داده شد که بلافاصله پس از آن پنج دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شدند.

وی درباره علت این مسمومیت گفت: احتمالا مسمومیت گوارشی بوده است اما باید بررسی های بیشتر و تخصصی تر در این مورد صورت گیرد.

عفونت ویروسی یا مسمویت غذایی؟

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «باید از سوی وزارت بهداشت گروهی برای بررسی وضعیت بیماری دانشجویان شکل بگیرد. لازم است که با نمونه‌گیری از آنها، علت دقیق بیماری مشخص شود.»

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید این گروه باید احتمالات کرونا، عفونت‌های ویروسی و مسمویت غذایی را درباره آنها بررسی کند.

او ادامه می‌دهد: «در فصل بهار و تابستان، فساد مواد غذایی بیشتر از فصل‌های دیگر است. برخی از فروشنده‌ها اقدام به فروش مرغ‌هایی می‌کنند که از تاریخ انقضای آنها گذشته است.»

شیوع ویروس جدید گوارشی از عید فطر

در این میان، معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان درباره علت بیماری دانشجویان گفت: «علت ایجاد مشکل گوارشی برای این دانشجویان، مسمویت غذایی نبود و ارتباطی به غذای خوابگاه نداشت.»

پرویز انصاری راد ادامه داد: «پزشکان معالج این دانشجویان به ما اعلام کردند که دلیل ایجاد این مسمومیت در دانشجویان ویروس است. این ویروس از بعد از عید فطر در کشور شایع شده است. پزشکان بیمارستان میلاد نیز این دلیل را تایید کرده‌اند.» (ایسنا)

مدیر کل روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع) نیز به ایسنا گفت: «با بررسی‌های صورت گرفته از سوی پزشکان، تائید شد که این مسمومیت مربوط به آلودگی ویروسی است که میان دانشجویان انتقال پیدا کرد.»

محمدصادق کاظمی گفت: «از مجموع ۳۹ نفری که با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند، حدود شش نفر در بیمارستان هستند. این احتمال وجود دارد که تعداد آنها افزایش یابد.»

از سوی دیگر، یحیی صالح طبری، رئیس مرکز اورژانس تهران در این مورد گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده ٣٨ تن دچار مسمومیت شده بودند. هفت نفر به بیمارستان حضرت رسول، چهار نفر به بیمارستان امام خمینی، ١۶ نفر به بیمارستان شریعتی، شش نفر به بیمارستان لقمان و پنج نفر به بیمارستان فیروزگر منتقل شدند.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22173

ارسال نظر