افزایش 55 درصدی حقوق خانواده شهدا

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حقوق والدین شهدا ۵۵ درصد و کمک‌معیشت جانبازان معسر حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش 55 درصدی حقوق خانواده شهدا

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حقوق والدین شهدا ۵۵ درصد و کمک‌معیشت جانبازان معسر حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش عرشه آنلاین، طاهر موهبتی، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص مشکلات اعتباری در حوزه ایثارگران گفت: قوانین حوزه ایثارگری در سال ۱۴۰۰ برای اجرا به صورت حداقلی نیاز به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار داشت و اجرای این قوانین در سال جاری به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد اما این اعتبار تصویب و محقق نشده است و بدین ترتیب اجرای کامل این قوانین با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی درخصوص آئین‌نامه بازنشستگی مشمولان ماده ۳۸ با موضوع پاداش پایان خدمت جانبازان مشمول گفت: دکتر قاضی‌زاده هاشمی به محض حضور در بنیاد پیگیر اجرای قانون و پرداخت مطالبات ایثارگران بوده‌ و با تلاش‌های صورت گرفته آئین‌نامه پاداش پایان خدمت مشمولان ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در هیئت دولت تصویب شده و منتظر ابلاغ از سوی معاون اول رئیس جمهور و تخصیص اعتبار آن هستیم تا به سرعت کار پرداخت‌ها مطابق آیین‌نامه مصوب آغاز شود.

موهبتی ادامه داد: احکام حقوقی مشمولین ماده ۳۸ توسط ستاد کل نیروهای مسلح صادر می‌شود و پرداخت‌ها توسط بنیاد صورت می‌گرفت که مشکلاتی را به دنبال داشت. از جمله آن‌ها سه بار اصلاح احکام بود. نکته‌ای که در این آئین‌نامه دیده شده تخصیص اعتبار مشمولین این ماده به ستاد کل نیروهای مسلح است.

وی افزود: سهم بخش‌های اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران در اعتبارات بنیاد یک و نیم درصد بود که با دستور دکتر قاضی‌زاده برای سال جاری به هشت درصد افزایش پیدا کرده است که امیدواریم شاهد تحقق این موضوع باشیم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه طبق قانون پرداخت تمام هزینه‌های درمان ایثارگران بر عهده بنیاد است، افزود: این کار در چهارچوب بیمه تکمیلی درمان بدون سقف دیده شده است. برای سال جاری نیز مناقصه شرکت تکمیلی درمان ایثارگران برگزار شده است.

موهبتی در خصوص آخرین آمار ایثارگران توضیح داد: در حال حاضر حدود  ۲۲۸ هزار شهید، ۶۰۶ هزار جانباز و ۴۳ هزار نفر آزاده در بنیاد شهید و امور ایثارگران ثبت شده‌اند. کل خانواده‌های ایثارگر ۴ میلیون و ۲۱۶ هزار نفر هستند که جمعیت در قید حیات این عزیزان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با اشاره به افزایش حقوق خانواده شهدا گفت: حقوق والدین شهدا ۵۵ درصد و کمک‌معیشت جانبازان معسر حدود ۶۰ درصد افزایش یافته که البته همچنان رقم قابل توجهی نیست و نیاز به اصلاح و بهبود دارد.

محمدحسن علی‌نقیان افجه‌ای مدیرکل مراجعات و پاسخگویی به ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست در خصوص سامانه دیدار گفت: استفاده از فناوری‌های جدید برای کاهش مراجعات حضوری و حل مسائل با رویکرد اقناعی مورد تأکید رئیس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و در این راستا راه‌اندازی چندین سامانه در دست بررسی است که یکی از آن‌ها سامانه دیدار است.

وی افزود: عزیزان ایثارگر می‌توانند درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند و این درخواست‌ها در ۷ رده مدیریتی تقسیم‌بندی شده و تمام درخواست‌ها از رده شهرستان محل پرونده بررسی می‌شود و پس از بررسی توسط رئیس بنیاد شهرستان در صورت نیاز به رده مدیریتی بالاتر ارجاع می‌شود و هیچ‌کس اجازه حذف دسترسی درخواست‌ها را ندارد و کنترل کامل بر این موضوع انجام می‌شود.

مدیرکل مراجعات و پاسخگویی به ایثارگران ادامه داد: پس از راه‌اندازی سامانه «دیدار» هیچ ملاقاتی با ایثارگران بدون ثبت در سامانه انجام نمی‌شود و بدین ترتیب امکان پیگیری درخواست‌های ایثارگران، رفع مشکلات و پاسخگویی به این عزیزان فراهم می‌شود. ثبت درخواست ایثارگرانی که به سامانه دسترسی ندارند توسط کارشناسان اداره‌کل مراجعات و پاسخگویی به ایثارگران به صورت حضوری و از طریق تلفن ۱۶۱۶ قابل انجام است. از اهداف راه‌اندازی این سامانه می‌توان به شفاف‌سازی، دسترسی همگان برای دیدار و عدالت محوری اشاره کرد.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22039

ارسال نظر