جزئیات جدید از نحوه و زمان تغییرات کتاب‌های درسی دانش‌آموزان

تغییر در مفاهیم کتب درسی و حذف مطالب کم کاربرد از مهمترین اهداف آموزش و پرورش در سال آینده تحصیلی است.

جزئیات جدید از نحوه و زمان تغییرات کتاب‌های درسی دانش‌آموزان

سال تحصیلی به انتهای خود رسیده است. این سال تحصیلی شاهد تلفیق آموزش‌های مجازی و استفاده از شبکه سراسری شاد و همچنین آموزش حضوری و مسائلی مانند رتبه بندی معلمان، اجرایی سازی سند تحول بنیادین بود. البته مشکلاتی پنهان در نظام آموزشی وجود دارند که نمی‌توان آن ها را فراموش کرد و شاید ادامه بی توجهی به آن ها مشکلات جدی تری را به وجود آورد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان، به نکاتی درباره نظام آموزشی کشور اشاره کردند که شاید در دوره‌های گذشته کمتر به آن ها توجه شده است.

رهبر انقلاب در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت آموزش درست و دقیق به دانش آموزان از لزوم تغییر در کتب درسی گفته و عنوان کردند: بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانش‌آموزان به ذهن آن‌ها سرازیر می‌شود که باید این موارد شناسایی و از آموزش‌ها حذف شود.

مسائلی همچون سبک زندگی اسلامی، تعاون و همکاری اجتماعی، مطالعه و تحقیق، فعالیت‌های جهادی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و نظم و قانون‌گرایی از جمله مهارت‌هایی است که باید در مدرسه آموزش داده و از دوران کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه شود.

نسل نوجوان و جوان، باید دارای هویت ملی و اسلامی- ایرانی، معتمد به نفس، مقاوم، آگاه از اندیشه‌های امام و آرمان ها، دانشمند و کارآمد پرورش یابد.

پس از مطرح شدن این سخنان بود که لزوم تغییرات در کتاب‌های درسی از طرف مسئولین آموزش و پرورش مطرح شد و یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش درباره تغییرات کتب درسی دانش آموزان گفت و خبر از حذف دروس غیر کاربردی داد.

نوری در مصاحبه خود از نارسایی بعضی دروس گفت و قول حذف موارد قابل اصلاح را داد و عنوان کرد که باید مهارت‌آموزی، تقویت هویت ملی، قانون و نظم‌پذیری در برنامه درسی لحاظ شوند.

این تغییرات در شرایطی است که با اعلام نوری کتب درسی برای سال آینده چاپ شده اند و حذفیات و تغییرات برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ اجرایی خواهند شد.

صادق ستاری فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره اظهار کرد: تغییرات کتب درسی دانش‌آموزان در سه قالب محتوا، برنامه درسی و بسته‌های آموزشی از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اجرا می‌شود.

به گفته وی از مهر ۱۴۰۱ بسته‌های آموزشی چند رسانه‌ای با عنوان برنامه‌های مکمل درسی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرند. محتوای کتاب‌های درسی، بسته‌های آموزشی چندرسانه‌ای و هم برنامه درسی در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برای دانش آموزان با تغییراتی همراه است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی هستند که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانش‌آموزان به ذهن آن‌ها سرازیر می‌شوند که باید این موارد شناسایی و از آموزش‌ها حذف شوند.

کتاب‌های درسی هر ۵ سال باید بازنگری شوند و متناسب با نیاز‌های روز جامعه تغییر پیدا کنند. موضوعی که به نظر می‌رسد پس از صحبت‌های رهبری از طرف وزارت آموزش و پرورش توجه‌ ویژه‌ای به آن شده است. با توجه به سند تحول بنیادین و تاکید بر موضوع پرهیز از حافظه محوری و آموزش دروس کاربردی، وزارت آموزش و پرورش باید با نگاهی نو و دقیق به این موضوع بپردازد./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 21978

ارسال نظر