آخرین خبر درباره ازدواج زنان مستمری‌بگیر | شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی اعلام شد

همسران و دختران بازمانده بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران متوفی، برای برقراری مستمری بازماندگان و نیز تأیید دوره‌ای استمرار شرایط دریافت مستمری از حیث اشتغال و ازدواج، نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی ندارند و صددرصد اقدامات مرتبط با این موضوع، در قالب خدمات غیرحضوری ارائه می‌شود.

آخرین خبر درباره ازدواج زنان مستمری‌بگیر | شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی اعلام شد

مجتبی طهماسبی، سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی، ضمن اعلام این مطلب گفت: با توسعه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی سازمان تأمین‌اجتماعی، همه مراحل درخواست برقراری مستمری بازماندگان و احراز شرایط دریافت این مستمری به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir قابل انجام است.

وی افزود: بازماندگان بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران متوفی، برای دریافت مستمری بازماندگان، باید به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان مراجعه و در این سامانه ثبت‌نام کنند.

طهماسبی با اشاره به اینکه همسران بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران متوفی بعد از ثبت درخواست خود، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی ندارند و مستمری آنان به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد، گفت: دختران بازمانده با لحاظ شرایط مقرر در قانون تأمین‌اجتماعی از مستمری تأمین‌اجتماعی برخوردار می‌شوند و به‌منظور استمرار پرداخت مستمری، سالیانه باید به جای مراجعه حضوری به شعب برای بررسی استمرار شرایط دریافت مستمری که درگذشته مرسوم بود، فرم تعهدنامه فرزندان اناث را در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی تکمیل کنند.

طهماسبی با اعلام اینکه دختران بازمانده تا زمانی که همسر و شغلی نداشته باشند، می‌توانند مستمری بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر مرحوم را دریافت کنند، افزود: لازم است که این گروه از مستمری‌بگیران (دختران بازمانده) سالیانه به بخش مربوط به مستمری‌بگیران در سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی مراجعه و فرم تعهدنامه فرزندان اناث را تکمیل و مشخصات و نشانی خود را در این فرم قید کنند و متعهد شوند که به سبب نداشتن همسر و شغل شرایط دریافت مستمری را دارند تا پرداخت مستمری آنها ادامه داشته باشد.

وی همچنین گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی اطلاعات ازدواج و طلاق مستمری‌بگیران را از سازمان ثبت احوال دریافت می‌کند که البته ارتباط بین سامانه تأمین‌اجتماعی و سامانه اطلاعات ثبت احوال، به سبب شرایط و مقررات سازمان ثبت احوال، برخط(آنلاین) نیست و گزارش‌های مربوطه به‌صورت ماهانه، دریافت می‌شود. لذا شعب تأمین‌اجتماعی به‌صورت منظم و ماهانه، لیست فرزندان اناث بازمانده را به‌منظور پرداخت مستمری و از حیث استمرار شرایط دریافت مستمری، بررسی و کنترل می‌کنند. همچنین از سال گذشته، به این گروه از مستمری‌بگیران گرامی در موعد مقرر جهت تکمیل مجدد فرم تعهدنامه، پیامکی از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال و از آنان خواسته می‌شود برای تکمیل تعهدنامه به سامانه خدمات غیرحضوری مراجعه کنند.

طهماسبی ادامه داد: تنها در صورتی‌که فرزند اناث بازمانده، سالیانه در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی، تعهدنامه مربوطه را تکمیل نکند یا به شعب برای ارائه مدارک و مستندات لازم برای احراز استمرار شرایط دریافت مستمری مراجعه نکند، شعب به ناچار، پرداخت مستمری را به صورت موقت تعلیق می‌کنند تا وضعیت این مستمری‌بگیران مشخص شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، طهماسبی در خصوص وضعیت پرداخت مستمری به همسران بازمانده بعد از ازدواج مجدد نیز گفت: با توجه به بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده که ازدواج را مانع دریافت مستمری همسران بازمانده ندانسته، ازدواج همسران بازمانده بیمه‌شدگان یا مستمری‌بگیران متوفی، مانع دریافت مستمری نیست و از سال ۱۳۹۴ که سازمان ثبت احوال، وقایع مربوط به حیات و ممات را به صورت برخط در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار داده است، عملاً نیازی به مراجعه همسر بازمانده به واحدهای اجرایی این سازمان برای اطمینان از پایداری شرایط استمرار پرداخت مستمری نیست.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20335

ارسال نظر