چرا نوازش کردن لذت بخش است؟

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا پس از در آغوش گرفته شدن آرام می‌شوید و یا اینکه چرا لذت نوازش شدن تا این حد بالا است؟ جالب است که بدانید دانشمندان دلیل لذت نوازش را کشف کردند. با ما همراه باشید تا از آخرین یافته‌ها درباره علت لذت نوازش شدن بیشتر بدانید.

چرا نوازش کردن لذت بخش است؟

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا پس از در آغوش گرفته شدن آرام می‌شوید و یا اینکه چرا لذت نوازش شدن تا این حد بالا است؟ جالب است که بدانید دانشمندان دلیل لذت نوازش را کشف کردند. با ما همراه باشید تا از آخرین یافته‌ها درباره علت لذت نوازش شدن بیشتر بدانید.

به گزارش عرشه آنلاین، در آغوش گرفتن و یا در آغوش گرفته شدن همیشه حس خوبی را به طرفین وارد می کرده است. نوزادان پس از به دنیا آمدن در آغوش مادر به آرامش می‌رسند و آرام می‌گیرند و این روند همیشگی است و به طور مداوم ادامه پیدا می‌کند. در آغوش گرفتن مادر، پدر و به طور کلی کسی که دوستش داریم می تواند حس بسیار خوبی را به ما منتقل کند و این حس آرامش زمانی دوچندان خواهد شد که با حس نوازش همراه شود. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا پس از در آغوش گرفته شدن آرام می‌شوید و یا اینکه چرا لذت نوازش شدن تا این حد بالا است؟ جالب است که بدانید دانشمندان دلیل لذت نوازش را کشف کردند. با ما همراه باشید تا از آخرین یافته‌ها درباره علت لذت نوازش شدن بیشتر بدانید.

- جالب است که بدانید تماس پوست با پوست نه تنها برای سلامت فکری و روح و روان افراد مهم است بلکه بر سلامت جسمی افراد تا حد بسیار زیادی تاثیر می‌گذارد. وقتی که بدن توسط یک نوع عامل خارجی مورد فشار قرار می‌گیرد شروع به ترشح هورمون‌های مضری می‌کند که سلامت جسمی را به خطر می‌اندازد. هورمون‌های مربوط به استرس و کورتیزول از جمله هورمون‌هایی هستند که در نتیجه فشار بر روی اعضای بدن چه جسمی و چه روانی شروع به ترشح شدن می‌کنند و جالب است که بدانید اولین کاری که نوازش شدن بر روی بدن شما انجام می‌دهد کاهش سطح هورمون‌های استرس زاست که بدن را در حالت آرامش قرار می‌دهند.

- نوازش شدن سیستم ایمنی بدن را تا حد بسیار بالایی تقویت می‌کند. عملکرد ضربان قلب و فشار خون در نتیجه نوازش بهبود می‌یابند.

- ترشح هورمون دوپامین که منجر به ایجاد حس خوشبختی در افراد می‌شود یکی از هورمون‌هایی است که در زمان نوازش شدن تولید می‌شود. در زمان نوازش شدن از طریق تحریک مسیرهای اکسی توسین ترشح هورمون سروتونین و دوپامین در بدن آغاز می‌شوند که به طور طبیعی استرس و تنش را از بدن دور می‌کند و به عنوان یک داروی ضد افسردگی ساخته شده توسط بدن شناخته می‌شوند.

- نکته بسیار جالب تر درباره لمس شدن توسط افراد دیگر این است که حتی لمس کردن ملایم یک فرد غریبه هم می‌تواند برای کاهش احساس طرد شدن اجتماعی بسیار مهم باشد.

دانشمندان در آخرین تحقیقات خود چه نکات جدیدی را درباره نوازش کردن کشف کردند؟

دانشمندان می‌دانستند که تمام پستانداران از آغوش گرفته شدن،نوازش و لمس شدن لذت می‌برند و این در حالی بود که دلیل علمی آن را پیدا نکرده بودند. طبق آخرین تحقیقات که در دانش پزشکی دانشگاه واشنگتن انجام شد دانشمندان یک رشته مدار عصبی کشف کردند که احساس لذت لمس شدن را از پوست به مغز هدایت می‌کنند. جالب است که کشف کردن این یک رشته مدار عصبی می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر و حتی درمان اختلالات که از لمس ناشی می شوند مانند بیماری اوتیسم کمک بسیار شایانی کند. آزمایشات پژوهشی در این تحقیق بر روی موش‌ها انجام شد و پژوهشگران علاوه بر کشف نورون‌های عصبی مربوط به لمس، توانست در ماده شیمیایی را نیز یافت کنند که در رسیدن سیگنال های لذت بخش لمس به مغز کمک می‌کند. این ماده شیمیایی می‌تواند سرعت رسیدن پیام عصبی از طریق پوست به مغز را بسیار تسریع بخشد.

منبع: سلام نو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19957

ارسال نظر