پیگیری ویژه ضرب و شتم یک زن توسط یک مامور پلیس در سد لتیان

رئیس پلیس پایتخت، دستورات لازم را در خصوص پیگیری ویژه حادثه دستگیری خانمی که در منطقه سد لتیان توسط گشت خودرویی پلیس پیشگیری دستگیر شده است، صادر کرد.

پیگیری ویژه ضرب و شتم یک زن توسط یک مامور  پلیس در سد لتیان

از روز گذشته ویدیویی از دستگیری یک زن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن نحوه مواجهه پلیس با این زن بحث‌برانگیز شده است. این ویدیو نشان می‌دهد دو مامور پلیس قصد دارند زنی را با زور سوار بر خودروی پلیس کنند. میزان خشونت به حدی است که لباس زن بالا می‌رود و بدن او نمایان می‌شود.

درپی انتشار ویدیویی در فضای مجازی که در جریان آن درگیری رخ داده میان یک زن و ماموران پلیس به نمایش درآمده بود، مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت از پیگیری ویژه این موضوع با دستور فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داد.

در توضیحات این مرکز که به عنوان اولین واکنش به این ویدیو منتشر شده، آمده است: «سردار حسین رحیمی رییس پلیس پایتخت ، دستورات لازم را در خصوص پیگیری ویژه حادثه دستگیری خانمی را که در منطقه سد لتیان توسط گشت خودرویی پلیس پیشگیری دستگیر و تصاویری از آن منتشر شده صادر کرد.»

ماجرای لتیان

اقتصاد آنلاین در این باره نوشت:

در خصوص فیلم منتشرشده اگرچه اثبات مجرم‌بودن مامور پلیس راحت نیست و بر عهده دادگاه است اما با استناد به چند ماده قانونی حداقل می‌توان گفت که نباید از رفتار این مامور به سادگی گذشت.

در وهله اول، ماده ۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری مقرر کرده است: «بازجویی و تحقیقات از زنان و افراد نابالغ در صورت امکان باید توسط ضابطان آموزش‌دیده زن و با رعایت موازین شرعی انجام شود» و در غیر این صورت یعنی خروج از موازین شرعی چنانکه در این فیلم هم مشهود است، مرتکب طبق ماده ۶۳ قانون به ۳ ماه تا یک سال انفصال از خدمات دولتی محکوم می‌شود.

از سوی دیگر در فیلم منتشر شده در بعضی از لحظات صدا قطع می‌شود که نشان از رد و بدل شدن الفاظی رکیک میان متهم و مامور دارد. این درحالی است که بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پنجاه هزار‌ تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

بر اساس اصل ۳۹ قانون اساسی نیز هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است. همچنین در ماه‌های گذشته رییس قوه قضاییه همواره بر حفظ حیثیت و حرمت متهمان تاکید کرده است.

بند ۶ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی نیز گفته است که در جریان دستگیری و بازجویی یا استطلاع و تحقیق، از ایذای افراد نظیر بستن‌چشم و سایر اعضاء، تحقیر و استخفاف به آنان، اجتناب شود.

و در آخر ماده ۵۵ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح تاکید کرده است هر نظامی که با اقدام خود برخلاف شؤون نظامی به نحوی از انحاء‌موجبات بدبینی مردم را نسبت به نیروهای مسلح فراهم سازد به حبس از دو ماه تا یک‌ سال محکوم می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19683

ارسال نظر