توضیحات مهم درباره آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد رتبه‌بندی فعلی از جهت کمی و کیفی با رتبه‌بندی که قبلاً دولت پیشنهاد کرده بود، متفاوت است.

توضیحات مهم درباره آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان

یوسف نوری در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته با گرامی‌داشت روز معلم گفت: معلمی یک هدیه الهی است که خداوند به انسان‌ها داده است و پیامبران، معلمان بودند که برای تزکیه، تلاوت و حکمت نازل شدند تا انسان‌ها را هدایت کنند.

وزیر آموزش و پرورش به جایگاه و مقام معلم در روایات اهل بیت (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در امر امروز مقام معظم رهبری مبنی بر تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، در تحقق بخش دوم آن نقش دارد. به عبارت دیگر؛ آموزش و پرورش، جامعه دانش‌بنیان را ایجاد می‌کند و جامعه‌ای که دانش‌بنیان شد به‌طور قطع و یقین تولید بهره‌ورانه و اشتغال فراوان خواهد داشت.

وی اظهار کرد: تا زمانی که جامعه دانش‌بنیان نباشد بهره‌وری تمام بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن پایین خواهد بود.

نوری عنوان کرد: نظام آموزش و پرورش با ۱۵.۲ میلیون نفر جمعیت واجب‌التعلیم، ۷ میلیون نفر پیش از دبستان، با ۹۷۰ هزار معلم شاغل و ۹۷۰ هزار معلم پیشکسوت و بازنشسته خدمات ارائه می‌کند که این جمعیت نقش بی‌بدیل در تمدن نوین اسلامی دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در دورانی دچار ناملایماتی شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ زمانی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و باید اجرایی می‌شد، متأسفانه گروهی سند ۲۰۳۰ را آوردند که این موضوع با تیزبینی و درایت مقام معظم رهبری به جامعه منتقل شد و در جامعه، حلقه‌ای میانی و متدینین در مقابل آن ایستادند.

وی با بیان اینکه در کنفرانس آیسسکو همه کشورها تعهد کرده بودند تا سال ۲۰۳۰، اهداف توسعه هزاره یعنی همان سند ۲۰۳۰ را اجرا کنند و کشور ما در آن کنفرانس بوده است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۲، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش را ابلاغ کردند؛ اما اقدام بایسته‌ای که در مدرسه دیده شود، صورت نگرفت.

نوری با اشاره به انجام مطالعات آسیب‌شناسی و بررسی همه جانبه عنوان کرد: در این مدت متوجه شدیم که حلقه‌های میانی خودجوش، آتش به اختیار و گروه‌های متدین در قالب‌های مختلف، بخشی از سند را در گوشه‌ای از کشور پیاده می‌کنند. بر آنیم تا برای پاسخ به فرمان مقام معظم رهبری، با دو قید مبنی بر اینکه برنامه عملیاتی داشته باشیم و شاخص‌مند باشد، اقدام کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این کار در تعدادی از مناطق خارج از کشور و تعدادی از مناطق داخل کشور با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی و همه عوامل اعم از نهاد رسانه، خانواده، حکومت، دانشگاهیان و دستگاه‌های دیگر اجرا می‌شود و همه باید دست به دست هم دهیم تا این سند به دغدغه ملی تبدیل شود تا این فرمان رهبر معظم انقلاب محقق شود.

نوری با بیان اینکه بسیاری از مناطق دور ما از نصیب برابر آموزشی کم بهره برده‌اند، گفت: همچنین به مناطق دور نیز معلم آماده نداده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان تربیت معلم در سال ۱۳۹۴ سه هزار و ۵۰۰ نفر است، گفت: در همان سال ۳۵ هزار نفر بازنشسته داشته‌ایم و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز جدید به دانش‌آموزان کشور اضافه شد و هم‌اکنون ۲۶ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم؛ این در حالیست که سال گذشته ۷۱ هزار بازنشسته داشتیم و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز به تعداد دانش‌آموزان کشور اضافه شده است.

نوری با بیان اینکه حل مشکل کمبود نیروی انسانی این‌گونه بوده است که به مناطق دور نیرو ندادیم و از طریق نیروهای برف‌انباری، ورود پیدا کردند، اذعان کرد: در این راستا با وزارت علوم هماهنگی‌هایی صورت گرفته که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهیم و نیرو صرفاً از دانشگاه فرهنگیان گرفته شود.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی برای عدالت آموزشی تصریح کرد: در این دولت عزم جدی داشت و با همکاری مجلس و شورای نگهبان، رتبه‌بندی را که به یک شعار تبدیل شده بود، از شعار به عمل تبدیل کرد و از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی فعلی از جهت کمی و کیفی با رتبه‌بندی که قبلاً دولت پیشنهاد کرده بود، متفاوت است، گفت: اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی شروع شده و امیدواریم شاهد ارتقای نظام آموزشی و ما به‌ازای معیشت معلمان باشیم.

وزیر آموزش و پرورش از بازگشت تغذیه رایگان در مناطق محروم پس از ۱۰ سال خبر داد و گفت: در حوزه تحصیل و تهذیب و ورزش که شعار محوری است، کارهایی در حال انجام است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19630

ارسال نظر