آخرین وضعیت ایران خانم و توله‌هایش | «ایران» توله‌هایش را نپذیرفته و به آنها شیر نمی‌دهد

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: توله یوزها باید در اسرع وقت به مادر معرفی شوند تا آن‌ها را بپذیرد و نگهداری کند و به توله‌ها شیر دهد. هر چند تا این لحظه آن‌ها را نپذیرفته است.

آخرین وضعیت ایران خانم و توله‌هایش | «ایران» توله‌هایش را نپذیرفته و به آنها شیر نمی‌دهد

مرتضی پورمیرزایی در واکنش به تلف شدن یکی از توله یوزهای «ایران» گفت:با توجه به اینکه اولین زادآوری «ایران» بود، از ابتدا هم به دلیل اینکه یکی از توله‌ها هنگام زایمان ضعیف بود، احتمال تلف شدن آن دور از انتظار نبود.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه سازمان محیط زیست برای اعلام جنسیت عجله کرده است و می‌توانست دیرتر اعلام کند،اظهار کرد: هم جنس نر و هم جنس ماده می‌توانند برای زادآوری مناسب باشند،به شرطی که زنده و سالم بمانند.

وی افزود:ماده بودن یوزپلنگ‌ها بهتر بود چرا که جنس نر بیشتری در دسترس است ولی نر هم می‌تواند در آینده کمک کند.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در واکنش به تلف شدن توله یوز گفت: دلیل تلف شدن آن مشخص نیست ولی طبق اطلاعات سازمان محیط زیست، توله یوز کالبدشکافی شده و دلیل تلف شدن آن یک مشکل مادرزاده بوده است.

پورمیرزای در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فرزندآوری«ایران» -یوزپلنگ آسیایی در اسارت - اظهارکرد: مسئله زادآوری در اسارت برای اولین‌ بار در ایران اتفاق افتاده است. یوزهای آفریقایی ده‌ها سال است که در باغ وحش‌های دنیا تکثیر می‌شوند ولی این اتفاق به دلایل بسیار زیادی تا به حال در ایران نیفتاده بود. تا اینکه در دوسال اخیر سازمان محیط زیست دوباره تلاش کرد تا با یک برنامه به‌روز، بهرگیری از مشاوران و تیم جدید زادآوری «ایران» را پیگیری کند و خوشبختانه در اولین تلاش موفق بود و در نتیجه سه‌ توله یوزپلنگ به دنیا آمدند.

وی با تاکید براینکه سازمان محیط زیست باید برنامه مناسبی برای نگهداری از توله‌ها تدوین کند، گفت: باید ببینیم که آیا سازمان محیط‌ زیست برای این توله‌ها برنامه ای دارد یانه؟ تاکنون برنامه‌ای اعلام نکرده است اما مسیری که به‌طور ایده‌آل برای آن‌ها متصوریم این است که «ایران»موفق شده تا شکار را آموزش ببیند چراکه ایران از دوران کودکی از طبیعت جدا شده و تاکنون موفق به شکار نشده بود و در اولین گام مسئله آموزش شکار به توله‌ها دارای اهمیت است سپس باید به فنس‌های بزرگتر منتقل شوند.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی تاکید کرد: تولد این یوزها با اینکه دیراتفاق افتاد ولی بسیار مهم است. نکته حائز اهمیت این است که برنامه‌ای برای آینده آن‌ها داشته باشیم، صرفا داشتن آن‌ها بدون برنامه‌ریزی فایده ندارد چرا که توله‌ یوزها در اسارت به دنیا آمده‌اند و بزرگ خواهند شد و اگر برنامه حفاظتی برای آن‌ها نداشته باشیم، صرفا هزینه هستند.

وی اضافه کرد: در طبیعت توله‌ها حدود ۱۸ ماه با مادر زندگی می‌کنند بنابراین از امروز باید به فکر ۱۸ ماه آینده باشیم که یوزها باید از هم جدا شوند.

پورمیرزای افزود: این توله یوزها نمی‌توانند فعلا در طبیعت رها شوند و باید تلاش کنیم که با کمک آن‌ها به یک جمعیت پشتیبان در اسارت برسیم و از نسل‌های بعدی به بازوحشی سازی و رهاسازی آن‌ها در طبیعت فکر کنیم.«ایران» تنها یوزپلنگ ماده‌ای است که تاکنون در اختیار داشته‌ایم که می‌تواند به‌صورت طبیعی جفت‌گیری کند و زایمان داشته باشد.

وی با بیان اینکه «ایران» حدود پنج سال سن دارد،اظهار کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که این اولین زایمان «ایران» بود. در آفریقا این تجربه وجود داشته است که تا ۱۴ سالگی هم زادآوری در یوزهای ماده وجود داشته باشد ولی این مسئله بستگی به نوع نگهداری آن‌ها دارد.

پورمیرزای در پاسخ به این پرسش که آیا توله‌ها جدا از مادرشان نگهداری می‌شوند یانه؟ اظهار کرد: توله یوزها با توجه به این که مادر سزارین شده جدا از مادر نگهداری می‌شوند ولی باید در اسرع وقت به مادر معرفی شوند تا آن‌ها را بپذیرد و نگهداری کند و به توله‌ها شیر دهد. هرچند تا این لحظه آن‌ها را نپذیرفته است./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19591

ارسال نظر