فطریه ۱۴۰۱ چقدر است؟

میزان زکات فطریه سال ۱۴۰۱ از سوی مراجع تقلید اعلام شد.

فطریه ۱۴۰۱ چقدر است؟

خبرگزاری صدا و سیما نوشت : رئیس مرکز موضوع‌ شناسی احکام فقهی میزان فطریه ۱۴۰۱ را بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای قوت قالب برنج و گندم به ترتیب ۱۵۰ و ۴۰ هزار تومان اعلام کرد.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده، عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص میزان زکات فطره ( فطریه ) بر اساس نظر، رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: امسال میزان زکات فطریه بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۴۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج مبلغ ۱۵۰ هزار تومان اعلام شده است که مومنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی، افزود: زکات فطره وقت معین دارد که از شب عید تا ظهر روز عید باید پرداخت شود.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده، گفت: احتیاط این است که فطریه را قبل از نماز عید پرداخت کنند و اگر موفق به پرداخت نشدند آن مبلغ را کنار بگذارند تا در اولین فرصت اقدام کنند

میزان زکات فطره ۱۴۰۱ از سوی دفاتر حضرات آیات مراجع تقلید سید علی خامنه ای، مکارم شیرازی، سیستانی، نوری همدانی، وحید خراسانی و شبیری زنجانی به شرح زیر مشخص شد:

مبلغ فطریه ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب

دفتر مقام معظم رهبری در خصوص میزان فطریه در سال جاری اعلام کرد: مکلف باید براى خودش و کسانى که نانخور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد، کافى است. زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به قیمت گندم برای هر نفر، « چهل هزار تومان » اعلام شده است.

مبلغ فطریه ۱۴۰۱ از سوی آیت‌الله‌ مکارم شیرازی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان اعلام شده است که مومنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان است.

مبلغ فطریه ۱۴۰۱ از سوی آیت‌الله سیستانی

دفتر آیت الله العظمی سیستانی مبلغ فطریه امسال را اینطور اعلام کرد: «از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد چهل (۴۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی (۲۲۵) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیرایرانی، شصت (۶۰) هزار تومان تعیین شده است.

مبلغ فطریه ۱۴۰۱ از سوی آیت‌الله‌ نوری همدانی

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

دفترمعظم له مبلغ قوت غالب گندم را ۴۰ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ۱۵۰ هزار تومان اعلام می‌نماید که مؤمنین درپرداخت یکی از آن مخیر می‌باشند.

مبلغ فطریه ۱۴۰۱ از سوی آیت‌الله‌ وحید خراسانی

میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها – از طعام هاى متعارف در محل – است که مکلّف می‌تواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد. دفتر معظم له زکات فطره -به حساب گندم- را براى هر نفر به مبلغ ٤٠/٠٠٠ تومان قبول می‌کند.

مبلغ فطریه ۱۴۰۱ از سوی آیت‌الله‌ شبیری زنجانی

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و غیره) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

طبق اطلاعیه این مرجع تقلید، آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار اعلام کرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19105

ارسال نظر