کدام واکسن‌ها برای دوز چهارم بهتر است؟

تزریق دوز چهارم واکسن برای برخی گروه‌های سنی اعلام شد، با وجود این کدام نوع از واکسن‌ها می‌تواند ایمنی بیشتری برای افراد داشته باشد.

کدام واکسن‌ها برای دوز چهارم بهتر است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران گفت: تأثیر سینوفارم و واکسن‌هایی با پلت‌فرم ویروس غیرفعال شده نسبت به واکسن‌های ریکامبیننت کمتر است و تزریق دوز چهارم از این واکسن موجب تحریک سیستم ایمنی نمی‌شود.

او ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم افرادی که سه دوز واکسن سینوفارم گرفتند، برای دوز چهارم یک واکسن ریکامبیننت مثل آسترازنکا، اسپوتنیک، پاستو کووک، اسپایکوژن، رازی و یا نورا تزریق کنند.

مصطفی نوری‌زاده با اشاره به آغاز تزریق دوز چهارم واکسن کرونا گفت: در مرحله اول کادر درمان به همراه افراد بالای ۸۰ سال و در مرحله دوم افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی و سن بالای ۷۰ سال دارند می‌توانند واکسن چهارم را دریافت کنند. وی انتخاب دوز چهارم واکسن کرونا را بسیار مهم دانست و گفت: در دستورالعملی که از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شده، بهتر است واکسن چهارم با سه دوز قبلی یکسان باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران ادامه داد: مطالعه‌ای است که از طرف شرکت واکسن سازی سینوفارم منتشر شد نشان داد که تزریق دوز چهارم برای افرادی که سه دوز سینوفارم گرفتند موجب تحریک ایمنی نشده است.

یعنی تزریق دوز چهارم از این نوع واکسن سود به‌سزایی نخواهد داشت.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19278

ارسال نظر