جزئیات جدید قانون رتبه‌بندی معلمان | امتیازات ویژه این معلمان در رتبه‌بندی

معلمانی که به عنوان معلمان برتر انتخاب شوند، امتیازاتی در نمره ارزشیابی سالانه، ارتقا به مرتبه بالاتر و احکام آنها در نظر گرفته می‌شود.

جزئیات جدید قانون رتبه‌بندی معلمان | امتیازات ویژه این معلمان در رتبه‌بندی

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مطالباتی که اخیراً از سوی معلمان شنیده شد به‌حق است و یکی از مطالبات آنها استخدامی بود که بخش زیادی از آن انجام شد و بخشی هم در حال انجام است.

ستاری‌فرد با اشاره به طرح مطالبه رتبه‌بندی از سوی معلمان گفت: در اسفند سال ۹۹ لایحه‌ای برای مجلس ارسال شد که مشخص کرد رتبه‌بندی باید سهمیه‌بندی شود و ۱۰ درصد آنها به رتبه ۴ می‌رسیدند، این لایحه نیاز به کار کارشناسی مفصلی داشت و پیش‌بینی کرده بود رتبه‌بندی در سه سال اجرا شود و برای این سه سال، ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بودند؛ در این لایحه، معلمان مدارس استثنایی خارج شده بودند یا معلمانی که در سمت‌های اداری فعالیت دارند؛ چنین لایحه‌ پر از اشکالی، یک سال زمان برد تا در مجلس اصلاح شود.

صادق ستاری‌فرد امروز در نشست خبری خود  اظهار کرد: مطالباتی که اخیراً از سوی معلمان شنیده شد به حق است و یکی از مطالبات آنها استخدامی بود که بخش زیادی از آن انجام شد و بخشی هم در حال انجام است.

ستاری‌فرد با اشاره به طرح مطالبه رتبه‌بندی از سوی معلمان گفت: در اسفند سال ۹۹ لایحه‌ای برای مجلس ارسال شد که مشخص کرد رتبه‌بندی باید سهمیه‌بندی شود و ۱۰ درصد آنها به رتبه ۴ می‌رسیدند، این لایحه نیاز به کار کارشناسی مفصلی داشت و پیش‌بینی کرده بود رتبه‌بندی در سه سال اجرا شود و برای این سه سال، ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بودند؛ در این لایحه، معلمان مدارس استثنایی خارج شده بودند یا معلمانی که در سمت‌های اداری فعالیت دارند؛ چنین لایحه‌ پر از اشکالی، یک سال زمان برد تا در مجلس اصلاح شود.

ستاری فرد با اشاره به اینکه ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای رتبه‌بندی در نظر گرفته شد، متذکر شد: آموزش و پرورش باید ظرف یک ماه آیین‌نامه اجرایی این قانون را تدوین و در اختیار هیئت وزیران قرار می‌داد و سعی شد منطبق بر قانون و نیازهای معلمان تدوین شود والبته امکان تعدیل و اصلاح آن در هیئت وزیران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حذف نومعلمان در لایحه رتبه‌بندی بود و با همراهی مجلس این موضوع دیگر در آیین‌نامه نیست و تمام معلمان مشمول می‌شوند و شرط سنوات از رتبه‌بندی حذف شد، گفت: داشتن سنوات ۱۵ و ۲۱ سال برای کسب رتبه دانشیار و استادیار وجود دارد همچنین نیروهای اداری که معلم هستند و از بین ۳۸ هزار نیروی اداری، ۳۵ هزار نفر معلم هستند، مشمول رتبه‌بندی می‌شوند اما افرادی که اداری استخدام شده‌اند، خیر البته وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده است که آنها هم مشمول شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی متذکر شد: قانون اصلاح  تاسیس مدارس غیردولتی در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارد و برخی حواشی و چالش‌هایی که پیرامون این موضوع مطرح می‌شود  را رفع می‌کنیم؛ در عین حال تقویت مدارس دولتی عادی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است و با همراهی مجلس و آموزش و پرورش ۱۱۵۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر و تغذیه رایگان دانش‌آموزان مناطق محروم تخصیص یافت و از مهر امسال بسته امنیت غذایی برای دانش‌آموزان مناطق محروم و حاشیه شهرها اجرا می‌شود.

ستاری فرد ادامه داد: معلمانی که به عنوان معلمان برتر انتخاب شوند، امتیازاتی در نمره ارزشیابی سالانه، ارتقا به مرتبه بالاتر و احکام آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی درباره دانش‌آموزان غایب گفت: سه دسته از دانش‌آموزان برای حفظ سلامت می‌توانند در کلاس‌های درس حضور نداشته باشند، دانش‌آموزان مبتلا به بیماری زمینه‌ای، مبتلا به کرونا و دارای علائم بیماری؛ البته ۶ درصد از دانش‌آموزان که غایب هستند، ثابت نیستند و متغییر هستند همچنین هیچ دانش‌آموزی از تحصیل و ارزشیابی پایان سال محروم نمی‌ماند و محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای از طریق بستر شاد در ساعات غیرآموزشی در  اختیار قرار می‌گیرد‌

 سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش موج بازنشستگی معلمان با اجرای رتبه‌بندی گفت: این موضوع نکته درستی است البته مجلس برای سال ۱۴۰۱ مصوبه‌ای داشت تا فرهنگیان بتوانند تا ۶۵ سالگی ادامه فعالیت بدهند، پیش‌بینی می‌شود ۵۰ هزار نفر از معلمان بازنشسته شوند البته تلاش می‌کنیم با جلب نظر معلمان بتوانیم از این ظرفیت قانونی استفاده کنیم همچنین مشوق‌هایی برای تاخیر بازنشستگی فرهنگیان داریم از جمله اینکه حق‌التدریس معلمان به صورت ماهانه پرداخت شود.

ستاری فرد درباره حذف نقل و انتقال اضطراری بیان کرد: دانش‌آموزان مناطق محروم حق دارند از معلمان با کیفیت بهره‌مند شوند و طبق تعهدی که معلمان در بدو خدمت دارند و به ثبت رسمی می‌رسد، معلمان ماده ۲۸  باید ۱۰ سال و دانشجو معلمان، دو برابر مدت تحصیل در محل خدمت حضور داشته باشند اما بعد از مدتی تقاضای نقل و انتقال دارند و باید بین حق دانش‌آموز و معلم تعادل ایجاد شود؛ معلمی که خود، فرزند یا همشرش مبتلا به بیماری صعب‌العلاج یا خاص باشند، استثنا هستند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تغییرات آیین‌نامه نقل و انتقال فرهنگیان عنوان کرد: سعی کردیم آیین‌نامه، خانواده‌محور تدوین شود؛ اگر معلمی احساس خوبی نسبت به آموزش و پرورش داشته باشد به نفع ماست. بخشی از نارضایتی‌ها ممکن است به همین نقل و انتقال بازگردد؛ آیین‌‌نامه اولیه مورد اعتراض قرار گرفت که تلاش شد آیین‌نامه مجدد بازنگری شود و چند تغییر جدی داشت؛ نقل و انتقال درون استانی به خود استان‌ها تفویض شد.

ستاری‌فرد افزود: برای انتقال برون‌استانی نیز چند اتفاق افتاد؛ نخست آنکه شرط سنوات کاهش یافت و انتقال دائم منوط به انجام تعهد خدمت شد؛ برای انتقال موقت هم دارا بودن دو سال سابقه تجربی به عنوان شرط مطرح شد؛ استثنائاتی پیش‌بینی شده که نخست انتقال زوجین فرهنگی است که انتقال به محل خدمت همسر از شمول دوبند بالا به کلی حذف شد و آنها که همسرشان شاغل نیروی نظامی و انتظامی یا جانباز هستند و گروه بعدی کسانی که در سال ۱۴۰۰ ازدواج کرده و صاحب فرزند شده‌اند، انتقالشان تسهیل شد که بتوانند بهتر به امور خانواده برسند؛ همکارانی که خودشان همسر یا فرزند مبتلا به بیماری خاص و صعب‌العلاج هستند نیز جزو استثنائات هستند.

وی درباره کمبود نیروی انسانی گفت: ۱۵۲ هزار نفر نیرو برای سال تحصیلی جدید کمبود داریم البته ۳۴ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی جذب می‌شوند و چاره‌ای نداریم که دوره بازآموزی آنها را در تابستان و طول سال تحصیلی داشته باشیم همچنین ۲۵ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان را داریم و تلاش می‌کنیم از ظرفیت این دانشگاه بیشتر استفاده کنیم؛ پیشنهاداتی مطرح و در حال بررسی است؛ بازنشستگی معلمان را می‌توانیم تا ۶۵ سالگی به تاخیر بیندازیم و برای هر معلم بازنشسته تا سقف ۶۰ ساعت در ماه حق‌التدریس تعیین کنیم.

 سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره بیمه طلایی فرهنگیان تصریح کرد: عقد قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان در دست بررسی است و جزئیات آن به‌زودی اعلام خواهد شد و بیمه طلایی فرهنگیان قرار است احیا شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19026

ارسال نظر