ویروس ناشناخته‌ای که جان کودکان جهان را تهدید می‌کند + علایم

سازمان جهانی بهداشت تایید کرد نوعی از هپاتیت که ناشناخته و حاد است در میان ۱۲ کشور دنیا از جمله انگلیس مشاهده شده است.

ویروس ناشناخته‌ای که جان کودکان جهان را تهدید می‌کند + علایم

شبکه خبری الجزیره انگلیسی گزارش داد نوعی از هپاتیت حاد که هنوز دلیل آن مشخص نشده، در بین کودکان، به ویژه کودکان زیر پنج سال شیوع پیدا کرده است. علائم آن شامل استفراغ، اسهال و زردی چشم و پوست می‌شود.

در انگلیس ۱۴۵ مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده است. موارد ابتلا دست کم در ۱۱ کشور دیگر هم گزارش شده است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این سویه ناشناخته باعث از کار افتادن کبد می‌شود. ۱۷ کودک مجبور شده اند پیوند کبد انجام بدهند و یک کودک هم جان خود را از دست داده است.

مجری الجزیره از دکتر گراهام کوک، استاد بیمار‌های عفونی در کالج سلطنتی لندن، پرسید: «این بیماری به نظر جدی است؛ ۱۷ کودک نیازمند پیوند کبد شده اند و یک کودک هم جانش را از دست داده است.»

گراهام کوک در پاسخ گفت: «دقیقاً همین طور است. هپاتیت، اصطلاح تخصصی التهاب کبد است و ما سطح‌های مختلفی از عفونت را در آن، به ویژه در کودکان، می‌بینیم. اما تفاوت این بیماری با نمونه‌های قبلی در شدت التهاب است. همان طور که گفتید در ۱۷ مورد، التهاب کبد آنقدر شدید شده است که کبد از کار افتاده است و کودکانی که پیوند کبد انجام داده اند، مجبورند مدتی دارو مصرف کنند. این‌ها پیامد‌های جدی ابتلا است، هر چند که تعداد کمی از موارد به این نقطه رسیده اند.»

مجری در ادامه از این متخصص بیماری‌های عفونی پرسید آیا می‌توان با  واکسیناسیون جلوی ابتلا به این بیماری را گرفت که کوک در پاسخ به آن گفت:  شاید واکسیناسیون درباره این سویه جواب ندهد. هپاتیت انواع مختلفی دارد که هپاتیت بی و سی بیشتر برای ما آشنا است. برای هپاتیت بی، واکسن‌هایی داریم که بسیار موثر است؛ اما درباره این سویه فکر می‌کنیم ویروس متفاوتی باعث ایجاد بیماری می‌شود و به احتمال قوی، آدنوویروس دلیل این بیماری باشد. 

مجری الجزیره زمانی که درخصوص ادعاهایی مبنی بر تاثیر واکسیناسیون کرونا در شیوع این سویه از هپاتیت سوال کرد کوک درخصوص آن اعلام کرد ممکن است اینطور باشد اما طبق تحقیق انجام شده، گمانه زنی‌ها درباره شیوع این بیماری به دلیل واکسیناسیون کرونا صحت ندارد، چون هیچ یک از کودکان، واکسن کرونا دریافت نکرده بودند./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19024

ارسال نظر