زمان افزایش حقوق بازنشستگان و واریز مابه‌التفاوت فروردین ماه

حقوق بازنشستگان کشوری روز گذشته واریز شد، اما نه به صورت کامل. رئیس صندوق بازنشستگی کشوری گفته حقوق فروردین ماه بازنشستگان به صورت علی‌الحساب واریز شده و به احتمال قوی افزایش مستمری‌ها در اردیبهشت ماه به روزرسانی می‌شود.

زمان افزایش حقوق بازنشستگان و واریز مابه‌التفاوت فروردین ماه

حقوق بازنشستگان کشوری روز گذشته واریز شد، اما نه به صورت کامل. رئیس صندوق بازنشستگی کشوری گفته حقوق فروردین ماه بازنشستگان به صورت علی‌الحساب واریز شده و به احتمال قوی افزایش مستمری‌ها در اردیبهشت ماه به روزرسانی می‌شود.

بنابر اعلام قبلی صندوق بازنشستگی کشوری مستمری فرودین ماه ۱۴۰۱ بازنشستگان کشوری تا پایان امروز چهارشنبه ۳۱ فروردین واریز می‌شود. اما نکته حائز اهمیت پرداخت علی الحساب مستمری فرودین ماه است.

به بیان ساده‌تر باوجود تصویب میزان افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ بازنشستگان، حقوق فروردین ماه آن‌ها به اندازه اسفندماه سال گذشته پرداخت شده است.

صندوق بازنشستگی کشوری دلیل عدم افزایش حقوق بازنشستگان را نامشخص بودن منابع مالی افزایش‌های جدید اعلام کرده است. براساس این اطلاعات احتمال دارد افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ از اردیبشهت ماه اتفاق بیفتد و مابه‌التفاوت حقوق فروردین هم در اردیبهشت پرداخت شود.

مطابق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مستمری کارمندان بازنشسته به شرط آنکه از ۵ میلون تومان در ماه کمتر نباشد، باید به اندازه ۱۰ درصد افزایش یابد.

سابقه تاخیر در پرداخت حقوق

مطابق تشریفات قانونی، تامین اعتبار این منابع نیازمند مجوز سازمان برنامه و بودجه است و، چون هنوز این مجوز صادر نشده در نتیجه مستمری بازنشستگان کشوری تا اطلاع ثانوی به صورت علی الحساب پرداخت می‌شود.

پرداخت علی الحسابی مستمری فروردین ماه بازنشستگان در حالی است که سال گذشته نیز پرداخت مستمری اسفند ماه کارمندان بازنشسته تا آخرین دقایق باقیمانده به تعویق افتاده بود.

آن زمان هم صندوق بازنشستگی کشوری دلیل این اتفاق را مشکل تامین اعتبار و در نتیجه صادر نشدن مجوز پرداخت از سوی سازمان برنامه اعلام کرده بود.

صحبت‌های رئیس صندوق بازنشستگی

در همین رابطه روز گذشته محمد اسکندری مدیرعامل صندوق باز نشستگی کشوری گفت: دولت هنوز افزایش حقوق مصوب در قانون بودجه ۱۴۰۱ امسال را ابلاغ نکرده است. به همین دلیل حقوق فروردین ماه بازنشستگان به صورت علی الحساب و بر مبنای سال گذشته محاسبه و پرداخت می‌شود و امیدواریم با ابلاغ دولت، احکام براساس افزایش‌های جدید در اردیبهشت ماه صادر و افزایش فروردین ماه نیز در آن زمان پرداخت شود.

با وجود این وضعیت اسکندری از عزم جدی دولت و مجلس برای اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای همسان سازی مستمری‌های صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد.

وی بدون اشاره به جزئیات دقیق این اتفاق گفت: بحث قانونی شدن همسان سازی موضوع دیگری است که باید در لایحه مربوطه پیگیری شده و به نتیجه برسد و ما هم پیگیر تعیین تکلیف آن هستیم.

صندوق بازنشستگی کشوری از عمده صندوق‌های بیمه اجتماعی ایران است، مخاطبان این صندوق کارمندان بازنشته دولت و خانواده‌های آن‌ها هستند. سال گذشته تعداد حقوق بگیران این صندوق ۱٫۵میلیون نفر اعلام شد.

قانون متناسب سازی یا همسان سازی یکی از اصلی‌ترین مطالبات عموم مستمری بگیران و بازنشستگان بوده است. محتوای این قانون که هرسال برای بازنشستگان کشوری و لشگری اجرا می‌شود به ترمیم حقوق بازنشستگان و افزایش قدرت خرید آن‌ها اشاره دارد.

به زبان ساده‌تر بازنشسته در زمان مستمری بگیری حق بیمه پرداخت نمی‌کند. مستمری او بر اساس حق بیمه‌های سنوات گذشته محاسبه و پرداخت می‌شود.

این مستمری در برابر رشد تورم و نوسانات اقتصادی به مرور بی ارزش می‌شود. برای همین دولت و مجلس از طریق اختصاص بودجه‌های سنواتی قدرت خرید از دست رفته بازنشستگان را در قالب قانون همسان سازی یا متناسب سازی ترمیم می‌کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 18380

ارسال نظر