هشدار درباره شیوع سرخک در نوزادان زیر ۱۸ ماه

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان درباره خطرات شیوع سرخک گفت: در صورت شیوع آن نوزادان زیر ۱۸ ماه در معرض خطر هستند.

هشدار درباره شیوع سرخک در نوزادان زیر ۱۸ ماه

کیقباد قدیری از سرخک به عنوان یک بیماری ویروسی تنفسی یاد کرد که به شدت مسری بوده و از طریق تنفس منتقل می‌شود.

به گفته فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان قدرت سرایت ویروس سرخک به حدی است که اگر یک فرد بیمار داخل یک اتاق نفس کشیده و خارج شود، فرد بعدی که به اتاق آمده درصورتی که سابقه ابتلا نداشته و یا واکسن نزده باشد، به سرعت مبتلا می‌شود.

بیماری سرخک یک بیماری تب دار است، در این بیماری درکنار تب، علائم سرفه و ضایعات چشمی و راش‌های پوستی هم مشاهده می‌شود.

طی سه تا شش روز از شروع بیماری دانه‌های قرمز رنگ پوستی در تمام بدن فرد بیمار مشاهده می‌شود و با گذشت چهار تا پنج روز از بروز این دانه‌ها حال بیمار بهبود می‌یابد.

متاسفانه در این بین این بیماری در پنج تا ۱۰ درصد موارد می‌تواند شدید شده و بدن را دچار عفونت‌های ثانویه کرده و حتی می‌تواند در مواردی موجب مرگ بیماران شود.

کشندگی ویروس سرخک بین یک تا پنج درصد است.

درمان‌ها در زمینه این بیماری از نوع حمایتی است، تنها برای این بیماران می‌توان سرم تزریق کرده و یا دارو‌های تب بر و برخی دارو‌ها برای درمان عفونت‌های ثانویه تجویز شود.

خوشبختانه در دهه‌های گذشته واکسن سرخک کشف و بکارگیری شده و تا امروز توانسته پیشگیری خوبی در زمینه ابتلا به این بیماری داشته باشد.

در حال حاضر واکسن سرخک در دو نوبت یک سالگی و ۱۸ ماهگی برای نوزادان و کودکان تزریق می‌شود و تا درصد بالایی در پیشگیری از این بیماری موثر است.

مشاهده حتی یک مورد سرخک در کشور با توجه به قدرت سرایت بالای آن نگران کننده است.

از والدین درخواست می شود تا هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون کودکانی که به سن لازم برای تزریق واکسن رسیده اند، اقدام کنند.

در حال حاضر در زمینه این بیماری تنها کودکان زیر ۱۸ ماه که واکسیناسیون آن‌ها کامل نشده و بویژه نوزادان زیریک سال در معرض خطر هستند.

افراد بزرگسالی که از سیستم ایمنی ضعیف برخوردار هستند و یا در مواردی نادر واکسن دریافت نکرده باشند هم در معرض خطر هستند./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 18297

ارسال نظر