کدام علائم چشمی نشان دهنده کرونا هستند؟

علائم چشمی بیماری کووید-۱۹ شامل چشم‌درد، خشکی چشم و چشم صورتی است.

کدام علائم چشمی نشان دهنده کرونا هستند؟

علائم چشمی بیماری کووید-۱۹ شامل چشم‌درد، خشکی چشم و چشم صورتی است.

به گزارش عرشه آنلاین، همان‌طورکه مشخص شده است ویروس کرونا قسمت‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای نمونه، بیماری کووید -۱۹ تأثیر قابل توجهی بر سیستم بینایی افراد دارد. با ظهور انواع جدید ویروس کرونا، شناسایی همه علائم و نشانه‌های مربوط به بیماری کووید -۱۹ ضروری است. در ادامه به بررسی بعضی از علائم چشمی بیماری کووید -۱۹ می‌پردازیم:

چشم‌ درد

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله BMJ نشان می‌دهد که رایج‌ترین مشکل مرتبط با چشم پس از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹، چشم‌درد است. علائم چشمی دیگر یافت شده در این مطالعه شامل فتوفوبیا و خارش چشم می‌شود. محققان پس از انجام مطالعه ذکر شده به این نتیجه رسیدند که چشم‌درد در دوران همه‌گیری کووید -۱۹ در مقایسه با قبل از این بیماری، به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است و میزان شیوع آن در میان مردان و زنان یکسان است.

خشکی چشم

با وجود اینکه خشکی چشم ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد، ارتباط آن با بیماری کووید -۱۹ را نمی‌توان نادیده گرفت. بسیاری از متخصصان معتقدند که بیماری کووید -۱۹ باعث بروز خشکی چشم می‌شود؛ زیرا ACE۲ یا آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ به سلول‌های ملتحمه، پوشش غشایی چشم و داخل پلک متصل می‌شود و آن‌ها را آلوده می‌کند. گروهی دیگر از متخصصان معتقدند که سبک زندگی در دوران همه‌گیری کرونا باعث بروز خشکی چشم شده است، به طوری که استفاده طولانی مدت از ماسک ممکن است خطر ابتلاء به آن را افزایش دهد. زمانی که ماسک به درستی مورد استفاده قرار نگیرد، هوایی که از دهان و بینی خارج می‌شود بر میزان رطوبت چشم تأثیر می‌گذارد و باعث خشکی آن می‌شود. دلیل دیگری که میزان خشکی چشم در دوران همه‌گیری کرونا افزایش یافته است، استفاده طولانی مدت از لپ‌تاپ یا گوشی موبایل است، زیرا بسیاری از افراد به صورت مجازی در کلاس‌ها شرکت می‌کنند یا دورکاری انجام می‌دهد. علاوه بر این، پس از شیوع گسترده ویروس کرونا، افراد ساعات بیشتری را داخل خانه سپری می‌کنند و به تماشای تلویزیون و کار با موبایل و لپ‌تاپ می‌پردازند، در این صورت فرد دچار خشکی چشم می‌شود.

چشم صورتی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که چشم صورتی یا ورم ملتحمه یکی از علائم احتمالی بیماری کووید -۱۹ است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که RNA ویروس کرونا در اشک چشم یافت شده است، بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که بیماری کووید -۱۹ خطر ابتلاء به چشم صورتی را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعه دیگری نیز نشان می‌دهد که ورم ملتحمه ممکن است به عنوان تنها نشانه بیماری کووید -۱۹ پدیدار شود، به طوری که فرد درگیر تب، خستگی یا علائم تنفسی را تجربه نمی‌شود.

منبع: ایمنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 18074

ارسال نظر