اردیبهشت دیوانه در راه است! ایران از فردا بارانی می‌شود | بارش‌ها در این استان‌ها شدیدتر است

استاد حسین اردکانی پیشکسوت هواشناسی کشورمان برای اردیبهشت ماه پیش‌رو بارش‌های قابل ملاحظه پیش‌بینی کرد.

اردیبهشت دیوانه در راه است! ایران از فردا بارانی می‌شود | بارش‌ها در این استان‌ها شدیدتر است

استاد حسین اردکانی پیشکسوت هواشناسی کشورمان برای اردیبهشت ماه پیش‌رو  بارش‌های قابل ملاحظه  پیش‌بینی کرد.

استاد حسین اردکانی در مطلب کوتاهی ضمن پیش‌بینی بارش‌های قابل ملاحظه برای اردیبهشت ماه پیش‌رو نوشت: اسفند دیوانه با تمام ویژگی‌هایش گذشت؛ فروردین کم‌لطف هم گذشت اما انشاء‌الله اردیبهشت ماه با برکت پرصدا خواهد بود و در نهایت  از ۱۵ تا ۲۰ خرداد ماه هم یک هجوم هوای گرم مانسونی را در کشور تجربه خواهیم کرد.

* نگرش گردش کلی جوّ در نیمکره شمالی نشان می‌دهد خوشبختانه در اردیبهشت ماه به علت رطوبت قابل ملاحظه دورپیوند MJO و رطوبت دریای سرخ که همراه با سامانه‌های جوّی مدیترانه‌ای است، کشور با بارش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو خواهد شد.

* البته قبلا هم بیان کردم که بهار امسال با بارش کمتر از نرمال ولی بهتر از پارسال خواهد بود، با این تفاوت که این بارش‌ها در اردیبهشت ماه به‌صورت رگبارهای باران همراه با رعد‌و‌برق و با احتمال زیاد تگرگ همراه خواهد بود. متاسفانه در صورت عدم اطلاع‌رسانی درست و بهنگام این پدیده از طرف سازمان هواشناسی کشور، می‌تواند به کشاورزان خسارات فراوانی برساند کما اینکه غافلگیری مرکز پیش‌بینی سازمان در مقابل پدیده‌های مخرب جوی بارها تکرار شده است.

ایران از فردا بارانی می‌شود | بارش‌ها در این استان‌ها شدیدتر است | باران اردیبهشتی به تهران هم می‌رسد؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا (۴ اردیبهشت ماه) از خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف خبر داد.

صادق ضیاییان، با بیان اینکه بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در استان‌های سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و شرق مازندران رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد، اظهار کرد: در برخی نقاط وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک یا رویداد تگرگ است.

وی افزود: یکشنبه (۴ اردیبهشت) در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سواحل دریای خزر، اردبیل و ارتفاعات کرمان بارش پراکنده رخ می‌دهد و به‌تدریج با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در برخی مناطق غرب و جنوب غرب کشور، دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین، البرز و تهران و غرب اصفهان رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، دوشنبه (۵ اردیبهشت) بارش در شمال غرب، غرب و بخش‌هایی از جنوب غرب ادامه خواهد داشت همچنین در این روز در سواحل دریای خزر نیز بارش خفیف باران و گاهی وزش باد شدید رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: سه‌شنبه (۶ اردیبهشت) بارش علاوه بر نوار غربی استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین سواحل دریای خزر، نیمه غربی اصفهان و شمال فارس را نیز در برخواهد گرفت. در استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، لرستان، ارتفاعات شمال خوزستان، جنوب استان‌های همدان، زنجان و قزوین، شرق تهران و غرب مازندران بارش شدت خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه چهارشنبه (۷ اردیبهشت) بارش در غرب کشور تضعیف می‌شود و در شمال غرب و نوار شمالی کشور به شکل رگبار پراکنده ادامه خواهد داشت، گفت: شنبه در جنوب، مرکز، شرق و شمال شرق، یکشنبه و دوشنبه در شمال شرق و شرق وزش باد نسبتا شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

به گقته ضیاییان امروز خلیج فارس مواج است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۴ اردیبهشت ‌ماه) کمی ابری از بعدازظهر به‌تدریج ابری اوایل شب وزش باد شدید و احتمال رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۹  درجه سانتیگراد و طی ‌روز دوشنبه (۵ اردیبهشت ماه) نیمه ابری از بعدازظهر ابری گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۳ و ۴ اردیبهشت ماه) اهواز با دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و بوشهر با دمای ۳۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و  شهرکرد با دمای ۲ و ۵  درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 17180

ارسال نظر