سنوات خدمت مورد نیاز برای نقل و انتقال فرهنگیان

جزئیات جدیدی از ضوابط نقل و انتقال فرهنگیان برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ اعلام شد.

سنوات خدمت مورد نیاز برای نقل و انتقال فرهنگیان

وزارت آموزش و پرورش ضوابط نقل و انتقال فرهنگیان برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ را اعلام کرد، موضوعی که با واکنش منفی این قشر مواجه شده است.

وزارت آموزش و پرورش روز‌های شلوغ و پر حاشیه‌ای را می‌گذراند، از حضوری شدن مدارس پس از ۲ سال آموزش مجازی و طرح رتبه بندی فرهنگیان تا کوتاهی موی دانش آموزان در حیات مدرسه حاشیه‌های ۲ هفته گذشته این وزارت خانه بوده است. حاشیه‌هایی که در بعضی از آن‌ها مسئولان این وزارت خانه نشان دادند که چنان اعتقاد به پاسخگو بودن ندارند و سکوت را ترجیح می‌دهند.

اما یکی از جدیدترین حاشیه‌های این وزارت خانه ضوابط نقل و انتقال فرهنگیان بود که در میان این قشر از جامعه و خانواده‌های آن‌ها مشکلاتی را ایجاد کرد.

بخشنامه جدید آموزش و پرورش به شرح زیر است:

براساس این بخشنامه، کلیات فرایند نقل و انتقال برون و درون استانی سال تحصیلی آینده به صورت هماهنگ یک مرحله‌ای و پردازش نرم افزاری با توجه به لیست فضلی امتیاز تایید شده متقاضیان و براساس جداول تراز نیروی انسانی ادارات (به تفکیک اداره گروه رشته / جنسیت) مطابق جدول زمانبندی زیر انجام خواهد شد.

حداقل سنوات متقاضیان انتقال موقت و دائم به تفکیک درون و برون استانی مطابق جدول ذیل است:

انتقال موقت درون و برون استانی: ۱۰ سال.

انتقال دائم درون استانی ۱۰ سال و برون استانی ۱۵سال.

سوابق خدمت به صورت حق التدریس، نهضت سوادآموزی، ماموریت به سایر دستگاه‌ها، تحصیل در مراکز تربیت معلم، تربیت دبیر، خدمت نظام وظیفه، قرارداد کار معین و ... به عنوان سابقه خدمت برای انتقال محسوب نخواهد شد.

نوع انتقال نیرو‌های قرارداد کار معین در صورت موافقت، صرفا به صورت دائم (به استثنای مقصد کلانشهر) خواهد بود. به منظور تامین اعتبار پرداخت حقوق آنان، فهرست افراد انتقال یافته به ادارات بودجه استان مقصد ارسال شود.

در راستای سیاست‌های کلی خانواده و به منظور حفظ کیان و انسجام این نهاد، موافقت با انتقال موارد ذیل به شکل استثناء انجام خواهد شد:

۱. همسر جانباز در صورت تغییر دائم محل اشتغال جانباز در همان سال با ارائه تاییدیه از مراجع ذیصلاح به استناد ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون تسهیلات استخدامی و جانبازان (بدون شرط سابقه)

۲. بانوان فرهنگی که همسر آنان در سمت‌های مدیریتی (مدیر کل و بالاتر) دستگاه‌های دولتی اشتغال داشته و یا شاغل نیرو‌های نظامی و انتظامی بوده و طبق امریه دستگاه مربوطه (بدون درخواست خود) محل خدمت زوج، به محدوده خارج از استان یا منطقه محل خدمت زوجه منتقل شده باشد؛ با حداقل پنج سال سنوات تجربی.

۳. زوجین فرهنگی که اداره محل خدمت آنان در دو استان یا منطقه مختلف باشد؛ با حداقل پنج سال سنوات تجربی

بدیهی است نوع انتقال این گروه از متقاضیان در صورت داشتن شرایط بند (ب) به صورت دائم (به استثنای مقصد کلان شهر) و در غیر این صورت به شکل موقت خواهد مدت بود.

همچنین بر اساس بخشنامه فوق، به استناد ماده (۹) مصوبه هیئت محترم وزیران در سال ۱۳۹۹ ، انتقال دائم به کلان شهرهای اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شیراز، قم، کرج و مشهد ممنوع بوده و صرفا در خواست مأموریت (انتقال موقت) متقاضیان قابل بررسی است. لذا متقاضیان انتقال به این شهرها فقط مجاز به ارائه درخواست مأموریت انتقال موقت هستند. ضمنا برخورداری از تسهیلات خروج از کلانشهر، منوط به ارائه درخواست کتبی جداگانه است.

عباس نجار سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در خصوص تغییرات نقل و انتقال فرهنگیان، گفت: دیگر چیزی به اسم نقل و انتقال اضطراری نخواهیم داشت و نقل و انتقال فقط یک بار و آن هم به صورت سیستمی انجام می‌شود.

نجار ادامه داد: در سامانه نقل و انتقالات افرادی می توانند اقدام کنند که سابقه بالای ۱۰ سال خدمت داشته باشند تا بتوانند داخل استان منتقل شوند و در خصوص انتقال از استان به سایر استان‌های کشور، شرط لازم حداقل داشتن ۱۵ سال سابقه کار است.

او در خصوص نقل و انتقالات درون استانی نیز گفت: نقل و انتقالات از شهرستان یا منطقه‌ای در یک استانی به شهرستان یا منطقه‌ای دیگر در همان استان بر عهده اداره‌کل آموزش و پرورش آن استان است، ولی مجموع نقل و انتقالات در سطح استان‌های کشوری بر عهده مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش است.

پس از ابلاغ این بخشنامه بسیاری از فرهنگیان نا رضایتی‌های خود را از بخشنامه جدید آموزش و پرورش اعلام کردند و تماس‌های فراوانی را با خبرنگار ما داشتند و از مشکلاتی که این موضوع باعث آن می‌شود صحبت کردند.

بخش کوچکی از این نظرات به شرح زیر است.

۱. لطفا در رابطه با بخشنامه نقل انتقالات فرهنگیان تجدید نظر کنید، الان پدرم مریضه خودمم بخاطر شرایط پدرم بهم انتقالی موقت دادن اگراین شرایط باشه مجبورم برگردم به مبدامن از پدر و مادرم مراقبت می کنم.

۲. این واقعا یعنی ظلمه قبلا دلیلشون برای انتقال دائم از دست دادن نیرو بود، ولی الان با جابه جایی توازن نیرو بهم نمی خورد. این شرایط ۱۰ سال گذاشتن در صورتی که هر ارگانی حداقل حق جابه جایی وانتقال اضطراری داره خواهشاکمک کنید.

۳. من ۴ ساله انتقال موقت گرفتم. از استان اصفهان به استان کرمان. اصالتا کرمانی هستم و کرمان ازدواج کردم. تمام خونه و زندگیم کرمانه، چطور می‌تونم با این شرایط، بدون هیچ پشتوانه‌ای تو یه شهر غریب تنها زندگی کنند همسرم هم نظامی هستند و کرمان خدمت می‌کنند.

۴. من و اکثر همکاران محترم که معلم هستیم این قانون جدید انتقالی شرایط بسیار سختی رو برای ما و خانواده هامون ایجاد می کنه که کیلومتر‌ها ازشون دور هستیم بخدا دچار مشکلات روحی ، روانی و مالی شدیم و قانون جدید اوضاع را بدتر کرده از شما تقاضای عاجزانه دارم به حرمت این ماه عزیز پیگیر باشید.

خودم دبیر ریاضی استان مرکزی با سابقه ۴سال تدریس هستم و خانومم آموزش ابتدایی سال اول خدمت از استان قم، متاسفانه دوساله بهمون انتقالی ندادند و نتونستیم زندگیمونو شروع کنیم. قول داده بودن امسال انتقالی بدن که اونم با این بخشنامه رفت رو هوا باید چیکار کنم؟ مگه رهبری این همه در مورد بنیان و تحکیم خانواده و فرزندآوری نمی گن چرا کسی به حرف ایشان گوش نمی کنه.

پس از مطرح شدن این صحبت‌ها و با وجود پیگیری‌های ما هنوز هیچ مسئولی از وزارت آموزش و پرورش جوابی برای مشکلاتی که این بخشنامه ایجاد می‌کند نداشته است و کسی پاسخگو نبوده است./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 17989

ارسال نظر