جزئیات مهم قانون رتبه‌بندی معلمان | چند معلم مشمول طرح می‌شوند؟

طرح رتبه‌بندی معلمان، برای ۷۰۰ هزار معلم اجرایی می‌شود.

جزئیات مهم قانون رتبه‌بندی معلمان | چند معلم مشمول طرح می‌شوند؟

آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید و تا پایان شهریور رتبه بندی معلمان اجرایی خواهد شد

عباس نجار سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌‌وپرورش در بیان جزییات این آیین‌نامه گفته است: چهار شایستگی در آئین نامه رتبه‌بندی مشخص شده است، بر اساس وزنی که دارند، بیشترین امتیازات را خواهند داشت، به طوری که اولین شایستگی بیشترین امتیاز و چهارمین شایستگی کمترین امتیاز را دارد و جمع شایستگی‌ها به امتیاز هزار می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که معلمان می‌گویند؛ امتیازات آئین‌نامه رتبه‌بندی قابل دسترس نیست، اظهار کرد: شایستگی‌های عمومی به چند بخش تقسیم شده است که همه معلمان، شایستگی‌های عمومی برای احراز صلاحیت معلمی را داشته‌اند. برخی شایستگی‌ها هم اکتسابی است و بر اساس آنچه که معلم اکتساب کرده است، می‌تواند امتیاز خود را بر اساس مدارکش به دست آورد، مانند مدرک تحصیلی، ساعت‌های ضمن خدمت و…، لذا این تصور همکاران که این امتیازات قابل دسترس نیست، درست نمی‌باشد و ممکن است بر اساس نسخه‌های قبلی آئین‌نامه رتبه‌بندی باشد. آخرین نسخه آئین‌نامه رتبه‌بندی اصلاحاتی در آن انجام شده است که نظر معلمان بر اساس قوانین بالادستی تأمین می‌شود.

نجار در مورد نحوه سنجش برخی از شایستگی‌ها گفت: در شایستگی‌های عمومی یکی از مهمترین بخش‌ها تعلق سازمانی است که این تعلق می‌تواند میزان موفقیت آن سازمان یا دستگاه را در رسیدن به اهدافش مشخص نماید و مصادیق تعلق سازمانی در جداول شایستگی‌ها ذکر شده است.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری خاطرنشان کرد: بر اساس سندتحول باید رتبه‌بندی فرهنگیان در راستای افزایش کیفیت آموزش اجرا شود و همین تفکر در قانون و آئین نامه رتبه‌بندی وجود دارد. عبارت غنی‌سازی محیط‌های یادگیری و یاددهی که به عنوان یک شایستگی تخصصی آورده شده است، تعریفی دارد که معلمان از آن آگاهی دارند، زیرا این محیط‌ها فقط محیط کلاس نیست؛ بلکه کتاب، حیاط مدرسه، کارگاه، آزمایشگاه و … جز محیط‌های یادگیری محسوب می‌شود و به غنابخشی آموزش‌های معلمان کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: برای سنجش معلمان باید شاخص‌هایی را تعیین کرد که معلمان با آن شاخص‌ها ارتباط دارند و همچنین برخی از شاخص‌هایی که در این آئین‌نامه وجود دارد بر اساس شئون شغل معلمی است.

چند معلم مشمول طرح می‌شوند؟

رحیمی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: طرح رتبه بندی ابتدا در سال ۱۳۷۱ شروع شد و در سال ۱۳۹۹ در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و سال ۱۴۰۰ برای اجرا در مجلس نهایی شده و این آیین نامه تدوین و تنظیم‌شده به مجلس ارائه شده است. 

او می گوید : در این طرح کیفیت بخشی آموزشی و رضایت شغلی معلمان و نگاه به معلم به عنوان یک هیئت علمی در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

به گفته او طرح رتبه بندی معلمان در احکام حقوقی آن‌ها اعمال می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: قبلا طرح شامل معلمان فعال در آموزشگاه‌ها بود، ولی اکنون دایره شمول آن بالا رفته و همه کسانی که در آموزش و پرورش فعالند مانند معلمان شاغل در گروه اداری و معلمان فعال در آموزشگاه‌ها را شامل می‌شود.

او می گوید: این طرح از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شده و امسال آیین نامه و کار‌های آن اجرایی می شود.

رحیمی نژاد گفت: دیگر ارزیابی به صورت متمرکز نیست وخود معلم اطلاعات را وارد سامانه می‌کند و محوریت شورای معلمان است، اصلاحات این طرح با نظر مدیران مدارس انجام شده است.

او می گوید: این طرح ۲ سال ضمانت اجرایی دارد و قابلیت بازنگری و اینکه در احکام معلمان با عناوین مختلف استادیار معلم، دانشیار معلم و… نیز درج می‌شود.

به گفته او در لایحه ۹۹ حدود ۲۰ هزار میلیارد برای سه سال در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر به ۶۸ هزار میلیارد ارتقا یافته است./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 17977

  • معلم

    زمستان شد بهار و پایان بهار شد آغاز پاییز برای یک لقمه نان آن هم تا بدهید قیمتش سه برابر شده است این قدر دستتان را دور گردنمان نپیچانید آموزش و پرورش دارد خفه می شود

  • ناشناس

    نزدیک به یازده ساله که مسخره این طرح رتبه بندی رو درآوردین...

  • محمدابراهیم مرا دی

    کمتر سخن پراکنی کنید بعداز ۳۰ سال می خواهید اجرایش کنید مثل قضیه پیراهن عثمان شده حال همه معلمان بهم زدی بااین اجرای طرح فقط رسانه ای شده و شان معلم تنزل دادی بابا مثل سایر کارمندان رفتار کنید فاصله بین پرداخت حقوق ها کم کنید نیازی به بوق وکرنانیست

  • ناشناس

    ناحقیه بی انصافیه ، همون‌طور که به بقیه سازمان‌ها اضافه میکنید به فرهنگیان هم اضافه کنید ، خیلی بی انصافیه ، ناعادلانه است !!

ارسال نظر