شیوع یک بیماری اسرارآمیز بین کودکان زیر ۱۰ سال چند کشور + علایم

هپاتیت یا التهاب کبد ناشی از عوامل ویروسی می‌تواند بر توانایی کبد در سوخت‌وساز مواد مغذی و تصفیه خون اثر بگذارد.

شیوع یک بیماری اسرارآمیز بین کودکان زیر ۱۰ سال چند کشور + علایم

موارد اسرازآمیز عفونت شدید کبدی در کودکان در چند کشور گزارش شده است

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد موارد عفونت شدید کبدی در میان کودکان که هنوز عامل آن دقیقا معلوم نشده است، در چند کشور در جهان در حال افزایش است.

سازمان جهانی بهداشت در ۵ آوریل از ۱۰ مورد هپاتیت (التهاب کبدی) شدید حاد در کودکان زیر ۱۰ سال در مرکز اسکاتلند آگاه شد. علت شناخته‌شده‌ای برای این موارد به دست نیامد. سه روز بعد، شمار موارد هپاتیت شدید حاد در کودکان در کل بریتانیا به ۷۴ مورد رسید. سه مورد ثابت‌شده از هپاتیت در کودکان ۲۲ ماهه تا ۱۲ ساله در اسپانیا و پنج مورد هم در ایرلند گزارش شده است.

در همین حال مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است که در ایالت آلبامای آمریکا نیز ۹ مرد هپاتیت در کودکان یک تا شش ساله بدون علت شناخته‌شده از اکتیر ۲۰۲۱ تا به حال گزارش شده است. این کودکان و همچنین کودکان اروپایی آزمایش مثبت از لحاظ عفونت با «آدنوویروس» که ویروس با انتشار شایع در میان افراد است، داشته‌اند. با اینکه آدنوویروس می‌تواند طیفی از بیماری‌های خفیف تا شدید ایجاد کند، این ویروس ندرتا باعث هپاتیت شدید در افراد سالم می‌شود.

هپاتیت یا التهاب کبد ناشی از عوامل ویروسی می‌تواند بر توانایی کبد در سوخت‌وساز مواد مغذی و تصفیه خون اثر بگذارد.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، کودکان مبتلا علائم مربوط به این بیماری از جمله زردی، اسهال، استفراغ و درد شکمی را گزارش کردند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در برخی از این موارد کودکان دچار هپاتیت به واحدهای تخصصی کبد کودکان منتقل شدند و شش نفرشان نیاز به پیوند کبد پیدا کردند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا و سازمان جهانی بهداشت می‌گویند در حال بررسی موضوع هستند و آدنوویروس‌ها و نیز کروناویروس عامل کووید-۱۹ را به عنوان عوامل فرضی اولیه در آسیب‌زایی بیماری در نظر دارند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16912

ارسال نظر