خبر مهم برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران | جزئیات جدید درباره رقم و زمان افزایش حقوق بازنشستگان

جزئیات رقم و زمان افزایش حقوق و ما‌به‌التفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت بازنشستگان اعلام شد.

خبر مهم برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران | جزئیات جدید درباره رقم و زمان افزایش حقوق بازنشستگان

علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در برنامه تلویزیونی گفت: در خصوص افزایش حقوق جلسات متعددی برگزار شد و با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ موافقت شد.

بیشتر بخوانید: واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان با اعمال افزایش‌های جدید | افزایش حقوق بازنشستگان با اعمال ماده ۱۱۱ و ۹۶ تأمین اجتماعی و ماده ۴۱ قانون کار

وی با اشاره به اینکه حداقل بگیران ۵۷.۴ درصد به حقوقشان اضافه می‌شود گفت: بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان به حقوقشان اضافه می‌شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی تاکید کرد: با افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران موافقت شده و قرار است از ماه آینده 57 درصد به دریافتی این گروه‌ها اضافه شود. ضمن اینکه تفاوت مستمری فروردین و اردیبهشت هم با پرداختی ماه آینده به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.به گفته بیات، علاوه بر افزایش 57.4 درصدی حداقل بگیران و سایر سطوح، 38 درصد به علاوه 515 هزار تومان به مستمری بازنشستگان اضافه خواهد شد. طبق اطلاع رسانی مقامات مسئول سازمان تامین اجتماعی، افزایش دریافتی مستمری بگیران این مجموعه از اردیبهشت ماه اعمال می‌شود.قبلا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از نزدیک بودن بسته شدن پرونده افزایش دریافتی مستمری بگیران خبر داده بود. اکنون هم که اخبار مربوط به این رشد دریافتی‌ها منتشر شده است و ماه آینده این وعده عملی خواهد شد.

در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی در نظر دارد با اتکا به مواد 111 و 96 قانون تامین اجتماعی میزان مستمری بازنشستگان خود را بالا ببرد. ماده 111 قانون تامین اجتماعی به صراحت تاکید دارد که حداقل دریافتی مستمری بگیران این مجموعه نباید از کف دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد. ماده 96 همین قانون هم به سازمان تامین اجتماعی این اختیار را داده تا مستمری افراد غیرحداقلی بگیر را متناسب با هزینه‌های روزمره زندگی تعدیل کرده و افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: جزئیات افزایش دوگانه حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری | زمان واریز ۲۵ درصد باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

 با این حال برخی کارشناسان درباره افزایش دریافتی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. البته عمده نگرانی کارشناسان درباره افزایش مستمری بازنشستگان نیست، بلکه بیشتر این دلواپسی‌ها مربوط به حقوق بگیران دیگر سطوح است. چون این انتظار وجود داشت میزان مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران دیگر سطوح تابعی از افزایش پلکانی باشد. اما در عمل نه سازمان تامین اجتماعی و نه مجلس زیر بار این مقدار افزایش حقوق نرفته و نخواهند رفت.

جزییات دو فقره افزایش حقوق بازنشستگان

 

حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد. جزئیات را در تجارت‌نیوز مشاهده کنید.به گزارش عرشه آنلاین، حسین سوری گفت: یک افزایش ۱۰ درصدی است که پس از ابلاغ قانون از سوی رئیس جمهور به کلیه دستگاه‌ها، به سهولت قایل پرداخت است.

او ادامه داد: این افزایش رقمش برای تمامی گروه‌های حقوق بگیر ۱۰ درصد است که در همین ماه جاری پرداخت می‌شود و دلیلی ندارد آن را به تعویق بیندازند.

سوری گفت: اما فقره دوم افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، ناشی از اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان جهت متناسب‌سازی است. توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان، اهمیت دارد و امیدواریم عادلانه توزیع شود.

وی افزود: در هر حال، توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان به شیوه‌نامه یا آیین‌نامه‌ای نیاز دارد. اگر ناگزیر شدند شیوه‌نامه‌ای به کار ببرند، بایستی روشی اعمال نمایند که هم بازنشستگان لشکری که ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دارند، ولی تعدادشان کمتر است و هم بازنشستگان کشوری که تعدادشان زیاد است، راضی باشند و عادلانه بهره‌مند شوند.

حدس این است که آن ۱۰ درصد در همین فروردین ماه، با حقوق این ماه پرداخت می‌شود اما فقره دوم احتمالا به ماه دیگر کشیده شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16386

  • ناشناس

    ۲۵ درصد چی شد

ارسال نظر