۷۱ درصد سد زاینده رود خالی است

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ گفت: ذخیره سد زاینده رود امروز به ۳۷۵ میلیون مترمکعب رسید.

۷۱ درصد سد زاینده رود خالی است

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ گفت: ذخیره سد زاینده رود امروز به ۳۷۵ میلیون مترمکعب رسید.

به گزارش عرشه آنلاین، سید مجبتی موسوی نائینی با بیان اینکه پرشدگی سد مخزنی زاینده رود به ۲۹ درصد رسیده است، اظهار داشت: هم اکنون میزان ورودی آب به این سد ۸۶ مترمکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۱۷ مترمکعب بر ثانیه است.

وی با اشاره به خالی بودن ۷۱ درصد از ظرفیت این سد، افزود: اگر در ماه‌های گرم پیش رو مصارف آب مانند سال گذشته بالا باشد، بی تردید با کمبود آب مواجه خواهیم شد و باید مصارف را مدیریت و کنترل کرد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاههای زاینده‌رود و کوهرنگ با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه آب در همه بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعت، ابراز داشت: افزایش ورودی به سد زاینده رود به دلیل ذوب شدن ذخیره برف در سرچشمه‌های حوضه است.

موسوی نائینی با بیان اینکه آورد تونل سوم کوهرنگ چهار مترمکعب بر ثانیه است، خاطرنشان کرد: افزایش ورودی سد ناشی از انتقال جدید به حوضه نیست زیرا در بلند مدت نیز در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بیشترین ورودی را داشتیم.

وی با اشاره به وضعیت بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود، گفت: مجموع بارندگی در کوهرنگ از ابتدای سال آبی تاکنون یک هزار و ۱۵۳ میلیمتر ثبت شده در حالی که بارش‌ها در این منطقه در مدت مشابه سال گذشته ۸۰۵ میلیمتر و در بلندمدت یک هزار و ۲۱۶ میلیمتر بوده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ اضافه کرد: طبق این آمار بارش‌های امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد افزایش و در مقایسه با بلند مدت پنج درصد کاهش یافته است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16309

ارسال نظر