افزایش حقوق ۵۷.۴ درصدی بازنشستگان معطل یک اشتباه تایپی و یک ویرگول!/ داستان چیست؟

با وجود اینکه دومین نشست تعیین مستمری بازنشستگان کارگری که در هفدهم فروردین برگزار شد بدون نتیجه قطعی خاتمه یافت، کانون عالی کارگران بازنشسته کشور در اطلاعیه‌ای، از افزایش حقوق از اردیبهشت ماه خبر داد که پیشنهاد کارگری‌ها، افزایش ۵۷.۴درصدی حداقل مستمری و سایر سطوح عنوان شده است. دلیلی که رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران برای به نتیجه نرسیدن این جلسه بیان کرده، یک اشتباه تایپی در بودجه ۱۴۰۱ است!

افزایش حقوق ۵۷.۴ درصدی  بازنشستگان معطل یک اشتباه تایپی و یک ویرگول!/ داستان چیست؟

فقط یک «ویرگول اشتباه» در بودجه، امروز تبدیل به شکایت بازنشستگان کارگری شده؛ اشتباهی که افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگان را به عقب انداخته است. این در شرایطی است که بازنشستگان کشوری و لشکری از ابتدای سال افزایش حقوق را برای جبران تورم و گرانی‌ها دریافت می‌کنند، اما بازنشستگان کارگری باید انتظار بکشند تا افزایش حقوق‌شان در هیات دولت به تصویب برسد.

داستان از آنجا شروع شد که گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کردند که فیش مستمری فرودین ماه سال ۱۴۰۱ آنها بر اساس آخرین حکم حقوقی سال ۱۴۰۰ صادر شده است. بر این اساس، سازمان تامین اجتماعی فیش مستمری بازنشستگان را براساس میزان افزایش‌های سال جاری کارگران شاغل بروزرسانی نکرده است.

این بازنشستگان عنوان می‌کردند که حکم حقوقی آنها بر اساس فرمول‌های مندرج در آخرین حکم حقوقی که اعمال افزایش بر اساس ماده ۹۶ و متناسب‌سازی ۱۴۰۰، متناسب‌سازی ۷۵ درصد، تفاوت تطبیق متناسب‌سازی، مزایای مستمری و متناسب‌ مبالغ مربوط به آنها اعمال شده است.

این در حالی است که سازمان تامین‌اجتماعی باید از ابتدای ۱۴۰۱ و بر اساس بخشنامه مزدی شورای عالی کار برای سال ۱۴۰۱ که افزایش ۵۷ درصدی دستمزدهای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار تومان برای سایر سطوح را مورد تاکید قرار می‌دهد، رفتار کند.

به گفته این بازنشستگان، افزایش مزد و مزایای ناشی از آن و تصویب افزایش مزایای مستمری در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی جدا از اعمال افزایش مستمری سالیانه، چارچوبی است که در هر صورت باید رعایت شود.

بر همین اساس، یک‌شنبه، چهاردهم فروردین‌ماه جلسه مشترک کانون عالی کارگران بازنشسته کشور با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به همراه کارشناسان و معاونان ایشان در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی برگزار شد؛ جلسه‌ای که البته نتیجه‌ای نداشت و قرار شد درروزهای بعد مجددا نشستی برگزار و در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان کارگری تصمیم‌گیری شود.

با این حال دومین نشست تعیین مستمری بازنشستگان کارگری نیز که چهارشنبه، هفدهم فروردین برگزار شد، باز هم بدون نتیجه ماند. علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران در ارتباط با خروجی این نشست گفته؛ بعد از بیش از دو ساعت مذاکره، نشست به نتیجه قطعی نرسید و خاتمه یافت. پیشنهاد کارگری‌ها، افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مستمری و سایر سطوح است که خوشبختانه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز نسبت به این مساله، نگاه مثبتی دارد و موافق است.

او در ارتباط با دلیل به نتیجه نرسیدن نشست توضیح داده؛ افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی پس از پیشنهاد مدیرعامل سازمان باید به تایید هیات وزیران برسد؛ در قانون بودجه ۱۴۰۱، یک اشتباه کوچک تایپی وجود دارد و آن اینکه در تبصره ۱۲ قانون بودجه، وقتی افزایش مستمری صندوق‌های زیرمجموعه دولت را ده درصد مشخص کرده، یک ویرگولِ اشتباه آمده؛ نوشته شده «صندوق تامین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ در حالی که منظور صندوقِ تامین اجتماعیِ نیروهای مسلح یا همان صندوق لشگری است. این اشتباه تایپی، تامین اجتماعی را ذیل صندوق‌های دولتی آورده و افزایش مستمری را ده درصد درنظر گرفته. به همین دلیل، کارشناسان سازمان استدلال کردند اگر قبل از رفع این اشکال، افزایش ۵۷.۴ درصدی مستمری به هیات دولت فرستاده شود، با این بند بودجه تناقض دارد و تصویب نمی‌شود.

اما چاره چیست؛ دهقان کیا در این خصوص عنوان کرده؛ در این رابطه برای رفع این اشکال کوچک، به طور شفاهی با مجلس مذاکره شده؛ باید درخواست کتبی به کمیسیون تطبیق قوانین مجلس برود؛ و از آنجایی که قانون بودجه روزنامه رسمی شده، باید پس از اصلاح دوباره روزنامه رسمی شود.

او ابراز امیدواری کرده؛ به سرعت و در روزهای آینده این مشکل برطرف خواهد شد؛ مدیرعامل سازمان وعده داده با مکاتبه با مجلس این مساله به زودی حل می‌شود. همه چیز برای افزایش ۵۷.۴ درصدی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم است و امیدواریم خیلی زود احکام جدید صادر شود.

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز درباره جلسه تعیین مزد بازنشستگان و مشکلی که به استناد بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش آمده، گفته؛ در این بند نام تامین اجتماعی به اشتباه همراه با یک ویرگول آورده شده و نوشته شده «صندوق تامین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ این موضوع باعث شده ذهنیتی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود که حقوق متوسط بگیران تنها ده درصد باید افزایش پیدا کند که این موضوع مسبوق به سابقه نبوده است.

او تاکید کرده؛ این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست. برای ما ملاک مر قانون و مر مصوبه شورای عالی کار است و ماده ۹۶ هم بر مبنای همین باید انجام شود.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان این‌که یا این موضوع اصلاح می‌شود و این ویرگول برداشته می‌شود یا ما از قوه قهریه استفاده می‌کنیم و با فراخوان سراسری به میدان می‌آییم، یادآور شده؛ اجازه نمی‌دهیم به خاطر یک ویرگول اشتباه در بودجه، حقوق بازنشستگان را تنها ۱۰ درصد افزیش دهند.

صادقی متذکر شده؛ البته در جلسه‌ امروز معاونت پارلمانی سازمان تامین اجتماعی نیز معتقد بود، وجود این ویرگول در قانون بودجه و جدا کردنِ کلمه‌ «صندوق تامین اجتماعی» از «نیروهای مسلح» یک شیطنت است و به صورت تلفنی این موضوع را با مجلس مطرح کرد و آن‌ها نیز تاکید داشتند که اشتباهی در این خصوص صورت گرفته است.

اعلام زمان افزایش حقوق مستمری‌بگیران

در این فضا، کانون عالی کارگران بازنشسته کشور دیروز در اطلاعیه‌ای، از افزایش حقوق از اردیبهشت ماه خبر داده است.در این اطلاعیه آمده است؛ در جلسه ای با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، قائم مقام و معاونین این سازمان و همچنین رئیس و اعضای هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر مقرر شد افزایش حقوق مستمری بگیران در اردیبهشت ماه انجام شود.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره گفت: با همکاری دولت افزایش حقوق مستمری‌بگیران در اردیبهشت‌ ماه اجرایی خواهد شد.»

وی افزود: در مورد افزایش حقوق بازنشستگان ماده ۹۶ و ۱۱۱ مورد توجه است و بررسی کارشناسی درباره افزایش مستمری بازنشستگانی که حداقلی‌بگیر محسوب می‌شوند، بر اساس ماده ۱۱۱ قطعی شده و درباره میزان افزایش سایر سطوح نیز جلسات ادامه دارد.

موسوی تصریح کرد: رویکرد راهبردی ما این است که با همفکری شرکا و نمایندگان بازنشستگان و براساس الزامات قانونی و مقدورات سازمان، بهترین تصمیم در زمینه تحقق عدالت و صیانت از حقوق ذینفعان اتخاذ شود.

واکنش روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: استرسِ اعلام نشدن میزان افزایش مستمری‌های تأمین اجتماعی یک طرف و اضطراب‌آفرینی‌های برخی مسئولان در این زمینه طرف دیگر. این دو را هم که با هزار مشقت بر جان هموار کنند بازنشستگان، این تمسخر شکل گرفته توسط یک «ویرگول» به این «،» کوچکی را نمی‌دانیم چطور می‌شود تحمل کرد.

این سخنِ علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران، را بخوانید که بعد از دومین جلسه برای تعیین میزان افزایش مستمری‌ها گفته است؛ «در قانون بودجه ۱۴۰۱، یک اشتباه کوچک تایپی وجود دارد و آن اینکه در تبصره ۱۲ قانون بودجه، وقتی افزایش مستمری صندوق‌های زیرمجموعه دولت را ده درصد مشخص کرده، یک ویرگولِ اشتباه آمده؛ نوشته شده «صندوق تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ درحالیکه منظور صندوقِ تأمین اجتماعی نیروهای مسلح یا همان صندوق لشگری است. این اشتباه تایپی، تأمین اجتماعی را ذیل صندوق‌های دولتی آورده و افزایش مستمری‌بگیر را ده درصد درنظر گرفته. به همین دلیل، کارشناسان سازمان استدلال کردند اگر قبل از رفع این اشکال، افزایش مستمری به هیات دولت فرستاده شود، با این بند بودجه تناقض دارد و تصویب نمی‌شود.»

این برداشت ازجمله تیرهایی یگانه‌ای است که نه یک نشان که چند نشان را همزمان هدف قرار می‌دهد. اولی آرامش قشر پراضطراب بازنشستگان تأمین اجتماعی را. دومی هم خانواده‌های آنان هستند که باید حساب لقمه‌های نان را داشته باشند رنگ سفره که فدای سر آقایان. سومی هم توهین عجیب به فهم هیئت محترم دولت است که به یک ویرگول بسته است. چهارمی هم شوکی است که به جامعه وارد می‌کنند و پنجمی هم به سوی مجلس پرتاب می‌شود که باید قانون بودجه را اصلاح کند و ششمی هم به روزنامه رسمی می‌رسد که باید اصلاحیه را منتشر کند و... انگار هیچ‌کس نیست که به حضرات بگوید اساساً تعیین حقوق مستمری‌بگیران هیچ‌وقت در بودجه لحاظ نشده که نه ویرگول که تصریح در هزار صفحه هم نمی‌تواند برایش جایگاه داشته باشد. تعیین حقوق بازنشستگان سازو کار خود را دارد و تابعی از تصمیم شورای عالی کار است که در پایان سال ۱۴۰۰ با افزایش ۵۷ درصدی، تثبیت شد. اگر آقایان این ویرگول را چنین مؤثر می‌دانند می‌شود بفرمایند سهم ما از بودجه دولتی کجاست؟ ما از پس‌انداز خود می‌خوریم. مصداق همان ضرب‌المثلیم که می‌گوید «هرکه نان از عمل خویش خورد/ منت از حاتم طائی نبرد» نمی‌دانم وقتی دوستان موضوعی به این آشکاری را فهم نمی‌کنند و پشت یک ویرگول نابه‌جا می‌ایستند، مردم مطالبات به حق‌شان را به چه زبانی باید بیان کنند؟

آقایان ما را مسخره نپندارید. به خود و دولت محترم توهین نکنید. به روح و روان پیران موی سفید کرده در راه خدمت، سوهان نکشید. این رسم‌اش نیست. اگر خبررسانی‌هایی از این دست - خدای نکرده - تبعات اجتماعی - امنیتی داشته باشد اول باید دست دریقه کسانی برد که با این رفتار و وعده‌های امروز و فردا، اضطراب مردم را به نقطه جوش می‌رسانند. به این نکته ظریف توجه کنند مسئولان محترم البته اگر به آرامش جامعه اهمیت می‌دهند!

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15250

  • فریدون سهرابی اطهر

    مشکلی نیست حالا علی الحساب که میتوانند در حقوق فروردین پرداخت کنن تا احکام جدید صادر بشود

  • ناشناس

    خدارو خوش نمیاد اتقدرما رو اذیت میکنید بخدا پا مستمری‌بگیران هم هزار مشکل داريم سالی یکبار چشم امیدمون به افزایش حقوق اون عیدی ک داديد اینطور افزایش حقوق هم این‌طور

  • ُسیدعلیرضاسجادی

    سلام حقوق مستمربگیران و وکارافتاده تامین اجتماعی خیلی کم است بایداضاف بشودوسایل زندگی گران شده حقوق کم است باسختی زندگی می کنیم وسایل ارزان کند دیگرظلم نکند

  • معرفت

    آقا چرا گوش آین ویرگول را نمیکشند چهار میلیون معتعل ورگول هُستن

  • ناشناس

    57 درصدبرامایی ک 4 میلیون میگیریم میشه نزدیک 9 خورده ای.چرت میگن همشون.هرگز ب حداقل بگیران 9 تومن حقوق نمیدن

  • بازنشسته تامین اجتماعی

    انشالله در اردیبهشت افزایش قروردین را هم پرداخت کنند . قانونن هم باید ای کار را بکنند..

ارسال نظر