سرعت تزریق دوز سوم واکسن کرونا ترمز کشید!

پروند نزولی در برنامه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹، می‌تواند یک هشدار و زنگ خطر برای بازگشت به روزهای سخت کرونایی باشد.

سرعت تزریق دوز سوم واکسن کرونا ترمز کشید!

آمارهای روزانه وزارت بهداشت از روند تزریق واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشور، نشان می‌دهد که استقبال مردم کم رنگ شده و این موضوع می‌تواند خطرساز باشد.

وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد، اولین اقدام برای فروکش مرگ و میرهای کرونایی در کشور، افزایش واردات واکسن کووید ۱۹ بود که شاید تا قبل از آن، از سرعت لازم برخوردار نبود و مردم در صف‌های شلوغ واکسن می‌ایستادند. اما، به یکباره و در موج پنجم کرونا بود که به یکباره شاهد افزایش واکسن‌های وارداتی به کشور بودیم و همین مسئله باعث شد تا روند تزریق واکسن سرعت بگیرد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تا روز جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۶۴ میلیون و ۴۷ هزار و ۳۵۵ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

در همین حال، ۵۷ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۷۲ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۴۶۰ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۸۸۷ دوز رسید.

در شبانه روز گذشته (پنج شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱) فقط ۲۸ هزار و ۶۴۷ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

شاید این مقدار تزریق واکسن کرونا در یک شبانه روز، کمترین میزان واکسیناسیون در ماه‌های اخیر و بعد از سرعت گرفتن برنامه کشوری واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ باشد.

در واقع این روند نزولی در برنامه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹، می‌تواند یک هشدار و زنگ خطر برای بازگشت به روزهای سخت کرونایی باشد. زیرا، آنچه مسلم است، ایمنی با واکسن علیه ویروس کرونا، در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بر کسی پوشیده نیست. اما، متأسفانه در این ایام که روند رعایت پروتکل‌ها نیز نزولی شده است و تقریباً به شرایط عادی انگاری پاندمی کرونا نزدیک شده‌ایم، واکسن نزدن نیز می‌تواند وضعیت را برای ما سخت‌تر کند.

شهریور ۱۴۰۰ بود که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، عنوان داشته بود که حدود پنج میلیون نفر واکسن زده بودند که با آغاز به کار دولت سیزدهم سرعت واکسیناسیون شتاب گرفت.

وی همان ایام از موج پنجم کرونا در کشور به عنوان فاجعه ملی یاد کرد و مرگ روزانه ۷۰۰ نفر بر اثر کرونا و شناسایی روزانه ۵۰ هزار مبتلا را دردناک توصیف کرد.

از همین رو بود که وزارت بهداشت تلاش کرد برای جلوگیری از افزایش مرگ‌های کرونایی و کاهش موارد ابتلاء، به اجرای برنامه کشوری واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ سرعت بدهد و موفق هم بود. به طوری که از پاییز ۱۴۰۰، شاهد افزایش واردات واکسن بودیم که باعث شد گروه‌های مختلف سنی، به سرعت واکسینه شوند.

حالا و در حالی که سویه اومیکرون فروکش کرده است، متأسفانه سرعت واکسیناسیون در کشور متوقف شده و شاهد هستیم که میزان تزریق روزانه هر روز کاهش می‌یابد، به طوری که ۲۸ هزار دوز واکسن در پنج شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱، نمونه‌ای از این ادعا است که می‌تواند زنگ خطری برای بازگشت به روزهای سخت کرونایی باشد.

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، در واکنش به کاهش سرعت واکسیناسیون به خصوص تزریق دوز سوم، گفت: متأسفانه استقبال خوبی از سوی مردم برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا نشده است و طبق آمارها، بیش از ۴۰ درصد مردم نوبت سوم این واکسن را دریافت کرده‌اند که این آمار روند مطلوبی ندارد و باید برای ترغیب بیشتر مردم به تزریق دوز یادآور تلاش بیشتری شود و مردم نیز به این موضوع بیشتر اهمیت دهند.

وی با اعلام اینکه برای تأمین واکسن هیچ مشکلی وجود نداریم، افزود: انتظار داشتیم با تزریق به موقع واکسن موضوع سلامت جامعه تأمین شود اما مشکل هنوز برطرف نشده و در واقع به نوعی خلأ در این زمینه داریم زیرا مردم باید دستورالعمل‌ها را به عنوان الزام و اجبار بدانند.

در شرایطی که عنوان می‌شود دوز سوم واکسن کرونا برای ایمنی علیه ویروس کووید ۱۹، از اهمیت زیادی برخوردار است، تا کنون فقط نزدیک به ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت هدف کشور دوز سوم را تزریق کرده‌اند. در حالی که تا کنون می‌بایست این روند رو به اتمام می‌بود و تمامی جمعیت هدف، دوز سوم را زده بودند.

بازگشت به روزهای قبل از کرونا، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با حضور دانش آموزان و دانشجویان، در حالی که هنوز تعداد زیادی از مردم نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام نکرده‌اند، می‌تواند ما را به شرایط سخت بازگرداند. در آن صورت، این احتمال وجود دارد که دوباره نسبت به اعمال سختگیرانه پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی اقدام شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15564

ارسال نظر