زیاد چرت نزنید!

کسانی که در روز بیش از یک نوبت یا بیش از یک ساعت می‌خوابند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر قرار دارند.

زیاد چرت نزنید!

در یک پژوهش پزشکی به مدت چهارده سال روی افراد بین ۷۴ تا ۸۸ سال سن مشخص شد کسانی که در طول روز زیاد چرت می‌زنند بیشتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند.

طبق تحقیقات، چرت زدن در طول روز می تواند نشانه و هشدار زودهنگام بیماری آلزایمر باشد. این مطالعات روی نزدیک به ۳۰۰ نفر از افراد بازنشسته صورت گرفت افرادی که در طول روز بسیار خواب آلود بودند، تجمع آمیلوئید که علت اصلی آلزایمر است را در حد بالایی داشتند؛ بر همین اساس دانشمندان بر این باورند مغز انسان آمیلوئید را برطرف می کند وقتی بدن خواب است.

بنابراین بدن افرادی که در طول شب کامل نمی خوابند و برای بیدار ماندن در طول روز تقلا می کنند، احتمال بیشتری دارد که مواد سمی بسازند. محققان آمریکایی کلینیک مایو در راچستر، مینه سوتا، اظهار داشتند خواب آلودگی روزانه بیش از حد در افراد مسن یک پرچم قرمز برای آلزایمر محسوب می شود.

دانشمندانی که در نشریه عصب شناسی کار می کردند، ۲۸۳ شرکت کننده حدود ۷۰ سال بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ را دنبال کردند که هیچ‌کدام از آنها در ابتدای این مطالعه دچار زوال عقل نشدند.

بر اساس نتایج حاصله، که جزئیات بیشتری از آن در مجله JAMA Neurology منتشر شده است، محققان با بررسی تغییرات مغزی شرکت کنندگان، بتا آمیلوئیدهای بیشتری در مغز آنهایی مشاهده کردند که گفته بودند احساس خواب آلودگی در طول روز دارند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15563

ارسال نظر