آزادی بیش از 7 هزار زندانی جرائم غیر عمد

ستاد دیه کشور از آزادی ۷۹۵۶ محکوم مالی و بدهکار دیه غیرعمد در سال ۱۴۰۰ با حمایت‌های مردمی خبر داد.

آزادی بیش از 7 هزار زندانی جرائم غیر عمد

ستاد دیه کشور از آزادی ۷۹۵۶ محکوم مالی و بدهکار دیه غیرعمد در سال ۱۴۰۰ با حمایت‌های مردمی خبر داد.

به گزارش عرشه آنلاین، سید اسدالله جولایی، رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ علی‌رغم وجود محدودیت‌های کرونایی در برگزاری جشن‌های گلریزان، خیرین سنگ تمام گذاشتند و به واسطه حمایت‌های مادی و معنوی خود و در قالب پویش‌ها و آیین‌های مجازی، زمینه آزادی ۷۶۱۱ زندانی مرد و ۳۴۵ محکوم زن بدهکار در جرایم غیرعمد را فراهم کردند.وی مبلغ بدهی این زندانیان را رقمی بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها با تلاش شبانه‌روزی کمیته‌های صلح و سازش تا میزان ۴۵ درصد محکومٌ‌به از سوی شکات خصوصی و اولیاءدم گذشت شد.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور با تفکیک جرایم زندانیان مساعدت شده گفت: در حوزه مددجویان بدهکار دیه، تعداد ۱۱۰ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت دیات ناشی از حوادث رانندگی، ۱۰۱ محکوم به علت عدم استطاعت در ایفای تعهدات مرتبط با حوادث کارگاهی و ۸۲ محبوس نیازمند نیز به سبب ناتوانی در پرداخت دیات شبه عمد در بند حبس حضور داشتند که غالی این افراد با مشارکت آحاد مختلف اجتماعی از بند زندان نجات یافتند.

وی با بیان این که بیش از ۹۶ درصد افراد استخلاص یافته بدهکاران مالی بوده‌اند، افزود: محکومان گرفتار به واسطه صدور یا امضای اوراق بانکی (چک یا سفته) با ۵۴۸۷ مددجو در شمار پرجمعیت‌ترین دسته زندانیان غیرعمد قرار گرفته و محکومان به ایفای تعهدات مهریه و نفقه هر کدام به ترتیب با ۱۴۹۹ و ۶۷۷ محبوس در رتبه‌های بعد قرار دارند.

جولایی گفت: پس از تصویب و دائمی شدن قانون بیمه اجباری شخص ثالث در سال‌ ۱۳۹۵ خوشبختانه آمار بدهکاران دیه‌های فوتی و جرحی ناشی از حوادث رانندگی، کاهش محسوسی داشته است، به نحوی که سال گذشته به علت کنترل ورودی رانندگان به بندهای زندان، استان‌های ایلام و خراسان‌جنوبی هیچ زندانی محکوم دیه‌ای در ارتباط با سوانح جاده‌ای در آمار عددی خود نداشتند.

وی درباره استان‌های فعال در حوزه آزادی زندانیان غیرعمد اظهار کرد: اصفهان در سال گذشته با آزادی ۷۵۲ زندانی جرایم غیرعمد، خودش را در صدر فهرست آزادی‌ها قرار داده و در ادامه متولیان امر در آذربایجان شرقی با فراهم کردن زمینه آزادی ۵۵۲ محبوس و مسئولین قضائی استان فارس با فراهم کردن مقدمات رهایی ۴۶۷ زندانی واجد شرایط، در ردیف‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

گفتنی است؛ بیشترین محکوم مرد آزادشده در سال گذشته به همت ستاد دیه، برای استان اصفهان با ۷۲۵ نفر و بیشترین محکوم زن آزادشده هم مربوط به استان فارس با ۳۲ نفر است. همچنین کمترین محکوم مرد آزادشده برای استان سیستان و بلوچستان با ۶۸ زندانی و کمترین محکوم زن آزاد شده هم برای استان هرمزگان با فقط یک زندانی زن آزاد شده است. استان‌های اردبیل، ایلام و سیستان و بلوچستان هم سال گذشته فقط دو زن محکوم مالی غیرعمد آزادشده داشتند.

فعالیت‌های ستاد دیه در حالی همچنان ادامه دارد که بیشترین حجم زندانیان محکوم مالی غیرعمد آزادشده، شامل بدهکاران مالی و مهریه می‌شود. اصفهانی‌ها سال گذشته ۴۶۵ زنداین بدهکار مالی را آزاد کردند که بیشترین آمار مربوط به طیف مشخصی از محکومان را به خود اختصاص داده است. همچنین در آذربایجان شرقی، ۱۷۲ زندانی مهریه به کمک خیرین و با همت ستاد دیه این استان از زندان آزاد شدند.

آمارها نشان می‌دهد؛ در سال گذشته ۵۴۸۷ محکوم بدهی مالی و نیز ۱۴۹۹ محکوم مهریه، بیشترین آمار زندانیان آزاد شده به همت ستاد دیه را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه به ترتیب، زندانیان نفقه با ۶۷۷ نفر، تصادفات رانندگی با ۱۱۰ نفر، حوادث کارگاهی با ۱۰۱ نفر و ایراد صدمه بدنی غیرعمد و یا قتل شبه عمد هم با ۸۲ نفر، قرار دارند.

برای آزادی این محکومان غیرعمد مالی بیش از ۳۴۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است که شامل بیش از ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی و نیز بیش از ۲۸۶۳ میلیارد تومان کمک جمع‌آوری شده از سوی ستاد دیه کشور و شعب استانی آن است.

منبع:صداوسیما

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15094

ارسال نظر