خبر مهم درباره انتقال زندانیان ایرانی از ترکیه

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: مذاکره با مقامات این کشور برای انتقال زندانیان انجام شده و در سطوح مختلف رایزنی‌ها در حال پیگیری است.

خبر مهم درباره انتقال زندانیان ایرانی از ترکیه

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به تعداد بالای زندانیان ایرانی در زندان‌های ترکیه گفت: مذاکره با مقامات این کشور برای انتقال زندانیان انجام شده و در سطوح مختلف رایزنی‌ها در حال پیگیری است.

کاظم غریب‌آبادی با اشاره به رعایت الزامات انتقال محکومان از ترکیه افزود: مشکلی برای تبادل و تفاهم‌نامه برای انتقال زندانیان ایرانی از ترکیه نداریم اما باید الزامات انتقال محکومان فراهم شود و از جمله این الزامات مذاکره، اعلام رضایت دستگاه قضایی کشور میزبان و اعلام رضایت فرد زندانی است.

وی پیش از این گفته بود که از مجموع حدود ۳۸۰۰ ایرانی زندانی در خارج از کشور، ۲ هزار نفر در زندان‌های ترکیه هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهارداشت: انتقال محکومان و استرداد مجرمان همواره در دستور کار قرار داشته اما اکنون با قوت بیشتری پیگیری می‌شود.

غریب‌آبادی ادامه داد: با توجه به مشکلات زندانیان ایرانی و تراکم جمعیت زندان‌ها در برخی کشورها به اقدامات در این زمینه انتقال محکومان سرعت بیشتری بخشیدیم و جلساتی در داخل با همکاری وزارت دادگستری و مراجع ذیربط برگزار کردیم و درصدد هستیم اقدامات در زمینه تبادل را تقویت کنیم و تا حد ممکن، ایرانیانی که خارج از کشور در زندان به سر می‌برند به کشور منتقل کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهارداشت: بخش عمده ایرانیان خارج از کشور که در زندان به سر می برند محکومان مرتبط با جرایم مواد مخدر هستند بنابراین هموطنان در این زمینه دقت نظر داشته باشند و انتظار ما این است که هموطنان ما در خارج از کشور نیز الگو و مبین فرهنگ ایرانی باشد.

غریب آبادی به هموطنانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند توصیه کرد قوانین و مقررات سایر کشورها را محترم بشمارند.

وی همچنین به ضرورت آگاهی‌بخشی تاکید کرد و افزود: این موضوع وظیفه دستگاه‌های مختلف است تا اطلاع رسانی و آموزش کافی به افرادی که می‌خواهند به سایر کشورها سفر کنند یا مقیم شوند، داشته باشند./ ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14688

ارسال نظر