خبر مهم درباره تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

کارشناسان می‌گویند دریافت یک دوز تقویت‌کننده دیگر برای گروه‌های سنی ذکرشده بسیار ضروری است.

خبر مهم درباره تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

هیچ پاسخ قطعی‌ای برای درستی یا نادرستی دریافت یک دوز واکسن تقویت‌کننده دیگر کرونا (دوز چهارم) وجود ندارد.

دولت بایدن چهارمین واکسن کووید-۱۹ را برای همه شهروندان امریکایی بالای ۵۰ سال و برای همه بزرگسالانی که دچار نقص ایمنی هستند تایید کرده است. اما آیا این بدان معناست که همه افرادی که واجد شرایط هستند باید برای دریافت واکسن مراجعه کنند؟

پاسخ کوتاه این است که این بستگی به ریسک شخصی شما و اتفاقاتی دارد که با شیوع کرونا در حال رخ دادن هستند.

در حالی که کارشناسان بهداشت عمومی در ترغیب مردم به دریافت دوز اول و دوم واکسن‌های در سال گذشته اتفاق نظر داشتند زمانی که این واکسن‌ها در اواخر سال گذشته تایید شدند در مورد تزریق دوز سوم اختلاف نظر وجود داشت دست کم تا زمانی که ظهور سویه اومیکرون دور اول تزریق تقویت کننده‌ها را فوری‌تر ساخت.

با توجه به این که دوز واکسن چهارم اکنون از سوی مقام‌های فدرال امریکا تایید شده کارشناسان بهداشت عمومی تاکید می‌کنند که شرایط فردی باید تعیین کند که آیا باید فورا واکسن تقویت کننده دیگری دریافت شود یا خیر.

برخی از متخصصان تردید دارند که تزریق واکسن‌های بیشتری برای افراد واقعا ضروری باشد و اشاره می‌کنند که شاید برای گروه‌های سنی بالاتر (برای مثال، افراد بالای ۶۵ سال) و برای افرادی که شرایط خاص سیستم ایمنی دارند تزریق دوز چهارم ضروری به نظر برسد.

یکی از دلایلی که دولت بایدن به دنبال تزریق دوز چهارم واکسن کرونا توسط شهروندان امریکایی است محافظت از آنان در برابر زیر سویه BA.۲ اومیکرون است. برای افراد سالم بالای ۵۰ سال، این تزریق بیش‌تر به یک انتخاب شخصی تبدیل می‌شود.

سایر کشور‌ها دوز چهارم واکسن خود را به افراد بسیار مسن‌تر از ۵۰ سال محدود کرده اند. برای مثال، دوز چهارم واکسن در آلمان به افراد بالای ۷۰ سال و در بریتانیا به افراد بالای ۷۵ سال همراه با افراد دارای نقص ایمنی در هر دو کشور تزریق می‌شود. خطر ابتلا به عوارض جدی کووید-۱۹ با افزایش سن افزایش می‌یابد.

بنابراین، کارشناسان می‌گویند دریافت یک دوز تقویت کننده دیگر برای گروه‌های سنی ذکر شده بسیار ضروری است به ویژه در صورتی که زیر سویه BA.۲ اومیکرون موج دیگری از عفونت را ایجاد کند.

برای افراد نزدیک به ۵۰ سال، ممکن است بیش‌تر به سلیقه شخصی و تحمل ریسک آنان مربوط باشد که دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند یا خیر.

مونیکا گاندی پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو به مطالعه‌ای انجام شده روی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی اشاره می‌کند که هیچ مدرکی دال بر محافظت بیشتر یا کاهش بار ویروسی برای افراد زیر ۶۵ سال پس از تزریق دوز چهارم مشاهده نشده است. در نتیجه، او تزریق دوز چهارم واکسن را تنها برای بیماران بالای ۶۵ سال توصیه می‌کند.

تحقیقات اولیه در اسرائیل نشان داد که دوز چهارم واکسن خطر مرگ را برای افراد بالای ۶۰ سال کاهش می‌دهد. بسیاری از کارشناسان می‌گویند که پیشگیری از بستری شدن و مرگ و میر بیشتر باید هدف اصلی واکسن‌ها باشد و نه جلوگیری از هرگونه عفونت.

زمانی که فردی واکسینه می‌شود آنتی بادی‌ها در بدن اش افزایش می‌یابند که می‌توانند از ابتلای فرد به کووید-۱۹ جلوگیری کند. با این وجود، با گذشت زمان، آن آنتی بادی‌ها که اولین لایه دفاعی محسوب می‌شوند شروع به از بین رفتن خواهند کرد. حتی با تزریق دوز تقویت کننده شواهد نشان می‌دهند که افزایش آنتی بادی‌ها موقتی است.

با این حال، این بدان معنا نیست که اگر یک فرد دوباره به ویروس کرونا مبتلا شود کاملا آسیب پذیر است. بدن فرد هنوز سلول‌های حافظه‌ای دارد که می‌توانند کووید-۱۹ را تشخیص دهند و در صورت آلوده شدن فرد شروع به تولید آنتی بادی کنند.

این فرآیند ممکن است به اندازه کافی و با سرعت لازم برای جلوگیری از عفونت رخ ندهد. با این وجود، برای اکثر افراد می‌تواند از شدید شدن علائم به حدی که به بستری شدن در بیمارستان منجر شود جلوگیری نماید./ فرارو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14660

ارسال نظر