وزیر گردشگری / کشته شدن ۴۰۰ گردشگری و مسافر در یک هفته ریشه‌یابی شود

عزت الله ضرغامی کشته شدن ۴۰۰ گردشگر و مسافر در عرض یک هفته را بسیار دردآور دانست و تاکید کرد: این موضوع باید ریشه‌یابی شود تا با همکاری دستگاه‌ها و فرهنگ‌سازی برای مردم به سمت کاهش تلفات برویم.

وزیر گردشگری / کشته شدن ۴۰۰ گردشگری و مسافر در یک هفته ریشه‌یابی شود

عزت الله ضرغامی کشته شدن ۴۰۰ گردشگر و مسافر در عرض یک هفته را بسیار دردآور دانست و تاکید کرد: این موضوع باید ریشه‌یابی شود تا با همکاری دستگاه‌ها و فرهنگ‌سازی برای مردم به سمت کاهش تلفات برویم.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر تاکید کرد: گردشگری باید سالم‌ترین و ارزان‌ترین تفریح مردم باشد. مردم حق دارند از هر جای دیدنی در کشورشان با قیمت ارزان و با سهولت و دریافت خدمات مناسب بازدید کنند.  

گفته بودم "سونامی سفر" راه می‌افتد

او اظهار کرد: این یک واقعیت است که امکانات اقامتی مناسب برای جمعیتی که به خصوص در یک مقطع خاص سال مثل تعطیلات نوروز همه با هم می‌خواهند به سفر بروند، فراهم نیست. من در بازدیدهایی که از استان‌ها داشتم، در دومین روز عید اعلام کردم مراکز اقامتی رسمی پُر شده است و این هشداری بود به مردم که اگر قصد سفر دارند، حتما محل اقامت خود را از طریق رزرو آنلاین یا تلفنی هماهنگ کنند تا با مراجعه حضوری دچار مشکل نشوند.

او اضافه کرد: این‌که گفتم مراکز اقامتی پُر شده است، به این معنا نیست که هیچ‌گونه امکان اقامتی در استان‌ها وجود ندارد؛ چرا که همکاران ما در استان‌ها و استانداران تلاش شبانه‌روزی کردند و از امکانات جایگزین استفاده کردند. در واقع با یک حرکت جهادی همه امکاناتی که قابلیت اقامت مردم را داشت، از قبیل مدارس، حسینیه‌ها، امامزاده‌ها، ورزشگاه‌ها و... به کار گرفته شد.

وی افزود: جا دارد از همه این عزیزان و همفکرانی که در این دستگاه‌ها تمام تلاششان را کردند، تشکر کنم، به‌ویژه در مناطقی که می‌توانست شرایط قدری بحرانی باشد، مثل مشهد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این‌که نوروز امسال تعداد گردشگرها چندین برابر شده است، افزود: افزایش تعداد بازدیدکننده‌ها در برخی مناطق تاریخی و میراث‌فرهنگی بیش از ۱۰۰درصد و در برخی مناطق کمتر از ۱۰۰درصد بوده است که پس از تعطیلات آمار دقیق را ارائه خواهیم داد.  

ضرغامی همچنین گفت: آن پیش‌بینی که کردم ما با "سونامی سفر" مواجه خواهیم بود، کمابیش به وقوع پیوست، ولی الحمدلله با آمادگی کامل با آن روبه‌رو شدیم، به ویژه ستاد هماهنگی خدمات سفر و ۲۳ دستگاه عضو این ستاد که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شد و همه دستگاه‌ها همکاری خیلی خوبی داشتند و باعث شد که سفرها مدیریت شود.

او سپس اظهار کرد: این‌که امکانات اقامتی ما متناسب با سفرها نیست، یک واقعیت است. دولت محترم قطعا در این حوزه ورود خواهد کرد و تسهیلاتی را در نظر گرفته که کمک می‌کند به کسانی که می‌خواهند در مراکز اقامتی سرمایه‌گذاری کنند. تبصره ۱۸ وام خوبی است، توافق‌نامه‌ای که با صندوق توسعه ملی داشتیم، امکان خوبی است و تسهیلات مختلفی را برای خدمات مختلف فراهم می‌کند تا بتوانیم خدمت‌رسانی بهتری در سال‌های آینده به مسافران داشته باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: خیلی از سرمایه‌گذاران هستند که احتیاج به تسهیلات ندارند و فقط باید موانع از پیش پای آن‌ها برداشته شود. من با تعدادی از این افراد ملاقات شخصی داشتم و در مجموعه وزراتخانه تلاش می‌کنیم پنجره واحد، عملی شود تا کسانی که می‌خواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، همه مشکلاتشان یک‌جا برطرف شود و بتوانند به حوزه سرمایه‌گذاری اقامتگاه و ساخت هتل‌ها و گردشگری وارد شوند. 

ضرغامی ادامه داد: برخی افراد معتقدند بوم‌گردی‌ها باعث می‌شود فرهنگ‌های بیگانه که مطابق با فرهنگ بومی ما نیست، وارد این مناطق شود و فرهنگ آن منطقه را تغییر دهد، در حالی که این طور نیست. با توجه و همتی که مردم ما دارند، خرده فرهنگ‌های غنی که در سراسر کشور وجود دارد و باعث افتخار و مزیت نسبی ما است، گسترش می‌یابد.

وی گفت: کسانی که بوم‌گردی می‌کنند و به خانه کسی که شرایط اقامتی برایشان فراهم کرده می‌روند فرهنگ او را یاد می‌گیرند و کاربری‌های دیگر را می‌توانیم در آن اقامتگاه‌ها تعریف کنیم.  

او درباره جلوگیری از اجاره منازل شخصی، گفت: خانه‌هایی که در شهر است با خانه‌هایی که در طبیعت وجود دارد، متفاوت است.  کسی که می‌خواهد داخل شهر خانه‌اش را در اختیار گردشگر قرار دهد، باید از قوانین و ضوابط صنفی مثل جامعه هتلداران تبعیت کند. این موضوع قابل بررسی است و می‌تواند در قالب یک برنامه جامع و در همکاری با جامعه هتلداران، امکانات شخصی داخل شهرها مورد بررسی قرار گیرد.  

تقاضا دارم وضعیت پوشش منطبق با شرایط اعتقادی مردم منطقه باشد

ضرغامی با اعتقاد بر این‌که گردشکری خانواده‌محور در کشور رو به رشد است و این نوع از گردشگری یک پاکی و زیبایی خاصی دارد، گفت: از مردم تقاضا دارم در محیط‌های مذهبی، مثل امامزاده‌ها، مساجد و اماکن مذهبی که قواعد خاصی دارد و بعضی از حرمت‌های رفتاری و اخلاقی مثل پوشش‌ها باید جدی‌تر دیده شود، آن را مد نظر قرار دهند.

وی افزود: در همه جای دنیا برای مکان‌های خاص ضوابط خاص وجود دارد. تقاضا دارم در برخی اماکن مثل امامزاده‌ها و مساجد وضعیت پوشش‌ها به گونه‌ای باشد که منطبق با شرایط اعتقادی مردم آن منطقه باشد. خواهش من این است که این موارد رعایت شود و همکاران ما هم وظیفه دارند این موارد را منتقل و اطلاع‌رسانی و نظارت کنند تا ان‌شاءالله متناسب با شرایط معنوی این اماکن گردشگری به نحو احسن صورت گیرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره ادامه کار ستاد هماهنگی خدمات سفر پس از نوروز نیز گفت: بعد از دو سال محدودیت‌های کرونا، سفرهای نوروزی برای ما و مردم مسأله مهمی بود، برای همین این ستاد تشکیل شد. خوشبختانه دستگاه‌ها همکاری خوبی داشتند و در دولت هم گزارش‌های مناسب داده شد.

وی افزود: تاکید رییس‌جمهور و همه همکاران و وزرا نیز بر این بود که همه باید با هم همکاری کنیم. تصور من این است که بعد از این تعطیلات وقتی که جمع‌بندی تجربیات انجام شود، حتما این مسأله باید به عنوان یک الگو در طول سال برای هماهنگی همه دستگاه‌ها مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم در حوزه سفر مردم انجام وظیفه کنیم و فکر می‌کنم این تجربه را می‌توانیم تکرار کنیم.

کشته شدن ۴۰۰ گردشگری و مسافر در یک هفته ریشه‌یابی شود

ضرغامی همچنین در جلسه ارائه گزارش ستاد مرکزی خدمات سفر که با حضور نمایندگان ۲۳ وزارتخانه، سازمان و نهاد و استانداران برگزار شد، با تاکید به دور دوم و پایانی سفرهای نوروزی، اظهار کرد: با توجه به افزایش مسافرت‌ها در هفته دوم باید آمادگی داشته باشیم تا غافلگیر نشویم و با وضعیت بهتری هفته دوم و پایانی سفرهای نوروزی را پشت سر بگذاریم.

او کشته شدن ۴۰۰ گردشگر و مسافر در عرض یک هفته را بسیار دردآور دانست و تاکید کرد: این موضوع باید ریشه‌یابی شود تا با همکاری دستگاه‌ها و فرهنگ‌سازی برای مردم به سمت کاهش تلفات برویم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: امیدوارم که هر دستگاه فعالیت‌های مربوط به خودش را آسیب‌شناسی کند و من بتوانم این مشکلات را در هیأت دولت و یا با وزیر مربوطه مطرح کنم. هم‌افزایی یکی از دستاوردهای این ستاد بود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13787

ارسال نظر