چرا 18 نفر تا امروز در چادرهای مسافرتی جان خود را از دست دادند؟

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اعلام کرد: حدود ۱۸ نفر در چادرها به خاطر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جانشان را از دست داده‌اند.

چرا 18 نفر تا امروز در چادرهای مسافرتی جان خود را از دست دادند؟

جلال ملکی خطر مسمومیت با گاز منوکسید کربن را از مهمترین حوادثی دانست که در ایام نوروز شهروندان را تهدید می کند و اظهار کرد: در این ایام برخی افراد چادر می زنند و قصد دارند در داخل چادر استراحت کنند. با سرد شدن هوا همه به داخل چادر می روند و معمولا در چادر زیر انداز، پتو، ساک و وسایل قابل اشتعال را قرار می دهند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد یک پیک نیک روشن یا منقل با زغال روشن را در میان چادر می گذارند و گاها روی این منبع حرارتی کتری گذاشته می شود که وجود آب جوش خود خطر را مضاعف می کند، افزود: افراد به هنگام استراحت داخل چادر می روند و در و پنجره ها را می بندند، در این شرایط هیچ راه تبادل هوایی وجود ندارد و با روشن کردن پیک نیک و منقل هیچ اکسیژنی وجود ندارد و متعاقب آن گاز منوکسید کربن منتشر می شود.

وی با دادن این خبر که حدود ۱۸ نفر در چادرها به خاطر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جانشان را از دست داده اند، متذکر شد: این کار فقط مخصوص چادر نیست بعضی از نفرات مانند رانندگان کامیون عادت دارند در زمان استراحت در کابین شان پیک نیک روشن می کنند و متاسفانه باعث گاز گرفتگی می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران به دیگر مخاطرات موجود برای چادرنشینان اشاره کرد و هشدار داد: مورد دیگر این است کسانی که می خواهند چادر بزنند برای تامین روشنایی، سیم برقی را داخل چادر می آورند که این باعث برق گرفتگی و یا آتش سوزی می شود.

سخنگوی آتش نشانی تهران به ذکر نکات دیگر برای مسافران پرداخت و عنوان کرد: گاهی مواقع افراد منقل برای روشن کردن آتش ندارند و روی زمین از جمله پای درخت، علفزارها و بوته های خشک آتش روشن می کنند و متاسفانه آن را کامل خاموش نمی کنند و باعث آتش سوزی می شوند.

وی افزود: در برخی زمین های کشاورزی، گودال ها و چاه هایی وجود دارد که درپوش ندارند و متاسفانه سقوط کودکان را در چاه ها به کرات شاهد بودیم.

ملکی اظهار کرد: برخی افراد هم در میان بستر رودخانه یا در لبه رودخانه برای استراحت یا صرف غذا نشسته اند غافل از اینکه به یکباره ظرف چند دقیقه با رگبار شدید بهاری آن رودخانه خشک تبدیل به سیلاب می شود.

وی با اشاره به حجم بالای سفرهای نوروزی بیان کرد: این حجم رفت و آمد، مسافرت های بالا و تعدد نفراتی که به یک مرکز توریستی و سیاحتی وارد می شوند و دنبال جا و مکانی برای استراحت هستند و از سوی دیگر برخی به هر دلیلی ممکن است در چادر و یا کمپ های تایید شده اسکان داشته باشند؛ خطرات زیادی اعم از تصادفات جاده ای و آتش سوزی ها را برای شهروندان به همراه دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به فعالیت نیروهای آتش نشان در تمام ایام سال تصریح کرد: آتش نشانی یکی از مشاغلی است که نه تنها در ایام عید بلکه در ایام کرونا که روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم نیز با وجود تعطیلی یا دورکار بودن خیلی از مشاغل، میزان کارش بیشتر شد./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13569

ارسال نظر