با اهدای مدفوع، درآمد ماهیانه ۱۲۰۰ دلاری داشته باشید!

یک شرکت زیست‌فناوری آمریکایی ماهیانه ۱۲۰۰ دلار برای اهدای مدفوع به افراد پرداخت می‌کند!

با اهدای مدفوع، درآمد ماهیانه ۱۲۰۰ دلاری داشته باشید!

یک شرکت زیست‌فناوری آمریکایی واقع در ماساچوست به نام «سرس تراپیوتیکس»(Seres Therapeutics) به منظور کشف درمان‌های جدید برای یک عفونت شدید، در ازای اهدای مدفوع ماهیانه ۱۲۰۰ دلار پرداخت می‌کند.

این شرکت در حال توسعه یک درمان برای مهار عفونت قابل عود کردن یا بازگشتی «کلستریدیوم دیفیسیل» است که به مقدار زیادی مدفوع انسانی نیاز دارد.

این عفونت باکتریایی ناشی از باکتری کلستریدیوم دیفیسیل است که با تولید سم باعث ایجاد علائم می‌شود. این باکتری‌ها به ‌طور طبیعی درون روده‌ها زندگی می‌کنند ولی هنگامی که سایر باکتری‌های طبیعی ساکن روده در اثر مصرف مقدار بالای آنتی‌بیوتیک‌ها از بین می‌روند، این باکتری‌ها ایجاد انتروکولیت می‌کنند. این امر تعادل باکتریایی درون روده را برهم می‌زند. این بیماری معمولاً به عنوان عارضه‌ای از جراحی بروز می‌کند.

انتروکولیت با غشای کاذب یا انتروکولیت سودو مامبرانو یک بیماری شدید و نادر مربوط به روده باریک و بزرگ است. این عارضه معمولاً ۷-۵ روز پس از جراحی‌های وسیع گوارش و درمان آنتی‌بیوتیکی در یک فرد دچار ناتوانی عمومی قبل از جراحی بروز می‌کند و مشخصه آن التهاب و مرگ بافتی غشای پوشاننده سطح داخلی روده و لایه عمقی روده‌ها است.

اسهال(گاهی خونی) همراه با انقباضات شکمی، تب، بالا بودن تعداد گلبول‌های سفید در آزمایش خون، افت فشار خون گاهی تا حد شوک، همراه با نبض‌های ضعیف و ضربان قلب سریع، تهوع و استفراغ، عدم آگاهی به موقعیت از علائم این بیماری است. این علائم ممکن است در طول درمان آنتی‌بیوتیکی یا یک تا ۱۰ روز پس از قطع آن بروز کند.

این شرکت در بیانیه‌ای در وبسایت خود آورده است: اگر یک بزرگسال سالم با سن ۱۸ تا ۵۰ سال هستید، ممکن است واجد شرایط دریافت پاداش ماهیانه ۱۵۰۰ دلاری برای اهدای مدفوع خود باشید. این مبلغ ممکن است بسته به شهر محل سکونت شما متفاوت باشد و ممکن است تغییر کند.

در وبسایت این شرکت آمده است که مشارکت افراد در این پروژه می‌تواند به پیشرفت‌های آینده در مقابله با عفونت‌ها و اختلالات گوارشی کمک کند و مستقیماً به جمعیت بیماران نیازمند خدمات‌رسانی، کمک می‌کند.

این پروژه گودنیچر(GoodNature) نام دارد و به دنبال افراد سالمی است که حرکت و رفتار منظم روده دارند، وزن طبیعی دارند، سیگار نمی‌کشند و باردار نیستند و همچنین سابقه بیماری‌های گوارشی یا سوءمصرف الکل یا مواد مخدر ندارند.

مسئولان این شرکت می‌گویند در حال حاضر ۱۵۰ متقاضی اهدای مدفوع دارند که آنها را در یک نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند. این اهداکنندگان اکنون باید چندین غربالگری را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که میکروبیوم آنها حاوی باکتری‌های مورد نیاز برای درمان مورد نظر است. این شرکت به دنبال اهداکنندگان ثابت و منظمی است که بتواند به آنها در ادامه این مسیر اعتماد کند.

سرس این مدفوع‌های جمع‌آوری‌ شده انسانی را آزمایش می‌کند و سپس از آن برای مهندسی و توسعه یک داروی خوراکی برای درمان عفونت مذکور استفاده می‌کند. این شرکت این کار را با استفاده از باکتری‌های سالم موجود در مدفوع اهداکنندگان انجام می‌دهد که می‌توانند روده بیمار را دوباره پر کنند و از ظهور مجدد چنین عفونت‌هایی جلوگیری کنند.

این در حالی است که با توجه به آمار منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، عفونت کلستریدیوم دیفیسیل، مسئول نیم میلیون بیماری در ایالات متحده در هر سال و سالیانه نزدیک به ۳۰ هزار مرگ است.

این شرکت اکنون به دنبال تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای توسعه درمان خود است. در حالی که پروژه خود را از سال ۲۰۱۹ آغاز کرده است.

در این میان، شرکتی به نام سید هلث(Seed Health) با ایجاد یک پایگاه ‌داده از مدفوع‌ها برای آموزش هوش مصنوعی، به محققان کمک می‌کند تا درک بهتری از مدفوع داشته باشند. آنها برای انجام این کار، از داوطلبان درخواست کرده‌اند که تصاویری از مدفوع خود را همراه با اطلاعاتی در مورد چرخه مدفوع خود ارسال کنند.

در عین حال در سال ۲۰۲۱، پروژه‌ای در کره جنوبی راه‌اندازی شد که طی آن، دانشجویان مدفوع خود را در ازای دریافت ارزهای دیجیتال اهدا کردند تا بتوانند پایگاه داده دانشگاه خود را تقویت کنند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13532

ارسال نظر