با مرگ پشه ها چه اتفاقی برای زمین می‌افتد؟

احتمالا شماهم تاحالا به علت وجود پشه ها در کره زمین فکر کرده اید، پشه ها گونه های مختلفی دارند و جالب است بدانید هرکدام به نحوی در چرخه زمین تاثیر گذار هستند.

با مرگ پشه ها چه اتفاقی برای زمین می‌افتد؟

احتمالا شماهم تاحالا به علت وجود پشه ها در کره زمین فکر کرده اید، پشه ها گونه های مختلفی دارند و جالب است بدانید هرکدام به نحوی در چرخه زمین تاثیر گذار هستند.

به گزارش عرشه آنلاین، احتمالاً خیلی از شما به این فکر کرده ‌اید که چرا پشه ها وجود دارند. در طول تاریخ به خاطر جنگ ها و مشکلات مختلف؛ تقریباً یک میلیارد انسان کشته شده اند و هرگز قابل مقایسه با تعداد افراد کشته شده توسط پشه ها نیستند. تقریباً نیمی از همه انسان‌ هایی که در پنج هزار سال گذشته زندگی می کردند، به خاطر نیش یک حشره ی کشنده و انتقال آن و ابتلا به بیماری مالاریا از دنیا رفته اند ولی این مسئله ی مهمی که به آن خواهیم پرداخت نیست، بلکه این بار مسئله وضعیت جهان بدون وجود حشرات و پشه هاست که در این بخش در موردش خواهیم گفت.

اما سؤال اینجاست؛ با وجود این که می‌دانیم پشه می تواند حیوان کشنده ای باشد، آیا اشکال دارد که پشه ها را بکشیم و این که اگر همه پشه ها بمیرند؛ چه اتفاقی می افتد؟ نابودی پشه ها خطری است برای جهان، بله درست متوجه شدید و باید بدانید که وجود پشه ها برای حیات موجودات زیادی روی کره زمین ضروری است.

پشه ها منبع اصلی مواد غذایی برای بسیاری از حیوانات، بعضی از پرندگان، قورباغه‌ ها، ماهی ها و حیوانات دیگر هستند و به خاطر همین نمی توان آن ها را از بین برد، زیرا اگر کل پشه ها را از بین ببریم، حیوانات دیگر غذایی برای خوردن ندارند و بخش اصل مواد مغذی بدن را از دست می‌ دهند و کافیست تصور کنید نتیجه گرسنه ماندن این تعداد موجود زنده را که چه آسیبی به زندگی انسان وارد می کند.

شاید شما فکر کنید که دنیای بدون پشه‌ ها دنیایی زیباتر است اما یکبار این اتفاق در سال ۱۸۲۶؛ در هاوایی رخ داد؛ اتفاقی که شبیه به یک فاجعه بود. پشه ها جزء اصلی چرخه زندگی انسان و حیوانات محسوب می‌ شوند و کشتن آن ها جان حیوانات بسیار دیگری را نیز به خطر می‌ اندازد؛ پس باید این فکر را برای همیشه از سرمان بیرون کنیم.

قبل از این که بخواهیم پاسخ این سؤال را بدهیم که آیا می توانیم از اسپری کشنده برای حشرات استفاده کنیم یا خیر، باید بگوییم که پشه ها خطرناک هستند اما همه پشه ها این گونه نمی باشند.

تقریباً بیش از ۳۵۰۰ گونه پشه وجود دارد؛ اما ۱۰۰ مورد آن‌ ها ممکن است که نیش بزنند و باعث انتقال بیماری به انسان شوند و این موضوع طبق تحقیقات هم به اثبات رسیده است‌. بعضی از حشرات هستند که انسان ها را نیش می زنند اما هیچ بیماری را بین آن ها انتقال نمی دهند و در سراسر جهان هم یافت می‌ شوند و در جنگل ها هم خیلی زیاد هستند؛ به خاطر همین نباید همه پشه ها را از بین برد. البته که باید پشه های آسیب زننده را از خودمان دور کنیم که ممکن است بیماری‌ هایی مانند زیکا یا تب زرد را انتقال دهند.

اولین بار وجود این پشه های آسیب زننده در بین برده های آفریقایی زیاد شد که بین قرن ۱۵ تا ۱۹ بود و در قرن ۱۸ و ۱۹ وارد کشور های آسیایی هم شد.

بعضی دیگر از انواع پشه ها به نام کولکس هم هستند که بیماری‌ هایی مثل مالاریا یا تب زرد؛ توسط آن ها انتقال پیدا می کند.

اگر انسان تصمیم بگیرد که به طور انتخابی پشه‌ انتقال دهنده بیماری را از بین ببرد، چند راهکار دارد اما هر راهکاری که انتخاب می کند؛ باعث می شود تا انتقال بیماری توسط این حشره ها اتفاق نیافتد و خطر وجود آنها از بین برود اما مسئله اصلی این است که ما مطمئن نیستیم اگر همه این حشرات را بکشیم، آیا از بیماری ها جلوگیری کرده ایم یا خیر.

منبع: منیبان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13460

ارسال نظر