هشدار بارش‌های سیل‌آسا و طوفان در ۱۷ استان / مسافران مراقب باشند

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از بارش برف، باران و وزش باد طی امروز تا پنجشنبه خبر و نسبت به بارش‌های سیل‌آسا و آب‌گرفتگی معابر در ۱۷ استان هشدار داد.

هشدار بارش‌های سیل‌آسا و طوفان در ۱۷ استان / مسافران مراقب باشند

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از بارش برف، باران و وزش باد طی امروز تا پنجشنبه خبر و نسبت به بارش‌های سیل‌آسا و آب‌گرفتگی معابر در ۱۷ استان هشدار داد.. کارشناس سازمان هواشناسی از بارش باران و تگرگ و رعد و برق در پایتخت خبر داد و گفت: به مسافران نوروزی مناطق شمالی کشور توصیه می‌کنیم لباس گرم و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

 به نقل از سازمان هواشناسی کشور، «فریبا گودرزی» با اشاره به تازه‌ترین وضعیت جوی برای امروز (سه‌شنبه) و روزهای آتی اعلام کرد: امروز در نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز، قزوین، البرز، تهران، استان‌های ساحلی دریای خزر و خراسان شمالی بارش باران و برف را خواهیم داشت.وی گفت: همچنین در برخی از مناطق استان‌هایی همچون اصفهان، سمنان و یزد بارش پراکنده را شاهد هستیم.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از امروز تا چهارشنبه در مناطقی از شمال غرب، سواحل غربی دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز غربی و مرکزی بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود. شدت بارش‌های امروز برای استان‌های اردبیل، گیلان و شمال آذربایجان شرقی است.

روز پنجشنبه نیز در شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده باران و برف انتظار می‌رود.

گودرزی با اشاره به اینکه بارش‌ها امروز در گیلان، مازندران، اردبیل، زنجان و ارتفاعات البرز مرکزی شدیدتر خواهد بود، عنوان کرد: روز چهارشنبه اما در شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی، سواحل دریای خزر و خراسان شمالی بارش پراکنده را شاهد هستیم که بارش‌ها همچنان تا اوایل هفته آتی ادامه دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: از روز پنجشنبه تا روز شنبه برای نیمه جنوبی کشور وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک را پیش بینی می‌کنیم.

وی همچنین با توجه به شرایط جوی مناطق شمالی کشور به مسافران نوروزی توصیه کرد: به مسافران نوروزی توصیه می‌کنیم کسانی که شمال غرب و سواحل شمالی و خراسان شمالی و رضوی را به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اند، حتماً لباس گرم و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند؛ چرا که همچنان سرمای هوا را در آن مناطق خواهیم داشت.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ در سواحل شمالی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پراکنده و در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال کردستان و زنجان بارش باران و برف روی می‌دهد. پنجشنبه در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران،‌ غرب سواحل دریای خزر و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش و وزش باد پیش‌بینی شده است.جمعه ۵ فروردین در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، غرب کردستان، کرمانشاه و زنجان بارش باران و برف و از اواخر وقت در سواحل شمالی بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. شنبه هفته آینده بارش‌ها در این مناطق ادامه دارد.طی روزهای پنجشنبه  جمعه در غرب و جنوب غرب وزش باد شدید و خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست.

گودرزی از بارندگی و لغزندگی جادها در مناطق مذکور خبر داد و گفت: آسمان تهران امروز به تدریج ابری خواهد شد و رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید و بارش تگرگ را خواهد داشت. همچنین، امروز بیشینه دما در پایتخت به ۲۰ درجه بالای صفر می‌رسد.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۴

نوع مخاطره: بارش برف و باران، همراه با وزش باد نسبتا شدید، در مناطق گرمسیر رعد وبرق و احتمال بارش تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۲: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، زنجان، همدان، کرمانشاه و ارتفاعات سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۳: اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، خراسان شمالی و ارتفاعات تهران و البرز.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۴: شرق گیلان، غرب مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارتفاعات قزوین، تهران و البرز.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها بویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال آب گرفتگی معابر شهری، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، تاخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی و آمادگی دستگاه اجرایی به منظور برف روبی در گردنه‌های برفگیر، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو.

توصیف سامانه دوم: تغییر نو ع توده هوا و افزایش گرادیان فشار

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۹

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق بیابانی همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۲: شرق و جنوب سمنان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، اصفهان، مرکزی، ایلام و همدان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۳: کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، اصفهان، فارس، لرستان، شرق و جنوب سمنان، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۴: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، لرستان، اصفهان، یزد، قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس، خراسان جنوبی، جنوب اردبیل، کرمان و قم.

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵: اصفهان، فارس، یزد، مرکزی، همدان، لرستان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، قم، همدان، سمنان و سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: استحکام سازه های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده و حفاظت از صنعت کشاورزی.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 12838

  • ناشناس

    از مسافران عزیز که قسط سفر به تبریز را دارند همراه خود وسایل گرما از جمله لباس زمستانی داشته باشند هوایش بسیار تمیزه جون می ده برای نفس کشیدن سفر بی خطر

ارسال نظر