جزئیات جدید قانون رتبه‌بندی معلمان | این گروه معلمان از رتبه‌بندی حذف شدند!

چشم امید فرهنگیان و معلمان به این روزها و قول‌های نمایندگان دوخته شده تا طرح رتبه‌بندی پس از گذشت ۱۰ سال اجرایی شود.

جزئیات جدید قانون رتبه‌بندی معلمان | این گروه معلمان از رتبه‌بندی حذف شدند!

تا عید ۱۴۰۱ چند روز بیشتر نمانده است؛ چشم امید فرهنگیان و معلمان به این روزها و قول‌های نمایندگان دوخته شده تا طرح رتبه‌بندی پس از گذشت ۱۰ سال اجرایی شود.

چند روز گذشته بود که حمیدرضا حاجی‌بابایی از اجرای قطعی طرح نظام رتبه‌بندی معلمان خبر داد و اظهار داشت: این طرح شامل همه نیروهای آموزش و پرورش خواهد بود؛ زیرا در آموزش و پرورش همه معلم هستند و بنا به ضرورت در پست‌های اداری قرار می‌گیرند و ممکن است مجدد به معلمی برگردند و این چرخه دائم در حال انجام است.

اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها و مطالبات فرهنگیان است که برای این منظور فرهنگیان تجمع‌هایی را نیز در شهرهای مختلف کشور انجام داده‌اند. اما قصه طرح رتبه‌بندی معلمان از کجا شروع شد؟ آغاز ماجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد، سالی که در آن شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را تصویب کرد. در فصل هفتم هدف‌های عملیاتی و راهکارهای این سند و ذیل هدف دهم یعنی ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم تاکید شده بود، این طرح در سال ۹۲ در دولت دهم به مجلس ارائه شد.

حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش وقت در تاریخ دوم تیر ۱۳۹۲ از تصویب نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان در هیئت وزیران خبر داد و از آن تاریخ به بعد کار تدوین این رتبه‌بندی آغاز شد. این طرح بعد یک سال یعنی سال ۹۳ بر اساس ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تعریف شد تا معلم با هر سابقه‌ای که دارد متناظر با هم‌ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت کند. در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ کلیات نظام رتبه‌بندی معلمان دوباره با تغییراتی اساسی در هیئت وزیران در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد. شهریور سال ۹۴، ضوابط رتبه‌بندی حرفه‌ای مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان در شورای توسعه مدیریت در راستای اجرای طرح رتبه‌بندی به تصویب رسید سرانجام در سال ۹۴ نخستین مرحله طرح رتبه‌بندی اجرا شد که فقط ۱۰ درصد رتبه بندی بود. طبق وعده مسئولان وقت آموزش و پرورش قرار بود مرحله دوم طرح رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۵ و همچنین اجرای نظام رتبه‌بندی واقعی معلمان از ابتدای سال ۹۶ اجرایی شود، اما این اتفاق رخ نداد و مجلس یازدهم از ابتدای شروع به کار خود رتبه‌بندی را محور کار خود قرار داد و شروع به اصلاح و چکش‌کاری لایحه کرد. دولت هم اعلام کرد که برای اجرای آن ۲۵ هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته است.

عدم اجرای این طرح تاکنون از گلایه‌های اصلی فرهنگیان است. مکرراً قول و تاریخ‌هایی مبنی بر اجرای رتبه‌بندی از طریق برخی مسئولان اعلام شده که همین مسئله موجب بدبینی قشر فرهنگیان شده است.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی  اظهار کرد: در جلسه صحن رسمی روز گذشته یک سری ابهامات و اشکالات مالی لایحه نظام رتبه‌بندی رفع شده و مجلس به آن رای داد. بر اساس مذاکره‌ای که بین مجلس و دولت صورت گرفت، برای اجرای نظام رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۰ اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی مصوب شد، همچنین مصوب آن در سال آینده ۲۵ هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب در صورت تائید شورای نگهیان، نظام رتبه‌بندی معلمان اجرایی خواهد شد.

علیرضا پاک فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز در ابتدای بهمن ماه در خبری اعلام کرد که مجلس یازدهم طرح رتبه‌بندی معلمان را که سال‌ها مغفول مانده بود، پیگیری کرده و تا حصول نتیجه پای کار ایستاده است. بر این اساس وی پیش‌بینی کرد تا پایان بهمن یا قبل از عید امسال مسئله رتبه‌بندی معلمان برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شود. اکنون بهمن ماه پایان یافته و تا عید ۱۴۰۱ یک ماه فرصت است؛ چشم امید فرهنگیان و معلمان به این روزها و قول‌های نمایندگان دوخته شده تا طرح رتبه‌بندی پس از گذشت ۱۰ سال اجرایی شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 11625

ارسال نظر