امیکرون مسری‌تر است یا جهش جدید؟

زیرسویه جدید ویروس کرونا در حال حاضر در دست‌کم ۱۰ کشور شیوع پیدا کرده است.

امیکرون مسری‌تر است یا جهش جدید؟

زیرسویه جدید ویروس کرونا در حال حاضر در دست‌کم ۱۰ کشور شیوع پیدا کرده و به مراتب مسری‌تر از سویه امیکرون و خود ویروس کروناست.

همانند گزارش مرکز تحقیقات و سیاست بیماری‌های عفونی (CIDRAP)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش جدیدی را در این هفته منتشر کرد که نشان می‌دهد زیر سویه Omicron BA.۲ اکنون بیش از یک مورد از هر ۵ عفونت جدید کروناویروس شناسایی شده در سراسر جهان را شامل می‌شود و این نوع در کشورهایی که موارد ابتلا صعودی است در حال افزایش می‌باشد.

بنا بر اعلام انجمن پزشکی آمریکا، نوع BA.۲ گاهی اوقات به عنوان امیکرون مخفی شناخته می‌شود زیرا دارای جهش‌های ژنتیکی بوده که می‌تواند تشخیص آن را از نوع دلتا با استفاده از آزمایش PCR در مقایسه با نسخه اصلی امیکرون دشوارتر کند.

BA.۲ اکنون در ۱۰ کشور شایع شده است: بنگلادش، برونئی، چین، دانمارک، گوام، هند، مونته نگرو، نپال، پاکستان و فیلیپین. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شواهد اولیه نشان می‌دهد که این زیر سویه بیش از سایر سویه‌ها قابل انتقال‌ است، اما در این مرحله هیچ شواهدی مبنی بر مضرتر بودن BA.۲ وجود ندارد و به نظر می‌رسد واکسن‌ها به همان اندازه که بر علیه سویه اولیه امیکرون مؤثر هستند، در برابر آن نیز مؤثرند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که BA.۲ ممکن است ویژگی‌هایی داشته باشد که به اندازه انواع قبلی مانند دلتا، قادر به ایجاد بیماری‌های جدی باشد.

طبق نتایج یک مطالعه، محققان گفتند که «داده‌های ما نشان می‌دهد این احتمال وجود دارد که BA.۲ نگران‌کننده‌ترین نوع سلامت جهانی باشد. ما پیشنهاد می‌کنیم که BA.۲ باید به عنوان یک نوع نگرانی منحصر به فرد شناخته شود، و این زیرسویه SARS-COV-۲ باید کاملا تحت نظارت باشد.

داده‌های دریافت شده توسط WHO تا تاریخ ۱۴ فوریه نشان می‌دهد که تعداد موارد جدید جهانی ابتلا به کووید ۱۹ گزارش شده به ۲.۷ میلیون مورد جدید در هفته گذشته کاهش یافته که در مقایسه با هفته قبل ۱۶ درصد نزولی بوده است.

تعداد مرگ و میرهای جدید گزارش شده نیز کاهش داشته و در هفته گذشته ۸۱ هزار مورد مرگ جدید گزارش شده که نسبت به هفته قبل ۱۰ درصد با کاهش همراه بوده است.

ماریا ون کرخوف، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت در مساله کووید۱۹، هشدار داد که میزان انجام آزمایش در سراسر جهان تغییر کرده و این ممکن است آمارها را با اشتباه همراه کند. ما باید مراقب تفسیر این روند نزولی باشیم.

این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از موارد وجود داشته که ما از آن بی‌خبریم. همچنین این نگرانی وجود دارد که آمار تلفات هنوز بسیار بالا باشد.

در این مرحله از همه‌گیری، وقتی ابزارهایی داریم که می‌تواند جان مردم را نجات دهد، چنین آماری بسیار بسیار زیاد است./ بهداشت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10972

ارسال نظر