خبر مهم برای مشمولان خدمت سربازی مقیم خارج

مجلس با حذف بند اعطای معافیت سربازی به مشمولان مقیم خارج مخالفت کرد.

خبر مهم برای مشمولان خدمت سربازی مقیم خارج

در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس و  در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، احمد امیر آبادی فراهانی پیشنهاد حذف جزء ۱ بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ لایحه بودجه را مطرح کرد و در نهایت نمایندگان با حذف این بند مخالفت کردند.

احمد امیرآبادی در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: اولا اعطای معافیت سربازی به مشمولین نظام وظیفه که مقیم خارج هستند با اصل ۱۱۰ قانون اساسی مغایر است و نیازمند مجوز ستاد کل نیروهای مسلح می باشد؛ تا جایی که بنده مطلع شدم تاکنون مجوزی صادر نشده است و در سال‌های گذشته نیز نظام وظیفه و نیروهای مسلح با چنین مواردی مخالفت داشتند.

سید علی یزدی خواه در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: مهمتر از بحث درآمدی این موضوع بحث فرهنگی آن می باشد. خیلی از ایرانی های مقیم کشور که در آنجا به دنیا آمدند برای بازگشت به کشور دچار نگرانی هستند که ممکن است در هنگام خروج با مشکلاتی مواجه شوند. خیلی از این افراد بالای ۳۵ تا ۴۰ سال سن دارند ما باید این فرصت را در اختیار این افراد قرار دهیم.

علی کریمی فیروزجایی در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: از زمان طرح این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق با واکنش های منفی زیادی از سوی گروههای مختلف مواجه بودیم این که ما راه فراری برای دور زدن قانون برای قشر مرفه جامعه فراهم کنیم دور از عدالت است. با این مصوبه یک طبقه ممتاز از آنجا که تملک مالی دارند فرزند خود را به خارج فرستاده و سپس برای آن معافیت می گیرد. ما نیز به پرورش سرباز حرفه ای تاکید داریم اما با این تصمیم تنها عده ای پولدار می توانند سربازی را بخرند و در حق طبقه ضعیف و متوسط جامعه ظلم می شود.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نیز در جریان طرح پیشنهاد حذف امیرآبادی در اخطاری بیان کرد: بحث اعطای کارت معافیت سربازی در قبال دریافت معادل ریالی ۱۵ هزار یورو صرفا شامل ایرانی هایی می شود که در خارج از کشور به دنیا آمدند. ما ۶ میلیون ایرانی مقیم خارج داریم و حدود ۳ هزار میلیارد تومان ثروت در خارج کشور. بحث سربازی مشکلاتی را برای رفت و آمد این افراد به کشور و سرمایه گذاری در داخل فراهم کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید اطلاعات غلط به نماینده ها داده شود که نتیجه آن مانند جذب منابع درآمدی حاصل از مالیات سیگار شود، اظهار کرد: با حذف بند مربوط به مالیات سیگار از لایحه بودجه بخشی از منابع که قرار بود در اختیار وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و صندوق ملی مسکن قرار بگیرد حذف شد. انتظار می رود کمیسیون تلفیق مجددا بر اساس امکانی که وجود دارد این موضوع را در کمیسیون تلفیق بررسی کرده و صرفا عدد و رقم مالیات را تغییر دهد.

بر اساس بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰، مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل ۵ سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی می توانند با پرداخت معادل ریالی ۱۵ هزار یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. مشمولین متاهل دارای فرزند از مادر ایرانی از ۲۵ درصد تخفیف برخوردار می شوند.

در نهایت نمایندگان با پیشنهاد حذف این بند مخالفت کردند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10092

ارسال نظر