چقدر از جمعیت ایران واکسن سرخک زده‌اند؟

رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروسی مصرف پزشکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با توجه به وجود آنتی بادی ویروس سرخک در ۹۵ درصد جمعیت کشور، جای نگرانی برای شیوع ویروس نیست.

چقدر از جمعیت ایران واکسن سرخک زده‌اند؟

رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروسی مصرف پزشکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با توجه به وجود آنتی بادی ویروس سرخک در ۹۵ درصد جمعیت کشور، جای نگرانی برای شیوع ویروس نیست.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسه رازی، دکتر اشرف محمدی درباره بیماری سرخک و تولید این واکسن در موسسه رازی گفت: کوشش‌های گسترده‌ای در جهان و به موازات آن در ایران، به منظور حذف بیماری سرخک انجام شده به طوری که تا سال ۲۰۱۸ حدود ۷۳ درصد موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کم شد و این مسئله امیدی در خصوص حذف این ویروس ایجاد کرده بود.

وی افزود: متأسفانه از سال ۲۰۱۸ تا کنون به علت‌های مختلفی شاهد افزایش تعداد مرگ و میر‌های ناشی از ابتلا به بیماری سرخک در جهان بوده‌ایم به طوری که در این مدت، حدود ۱۴۰ هزار مرگ و میر در جهان به واسطه ابتلا به این ویروس گزارش شده و این امر نشان می‌دهد این بیماری در دنیا حذف نشده است.

دکتر محمدی با اشاره به این که ابتلا به این ویروس به طور عمده از کشور‌های دارای موقعیت ضعیف اقتصادی و اجتماعی گزارش شده است، به تاریخچه تولید واکسن سرخک در ایران پرداخت و گفت: در ایران تولید واکسن سرخک در سال ۱۳۶۰ به واسطه آمار بالای تعداد مرگ و میر که سالانه ۱۰ هزار نفر بود، آغاز شد و فرآیند واکسیناسیون با همکاری وزارت بهداشت و مؤسسه رازی به گونه‌ای موفقیت آمیز بود که بین سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ فقط ۳۵ مورد مبتلای قطعی به این بیماری در کشور گزارش شد.

رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروسی مصرف پزشکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: پیامد بیماری کرونا و همه‌گیری جهانی آن، وضعیت اقتصادی و سیاسی و پدیده واکسن هراسی کشور‌های همسایه سبب شیوع بیماری در این کشور‌ها شده است، اما هم اکنون نگرانی در خصوص شیوع این ویروس در کشور وجود ندارد و مواردی هم که مشاهده شده، اغلب مربوط به مهاجران کشور‌های اطراف بوده است.

دکتر محمدی ادامه داد: با توجه به اینکه آنتی بادی ویروس سرخک در بدن حدود ۹۵ درصد از جمعیت ایران وجود دارد، جای نگرانی در خصوص ایجاد همه گیری این ویروس در کشور نیست و فقط از والدین درخواست می‌شود اگر نوزاد ۱۲ تا ۱۸ ماه دارند، هرچه زودتر نسبت به تزریق واکسن مورد نیاز آنها اقدام کنند.

وی در پاسخ به احتمال ابتلای مجدد افرادی که در گذشته به این ویروس مبتلا شده و یا در خردسالی واکسن زده‌اند، گفت: با توجه به اینکه در صورت ابتلا یا تزریق واکسن، آنتی بادی این ویروس در بدن فرد ایجاد می‌شود، احتمال ابتلا بسیار نادر است مگر اینکه فرد دچار خلل و مشکل جدی در سیستم ایمنی بدن باشد.

رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروسی مصرف پزشکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تأکید کرد: تزریق واکسن MMR (سرخک، سرخجه و اوریون) تا ۹۰ درصد ایمنی در بدن ایجاد می‌کند و کسانی که این واکسن را دریافت کرده اند نباید به هیچ وجه نگران باشند.

دکتر محمدی گفت: تقریبا همه افراد زیر ۵۵ سال کشورمان با توجه با سابقه تولید واکسن در ایران، واکسینه شده اند، اگر هم دریافت نکرده باشند برای اطمینان بیشتر تحت نظر پزشک، سطح آنتی بادی آن‌ها بررسی و تصمیم لازم اتخاذ شود. توجه داشته باشیم ضعیف شدن سیستم ایمنی به هر دلیلی، فرد را مستعد ابتلا به سایر بیماری‌های عفونی می‌کند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا در کشور تا حد زیادی کنترل شده است از والدین درخواست می‌شود؛ نسبت به تزریق این واکسن به کودکان کمتر از پنج سال خود اقدام کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16000

ارسال نظر