زندگینامه غلامحسین کرباسچی

غلامحسین کرباسچی متولد سال 1332 در قم است. او فرزند آیت الله محمدصادق کرباسچی است

زندگینامه غلامحسین کرباسچی

غلامحسین کرباسچی عضوحزب کارگزاران سازندگی است، او سابقه استانداری اصفهان و شهرداری تهران را در کارنامه شغلی خود به ثبت رسانده است.او 26 سال دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران بود که در 18 آبان 1400این مسئولیت را به حسین مرعشی واگذار کرد 

غلامحسین کرباسچی متولد سال 1332 در قم است. او فرزند آیت الله محمدصادق کرباسچی است که در شهر قم از افراد نزدیک به بیت امام خمینی (س) بود. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی راهی حوزه علمیه قم شد، و در مدرسه علمیه حقانی به تحصیل پرداخت. از اساتید او می توان به آیت الله حسینعلی منتظری و آیت الله وحید اشاره کرد. 

وی علاوه بر تحصیلات حوزوی تحصیلات دانشگاهی نیز دارد، در سال 1351 و به توصیه شهید بهشتی تحصیلات دانشگاهی را آغاز کرد و در رشته علوم ریاضی کاربردی در دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت. 

کرباسچی فعالیت های سیاسی اش را از دوران نوجوانی و با مبارزه علیه رژیم شاه آغاز کرد، او به دلیل سخنرانی بارها به شهربانی احضار شد، 3 بار نیز توسط نیروهای ساواک دستگیر شد. در اولین دستگیری در اسفند ماه سال 1352 دو ماه در کمیته مشترک ضد خرابکاری و دو ماه نیز در زندان اوین به سر برد، و آخرین بار از سال 1353 تا 1355 را در زندان سر کرد. 

هنگام پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت امام خمینی (س) به ایران از اعضای کمیته استقبال از ایشان بود و پس از انقلاب به عنوان نماینده امام در ژاندارمری جمهوری اسلامی منصوب شد، و در سال 1361 با فرمان ایشان به عنوان استاندار اصفهان منصوب شد.  پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۸ از استانداری اصفهان به شهرداری تهران منتقل شد.

غلامحسین کرباسچی پس از انتصاب بعنوان شهردار تهران، طرح جامع شهر تهران را که در زمان شهرداری غلامرضا نیک‌پی طرح‌ریزی شده‌بود ادامه داد، که در کنار گذاردن پیشنهادهای مطرح شده بعد از پایان جنگ مبنی بر انتقال پایتخت از تهران به شهری دیگر تأثیرگذار بود. او در دوران شهرداری تهران و در جریان اقدامات خود از حمایت هاشمی رفسنجانی بر خوردار بود. در دوران وی برای اولین بار شهردار تهران در هیئت دولت در کنار وزرا و معاونان رئیس‌جمهور حضور یافت. این وضعیت تا انتصاب محمود احمدی‌نژاد به شهرداری تهران ادامه داشت.

در آستانهٔ برگزاری انتخابات مجلس پنجم، وی به همراه عده‌ای دیگر از وزرا و معاونان هاشمی رفسنجانی، حزب کارگزاران سازندگی را تأسیس کرد و در کنار جامعهٔ روحانیت مبارز تهران به ارائه لیست انتخاباتی پرداخت. پس از کناره‌گیری وزرای دولت هاشمی رفسنجانی از حزب کارگزاران  غلامحسین کرباسچی عملاً به عنوان چهرهٔ اول حزب مطرح شد.

تأسیس مؤسسه همشهری و انتشار روزنامه همشهری و نشریات و ویژه نامه‌های وابسته به آن و راه اندازی فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در تهران از اقدامات وی بود. 

قاضی و شهردار

در سال 1377 به اتهام فساد مالی به زندان محکوم شد، و تا سال 1397 بیش از دو سال را در زندان اوین گذراند. در اسفند ماه سال 1385 دادگاه مطبوعات روزنامه هم میهن به مدیرمسئولی کرباسچی را از اتهاماتی که در سال 1379 موجب توقیف آن شده بود تبرئه کرد. 

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 کرباسچی از مهدی کروبی حمایت کرد، و قرار بود پس از پیروزی او به عنوان معاون اول در دولت فعالیت کند. 

در تاریخ 22 مرداد ماه سال 1397 حکم قطعی غلامحسین کرباسچی تائید شد، و او در تاریخ اول بهمن ماه همان سال برای اجرای حکم بازداشت و روانه زندان شد، البته پس از مدتی آزاد شد. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2178

ارسال نظر