برنامه دولت برای سهمیه سوخت و قیمت بنزین مشخص شد

جزئیات طرح ساماندهی سهمیه بنزین و کارت سوخت خودروها و آخرین اخبار در خصوص قیمت بنزین اعلام شد.

برنامه دولت برای سهمیه سوخت و قیمت بنزین مشخص شد

جزئیات طرح جدید دولت برای ساماندهی سهمیه بنزین و کارت سوخت خودروها و آخرین اخبار در خصوص قیمت بنزین اعلام شد.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: میزان استفاده از کارت سوخت شخصی برای بنزین آزاد نسبت به قبل ۱۰ برابر شده و مردم توجه داشته باشند که از ابتدای مرداد، هر جایگاه تنها یک کارت سوخت دارد.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها گفت: هم‌اکنون میزان استفاده از کارت سوخت شخصی برای بنزین آزاد نسبت به قبل از اجرای طرح حدود ۱۰ برابر شده است و روند افزایشی ادامه دارد.

نواز گفت: طبق قانون بودجه باید تا شهریور امسال، میزان استفاده از کارت سوخت شخصی باید به ۹۰ درصد برسد و با توجه به مدلی که دولت در اجرای این قانون در پیش گرفته است، به نظر می‌رسد تا مردادماه امسال برای هر جایگاه تنها یک کارت سوخت برای بنزین آزاد وجود داشته باشد.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: تاکنون همکاری پرسنل جایگاه‌ها و مردم برای اجرای این طرح ایثارگرانه بوده است تا مردم آگاهی یابند ضروری است که از کارت سوخت شخصی برای بنزین آزاد استفاده کنند، زیرا کارت سوخت جایگاه‌ها به گونه‌ای در دسترس است که تنها مخصوص موارد اضطراری است.

او گفت: ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها و الزام خودرو‌ها به استفاده از کارت سوخت شخصی، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار نهاد‌های متولی قرار می‌دهند که بتوانند بهتر از گذشته برای مدیریت مصرف سوخت اقدام کنند.

نواز گفت: در ابتدای اجرای طرح، کمی ترک کردن عادت قبلی در استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها سخت بود، ولی اکنون روند استفاده از کارت سوخت شخصی افزایشی است و امیدواریم که این طرح به خوبی تکمیل شود.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: امیدواریم با سرعت گرفتن صدور کارت‌های سوخت المثنی، مشکلات پیش‌روی این طرح به بهترین شکل ممکن برطرف شود.

روند افزایشی مصرف بنزین؛ بنزین گران می‌شود؟ 

فروردین‌ ۱۴۰۱ بود که وزیر نفت درباره روند افزایشی مصرف بنزین در کشور هشدار داد و تأکید کرد که ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و نفت‌گاز در حال نزدیک شدن به مقدار مصرف است.

به نقل از وزارت نفت، فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ بود که جواد اوجی، وزیر نفت درباره روند افزایشی مصرف بنزین در کشور هشدار داد و تاکید کرد: ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و نفت‌گاز در حال نزدیک شدن به مقدار مصرف در کشور است و سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در روزهای اخیر گفته است: مصرف روزانه بنزین کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است و مصرف و تولید سربه‌سر شده‌اند.

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز اخیراً در یک گفت‌وگوی رادیویی از رشد ۱۲.۵ درصدی مصرف بنزین در سال جاری خبر داده بود.

رشد فزاینده مصرف سوخت در کشور به ویژه پس از افول همه‌گیری ویروس کرونا در شرایطی اتفاق افتاده است که اگر مصرف بنزین با ۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی، از ۱۱۰ به ۱۰۵ میلیون لیتر کاهش یابد، با احتساب قیمت ۳۰ هزار تومانی بنزین در بازارهای جهانی، درآمد کشور از این محل به تنهایی، بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

برنامه ساماندهی کارت سوخت و سهمیه بنزین

معاون وزیر نفت از ساماندهی کارت‌های سوخت با هدف مدیریت مصرف بنزین خبر داد.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت درباره جایگزین شدن کارت‌های بانکی با کارت‌های سوخت با هدف جلوگیری از واردات تراشه کارت سوخت بدون تغییر سهمیه بنزین گفت: در حوزه تامین تراشه مورد نیاز برای تولید کارت‌های سوخت مشکلی نداریم، اما در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، فقط ۹ هزار و ۳۵ کارت در مجموعه پالایش و پخش وجود داشت؛ در حالی که سالیانه حدود یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه می‌شود و افرادی هم نیاز به المثنی دارند که با این اوصاف، باید همیشه ذخیره دو تا سه میلیونی از کارت‌های خام داشته باشیم. ­

معاون وزیر نفت افزود: سال قبل بیش از سه میلیون قطعه کارت سوخت را تولید و تحویل شرکت پست دادیم، اما اکنون حجم زیادی از کارت در دفاتر پستی باقی مانده است.

این مقام مسئول با تاکید بر این که ساماندهی کارت‌های سوخت با هدف مدیریت مصرف بنزین انجام می‌شود، گفت: نگاه ما این است که باید در کنار خودرو‌هایی که وارد چرخه می‌شوند، تعدادی از خودرو‌های فرسوده را هم خارج کنیم؛ زیرادر سال ۹۲ حدود ۱۹ میلیون خودرو در چرخه داشتیم، اما اکنون این رقم به ۳۰ میلیون رسیده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: این تعداد خودرو، سالیانه نزدیک به یک میلیارد لیتر مصرف سوخت دارند؛ یعنی باید روزانه سه و نیم میلیون لیتر افزایش تولید بنزین داشته باشیم که معادل پالایشگاهی مانند تبریز است. آقای سالاری تاکید کرد: مدیریت کارت‌های سوخت هم با این هدف انجام می‌شود که متوجه شویم، هر تراکنش، مربوط به کدام پلاک خودرو است و خودرو‌های از رده خارجی که کارت سوخت فعال دارند را شناسایی کنیم.

معاون وزیر نفت همچنین گفت: در این طرح اگر فردی کارت سوخت خود را جا گذاشت، می‌تواند به سامانه کارت‌های جامانده در جایگاه‌های سوخت مراجعه کند. سیستم پشتیبانی را هم تقویت کردیم تا خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت کاهش یابد؛ این اتفاق رخ داد و حتی برای اولین بار در کشور، بومی سازی کارتخوان‌ها را با کمک یک شرکت دانش بنیان انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: به موازات همه این اقدامات، فرآیند آزمایشی را انجام می‌دهیم که بتوانیم از کارت بانکی هم استفاده کنیم؛ این کار نیاز به دریافت اطلاعات مربوط به خودرو و الحاق آن به سامانه هوشمند سوخت دارد که کار‌های نرم افزاری آن انجام شده است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: اطلاعات خودرو در اختیار مجموعه ناجی و پلیس راهور است که باید آن را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم تلفیق را انجام دهیم؛ دقیقا مانند اتفاقی که در بحث سامانه سپهتن (پایش هوشمند تردد ناوگان) رخ داد تا به جای بارنامه‌های صوری، با این سامانه، سهمیه سوخت را تخصیص دهیم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90784

ارسال نظر