کشمکش و نافرمانی قیمت دلار | بازار ارز چشم انتظار نشست وین

قیمت دلار که روز گذشته در نیمه کانال ۵۰ هزار تومان بود امروز کمی خود را بالا کشید و وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد. رقمی که نشان می‌دهد کشمکش در بازار دلار بالا گرفته و دلار در میانه راه کاهش و افزایش قیمتی قرار دارد.

کشمکش و نافرمانی قیمت دلار | بازار ارز چشم انتظار نشست وین

قیمت دلار که روز گذشته در نیمه کانال ۵۰ هزار تومان بود امروز کمی خود را بالا کشید و وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد. رقمی که نشان می‌دهد کشمکش در بازار دلار بالا گرفته و دلار در میانه راه کاهش و افزایش قیمتی قرار دارد.

قیمت دلار امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ به حدود ۵۱ هزار تومان رسیده است. قیمت دلار فردایی هم در همین محدوده است و حدود ۵۱ هزار و ۸۰ تومان قیمت دارد. به عقیده معامله‌گران اگر دلار کف حمایتی ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان را از دست بدهد، احتمال ریزش بیشتر آن وجود دارد و قیمت دلار وارد کانال ۴۰ هزار تومان می‌شود.

اما اگر قیمت دلار به محدوده ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد، اولین سد مقاومتی را درست کرده و پس از رسیدن و ماندن دلار در این قیمت باید منتظر افزایش قیمت دلار بود. پس از آن مقاومت های ۵۲ هزار و ۶۰۰ و همچنین ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان وجود دارد

 روند قیمت دلار در چند هفته گذشته نوسانی بوده و در روزهای اخیر این نوسان به اوج خود رسیده است. یک روز فشار کاهشی‌ها در بازار بیشتر می‌شود و دلار به میانه کانال ۵۰ هزار تومان می‌رسد. روز دیگر فشار افزایشی‌ها غلبه می‌کند و قیمت دلار وارد کانال بالاتر می‌شود.

اخبار سیاسی در این روزها تعیین‌کننده است. اخباری که هم از وین و نشست شورای حکام به گوش می‌رسد و هم سیگنال‌های مثبت و منفی ارسال شده از کاخ سفید.

نوسان صعودی دلار در پشت خط/ سیگنال های مثبت و منفی گروسی به بازار 

نوسان صعودی قیمت دلار در حالی بود که دیروز نشست شورای حکام آغاز به کار کرد؛ گروسی در این نشست در بیانیه مقدماتی خود  در قبال ایران موضع گیری نسبتا مثبتی داشت.و گفت: پیشرفت‌هایی حاصل شده است. مدیر کل آژانس انرژی اتمی در این نشست از نصب  دستگاه نظارت بر غنی‌سازی در فردو و نطنز برای اولین بار خبر داد.

البته گروسی گفته این پیشرفت به اندازه‌ای نبوده که امیدوار شود. گروسی تاکید کرد پاسخ ایران به سؤالات آژانس درباره منشأ آثار اورانیوم کشف شده، ممکن است صحیح باشد اما آژانس در حال حاضر آن را رد یا تأیید نمی‌کند و بسته شدن موضوع یا پایان یافتن سؤالات بازرسان درباره این مرکز صحت ندارد.

در شرایط فعلی فعالان اقتصادی و سیاسی  باور دارند  اگر نتیجه‌ نشست شورای حکام منفی باشد، می‌تواند باعث  افزایش قیمت دلار  شود و اگر نتیجه آن مثبت تلقی شود،  قیمت دلار  به کف 50 هزار تومان حرکت می‌کند.

خبری دیگری  که ممکن است مورد توجه بازیگران ارزی تهران قرار بگیرد به موضوع خبر نظامی جدیدی برمی‌گردد که سپاه پاسداران قرار است رسانه‌ای کند. عده‌ای از معامله‌گران تصور می‌کنند این خبر درمورد رونمایی از یک موشک هایپرسونیک است. از نگاه آن‌ها چنین خبری همزمان با انتشار اخبار مذاکرات محرمانه هسته‌ای، بی‌معنی نیست.

تاثیر آزادسازی دلارهای بلوکه شده بر قیمت دلار

برخی از گزارش‌ها خبر می‌دهد که به زودی ۲۴ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ارزی ایران در عراق و کره جنوبی آزاد می‌شود. منابعی که می‌تواند باعث زلزله در بازار ارز شود و قیمت دلار را دچار شوک کاهشی کند. اما در مقابل گزارش‌های دیگری وجود دارد که می‌گوید طلب ارزی ایران از کشورها به قوت خود باقی است و نهایتا در قالب کالاهای بشر دوستانه آزاد می‌شود و نه دلاری که بتواند بر قیمت بازار ارز اثر بگذارد.

قیمت دلار امروز ۱۶ خرداد هم نشان داد که خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی توانسته معامله‌گران را مجاب کند و قیمت دلار نه تنها کاهش نیافته که با کمی افزایش به ۵۱ هزار تومان رسیده است.

این افزایش نشان می‌دهد بازار و معامله‌گران اگرچه محتاط و دست به عصا حرکت می‌کنند اما هنوز نه خبر احیای برجام را جدی گرفته‌اند و نه آزادسازی دلارهای بلوکه شده را. پیش از این هم کارشناسان بارها اعلام کرده بودند که بازار ارز و قیمت دلار دیگر به خبرهای سیاسی منتشر شده واکنش نشان نمی‌دهد و نسبت به این اخبار تکراری ضد ضربه شده است.

تنها عاملی که می‌تواند قیمت دلار را کاهشی کند، امضای توافق است. امضایی که به این توافق جنبه رسمی و اجرایی بدهد واگرنه خبر توافق سال‌هاست که نوسان‌گیر قیمت دلار بوده و اکنون دیگر نیست.

 

منبع: تجارت نیوز - اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90766

ارسال نظر