یارانه این خانوارها به 2 میلیون می‌رسد | شرط افزایش یارانه نقدی 100 هزار تومانی هر نفر چیست؟

از هفته گذشته وزیر اقتصاد مساله اصلاح یارانه‌های نقدی را مطرح کرد. پس از آن بود که اعلام شد قرار است مبلغ یارانه‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. اما این افزایش مشمول همه افراد نمی‌شود.

یارانه این خانوارها به 2 میلیون می‌رسد | شرط افزایش یارانه نقدی 100 هزار تومانی هر نفر چیست؟

قرار است مبلغ یارانه نقدی حدود ۲۰ درصد (حدود ۱۰۰ هزارتومان بریا هر فرد) افزایش پیدا کند. اما آنگونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است، افزایش ۸۰ هزار تومانی مبلغ یارانه‌ها یک شرط مهم دارد؛ اینکه افراد از کالابرگ استفاده کنند؛ نه یارانه نقدی

از هفته گذشته وزیر اقتصاد مساله اصلاح یارانه نقدی را مطرح کرد. پس از آن بود که اعلام شد قرار است مبلغ یارانه‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. اما این افزایش مشمول همه افراد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید :خبر خوش/مبلغ یارانه ها افزایش می یابد

بیشتر بخوانید: قطع یارانه نقدی این افراد در سال جدید | علت چیست؟

افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها دو شرط مهم دارد؛ اول اینکه افراد جزو دهک اول تا سوم درآمدی باشند و شرط دوم این است که با یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود کالابرگ بگیرند و آن را به صورت نقدی برداشت نکنند.

البته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گفتگو با تجارت‌نیوز، شرط دیگری هم به این دو مورد اضافه کرده و گفته بود این افزایش یارانه تنها به اقشار دهک اول تا سوم تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود نه کل یارانه‌بگیران.

یارانه چه کسانی دو میلیون می‌شود؟

البته توضیح جدیدی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده این است که افرادی که خواستار افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها هستند می‌توانند ۷۰ درصد مبلغ یارانه را کالابرگ بخرند و ۳۰ درصد باقیمانده را به صورت نقدی برداشت کنند.

اما با این افزایش مبلغ یارانه ها چقدر می‌شود؟ گفته شده که ۲۰ درصد به مبلغ یارانه دهک‌های اول تا سوم اضافه می‌شود یعنی یارانه ۴۰۰ هزار تومانی این سه دهک ۸۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و به ۴۸۰ هزار تومان می‌‌رسد. با این حساب یک خانوار چهار نفره که پیش از این یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کردند، در طرح جدید یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند اما به شرط اینکه ۷۰ درصد این مبلغ را کالا بخرند و تنها ۳۰ درصد آن را نقدی دریافت کنند.

این طرح احتمالا پس از این پیشنهاد شد که پس از طرح پرداخت کالابرگ، بسیاری از افراد به این شیوه یارانه معیشتی اعتراض کردند و گفتند ترجیح می‌دهند مبلغ یارانه را به صورت نقدی برداشت کنند و نه کالابرگ. حالا به نظر می‌رسد که دولت در نظر دارد با افزایش ۸۰ هزار تومانی یارانه‌ها، حداقل خانوارهای دهک اول تا سوم را تشویق به استفاده از کالابرگ کند.

البته هنوز مشخص نیست که اجرای این طرح و افزایش یارانه‌ها چه زمانی اجرا می‌شود. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این باره گفته بود بعد از اینکه این طرح مصوب شود و امور اجرایی آن به آخر برسد، روز عملیاتی شدن آن اعلام خواهد شد. روز اجرا هم الان مشخص نیست؛ ممکن است یک هفته دیگر یا پایان ماه اتفاق بیفتد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 89579

  • یوسفی

    سلام ماکالابرگ نمیخایم پول میخایم....پدل نیازیم تاکالابرگ الکترونیکی...ماحتی باسه تابچه کارگریم خرج مخارجه سنگین بایارانه کرایه خانه میدیم

  • ناشناس

    سلام کالا برگ خوب است ولی ماکه بیکاریم وتحت پوشش هیچ بیمه ای نیستیم به پولش هم احتیاج داریم مثلا برای دکتر وداروخانه دندان پزشکی وغیره چه کار کنیم

ارسال نظر