قیمت نان افزایش یافت

قیمت نان افزایش یافت.

قیمت نان افزایش یافت

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: طرح یکسان سازی و افزایش قیمت نان از در زنجان آغاز شد.

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در نشست خبری از آغاز یکسان‌سازی قیمت نان خبر داد و گفت: طرح جدید به هیچ وجه افزایش قیمت نیست؛ چراکه در حال حاضر قیمت نان در استان‌های اطراف بیشتر از قیمت اصلاح شده در زنجان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان ابراز کرد: بر این اساس قیمت نان لواش نوع یک ۴۵۰ تومان، نان لواش نوع ۲ به قیمت ۵۰۰ تومان، نان بربری نوع یک، هزار و ۵۰۰ تومان، نان بربری نوع ۲ به قیمت ۲ هزار تومان، نان سنگک نوع یک، هزار و ۷۵۰ تومان و نان سنگک نوع ۲ به قیمت ۲ هزار تومان تعیین شد.

سخنگوی کارگروه آرد و غله استان زنجان با اشاره به اینکه این قیمت‌ها از دیروز اعلام شده و از امروز اجرایی می‌شود، بیان کرد: تیم‌های بازرسی از امروز در سطح شهر با جدیدت نظارت خواهند کرد و هر گونه کم کاری و تخلف را مورد بررسی قرار خواهند داد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان یادآور شد: در ۲ سال گذشته قیمت نان در استان زنجان ثابت و بدون تغییر بود که با توجه به افزایش هزینه‌های مربوط به بیمه، حقوق کارگر، حامل‌های انرژی و برخی مواد اولیه از جمله خمیر مایه، درآمد و هزینه واحدهای نانوایی همخوانی نداشت.

زمانی ادامه داد: نبود تناسب بین درامد و هزینه مورد اعتراض نانوایان بود و بر این اساس با برگزاری جلسات متعدد از سوی دستگاه‌های متولی و کارهای کارشناسی قیمت نان در استان همسان‌سازی شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان به طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان اشاره کرد و گفت: در فرآیند طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان که از سال قبل طی مراحلی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی در سطح کشور به اجرا درآمد، شناورسازی سهمیه واحدهای نانوایی از ۱۵ اسفندماه سال گذشته آغاز شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان عنوان کرد: بر اساس این طرح با نصب دستگاه‌های هوشمند در واحدهای نانوایی، ساعات شروع و پایان کار، میزان تراکنش تعداد نان‌های پخت شده کنترل و بر مبنای آن سهمیه نانوایی‌ها تا سقف یک درصد متغیر شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان هنوز به طور کامل اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: برای واحدهایی که مواردی مثل تراکنش، میزان پخت، زمان کار و قیمت را رعایت کردند تا ۱۰ درصد تشویق و برای واحدهایی که رعایت نکردند ۱۰ درصد جریمه اعمال شد.

زمانی با بیان اینکه سهمیه آرد استان یک درصد نسبت به دوره قبل کاهش یافته است، تصریح کرد: علت اصلی این کاهش، تخلفات و ناآگاهی واحدهای نانوایی است که عملکرد آنها در سامانه نانینو ثبت و تحلیل و رفتارهای نامتعارف آنها به عنوان امتیاز منفی منجر به کاهش سهمیه شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان در مورد مشکلات موجود در بحث نان و نانوایی در استان و تأیید برخی مشکلات گفت: این طرح کامل اجرا نشده و هنوز ابتر است و برخی از موارد مربوط به غله است و برخی موارد به غله ارتباطی ندارد و صمت و جهاد کشاورزی در این زمینه مسؤولیت دارد.

تکلیف افزایش یارانه و قیمت نان چه شد؟

یارانه نان در مازندران امسال بدون احتساب قیمت جدید گندم ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

وفایی‌نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان، یارانه آرد را یکی از دغدغه‌های بزرگ در حوزه آرد و نان دانست و گفت: فاصله قیمت تمام شده آرد با نرخی که با عنوان آرد یارانه‌ای به نانوا تحویل می‌شود ۱۸ تا ۲۰ برابر است تا نان با قیمت ثابت و متناسب به دست مردم برسد.

او با بیان اینکه ۱۷ آیتم در قیمت نان اثر گذار است، افزود: دولت در این بخش یارانه سنگین پرداخت می‌کند و چنانچه نظارت دقیقی بر عملکرد خبازان نباشد، احتمال انحراف آرد یارانه‌ای وجود دارد.

قیمت نان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران ادامه داد: تا سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان یارانه آرد و نان در استان مازندران بود که با حق الزحمه‌ای که امسال برای خبازان در نظر گرفته شده است بدون احتساب قیمت جدید گندم این میزان به حدود ۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وفایی‌نژاد گفت: طرح هوشمند سازی توزیع آرد و نان با هدف جلوگیری از انحراف در تولید نان از طریق وزارت امور اقتصاد دارایی در حال اجرا است که در آن هم نانوایانی که ضوابط را رعایت کنند تشویق می‌شوند هم سهیمه نانوایان متخلف کم یا حتی قطع خواهد شد.

او افزود: سهمیه آرد نانوایانی که ضوابط و قواعد را رعایت نکنند یا موجبات انحراف آرد و تضییع حقوق شهروندان را فراهم کنند به صورت هوشمند کم خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با بیان اینکه خبازان قانونمند نیز از افزایش سهمیه بهره مند می‌شوند، ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد خبازی‌های مازندران تاکنون با افزایش سهیمه آرد تشویق شدند.

وفایی‌نژاد افزود: تلاش می‌شود سهمیه آرد نانوایی‌های قانونمند افزایش پیدا کند تا برخی خبازانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند رفتار خود را اصلاح کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 88657

ارسال نظر