اطلاعیه مهم وزارت صمت برای خریداران خودرو

وزارت صمت اعلام کرده است که اطلاعات تمام خریداران خودرو از سامانه یکپارچه برای پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای مربوطه قرار می‌گیرد. این مالیات مشمول چه کسانی می‌شود و چقدر باید پرداخت کنند؟

اطلاعیه مهم وزارت صمت برای خریداران خودرو

شرایط جدید ثبت‌نام خودروهای ایران خودرو و سایپا و سایر خودروهای داخلی اعلام شد. نحوه ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو بدون قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه فروش اعلام شد. وزارت صمت شرایط جدید ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو بدون قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه فروش را در اطلاعیه‌ای اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه مهم وزارت صمت درباره ثبت‌نام و قیمت خودروها در سامانه یکپارچه

بیشتر بخوانید: ۷ شرط جدید ثبت‌نام خودرو | شروط ثبت‌نام بدون قرعه‌کشی خودرو سخت‌تر شد

وزارت صمت اعلام کرده است که اطلاعات تمام خریداران خودرو از سامانه یکپارچه برای پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای مربوطه قرار می‌گیرد. این مالیات مشمول چه کسانی می‌شود و چقدر باید پرداخت کنند؟

دومین مرحله ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شده است و متقاضیان می‌توانند تا پایان هفته در این طرح ثبت‌نام کنند. برخی از این افراد شامل پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه مهم ایران خودرو | متقاضیان مرحله دوم ثبت‌نام خودرو بخوانند

وزارت صمت اعلام کرده است که اطلاعات همه خریداران خودرو از سامانه یکپارچه برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.

اواسط اردیبهشت ماه مجلس با بررسی مالیات بر عایدی سرمایه اعلام کرد که ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه شامل این مالیات می‌شود و باتوجه به ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو، ثبت و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو برای متقاضیان ثبت‌نام خودرو چقدر است؟

مالیات بر عایدی سرمایه، نوعی مالیات است که از معاملات مسکن، خودرو، طلا و سکه یا ارزهای خارجی دریافت می‌شود. میزان مالیات بر عایدی سرمایه، بسته به مدت نگهداری از صفر تا ۶۰ درصد است. این رقم برای خودرو بین صفر تا ۳۰ درصد است.

جدول محاسبه مالیات عایدی بر خودرو بر اساس مدت زمان نگهداری خودرو محاسبه می‌شود و میزان مالیات برعایدی خودرو به این صورت است:

کمتر از یک سال :۳۰درصد از مبلغ مابه التفاوت قیمت خرید و فروش.

بین یک تا دو سال :۲۰ درصد از مبلغ مابه التفاوت قیمت خرید و فروش.

برای مثال بر این اساس در صورت مشمول مالیات شدن ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه، افراد در صورت فروش پژو پارس در سال اول باید حدود ۱۲۸ میلیون تومان مالیات پرداخت کنند.

البته این میزان تقریبا برای تمام مدل‌های خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه یکسان است. به بیان دیگر،‌ با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه در صورت مشمول شدن مالیات بر عایدی سرمایه،‌ افراد متقاضی فروش ایران خودرو و سایپا باید منتظر مالیات ۱۰۰ میلیونی باشند.

مشکلات مالیات بر عایدی سرمایه برای متقاضیان ثبت‌نام خودرو

با مراجعه به سامانه یکپارچه،‌ متقاضیان فروش ایران خودرو و سایپا با این اطلاعیه روبه‌رو می‌شوند. «ضروری است که اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می گیرد.»

موضوعی که اینگونه برداشت می‌شود که ثبت نام ایران خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. با این وجود سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به درج این اطلاعیه در سامانه یکپارچه واکنش نشان داد.

مهدی طغیانی گفته است که درج عبارت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در سامانه یکپارچه خرید خودرو درست نبوده و اشکالات اساسی دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اخیرا مشاهده شده که مردم در زمان ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه با عبارت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه مواجه می شوند. در این بخش ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب نشده است. بلکه مصوبه مالیات بر سوداگری مصوب شده و در شورای نگهبان مراحل بررسی و نهایی شدن را طی می‌کند.

به هیچ وجه در مصوبه مجلس در زمینه مالیات بر سوداگری گفته نشده، خرید یک فقره خودرو مشمول مالیات بر سوداگری خواهد شد.

طغیانی ادامه داد: بنابراین ذکر این قید در اطلاعیه سامانه یکپارچه خرید خودرو درست نبوده و اشکالات اساسی است. این موضوع باعث نگرانی متقاضیان ثبت نام ایران خودرو و سایپا شده که باید اصلاح شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86989

  • مهدی

    نماینده محترم اقای طغیانی از شما بی نهایت سپاسگزاریم لطفا پیگیری کنید)(سخنگوی وزارت صمت طرح مالیات برعایدی سرمایه را برای ایران خودرووسایپا متوقف کنید تا منه جوان بتونم یه خودرو ملی حداقل بخرم

  • علی

    اگر این طرخ باعث قطع دست واسطه ها و کسانی شود که فقط برای خرید و فروش خودرو ثبت نام میکنند و نه برای مصرف شخصی ، بسیار عالی است .

  • ناشناس

    من بعنوان سرپرست خانواده ویک فرهنگی میخواهم ماشین راهرچه سریعتراستفاده کنم حداقل درمسیرمدرسه وخانواده مگرمریضم بفروشم پس دقت بفرمایید چه میگویید

  • سیدمحمد

    اگه قراره اجرا بشه باید شامل اونایی که تو این چند سال از طریق قرعه کشی خودرو برنده شدنم بشه ...الان که نوبت ثبت نام بدبخت بیچاره ها شد این طرح رو شد اخه قبلا خودرو ۹۹درصدش برا جیره خورای خودشون بود ...خیای کثیفو نجس هستین

  • محمد

    هنوز شورای نگهبان این طرح قبول نکرده صحبت از اجراش هست یعنی در حال حاضر هنوز قانون نشده فقط کارشان شده به مردم مالیات ببندن هیچ راهکاری برای مشکلات ندارن فقط مالیات به مردم ببندن

  • مهدی تفکری

    خدایا توبه توبه اینا چی میگن !؟

  • امیر

    فقط جیب مردم بدبخت بیچاره رو و خالی میکنن

  • سیدتقی طاهری

    هر روزی ی طرح جدید

ارسال نظر